• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4412 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۲ تير

خبر ديپلماسي

موضع بايدن درباره ايران

«جو بايدن»، نامزد پيشتاز حزب دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۲۰ امريكا از برنامه‌هاي خود در زمينه سياست خارجي كه آنها را در صورت موفقيت در ورود به كاخ سفيد به‌عنوان رييس‌جمهور اجرايي خواهد كرد، رونمايي كرد. به گزارش فارس، بايدن در بخشي از برنامه‌هاي خود كه روي وب‌سايتش قرار داده به توافق هسته‌اي ايران (برجام) پرداخته و گفته
در صورتي كه ايران به پايبندي به برجام «بازگردد» او هم امريكا را مجددا به اين توافق بازخواهد گرداند، اما توافق را «تقويت» كرده و برخي مفاد آن را «تمديد» خواهد كرد.بايدن كه در زمان حصول برجام معاون «باراك اوباما»، رييس‌جمهور سابق امريكا بود درباره برنامه‌هاي خود درخصوص برجام تصريح كرده است: «توافق هسته‌اي ايران كه در دولت اوباما-بايدن همراه با شريكان ما و ساير قدرت‌هاي جهان بر سر آن مذاكره شد راه دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي را مسدود كرد.»در ادامه اين سند آمده است: «در صورتي كه تهران به پايبندي به اين توافق بازگردد، بايدن امريكا را مجددا به اين توافق بازخواهد گرداند و همزمان با مقابله موثرتر با ديگر فعاليت‌هاي مخرب ايران از ديپلماسي قاطع و حمايت متحدان امريكا براي تقويت و تمديد اين توافق استفاده خواهد كرد.»با آنكه بايدن توضيح بيشتري درباره «تقويت» و «تمديد» برجام نداده، اما از يك نگاه مي‌تواند به معني نزديك شدن به ديدگاه كساني باشد كه برجام را توافقي «ضعيف» توصيف كرده و خواستار دايمي كردن محدوديت‌هاي ايران در آن شده‌اند. پيش از اين «كامالا هريس»، يكي ديگر از نامزدهاي حزب دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۲۰ امريكا هم گفته
در صورتي كه بتواند وارد كاخ سفيد شود كشورش را به توافق هسته‌اي «برجام» بازخواهد گرداند، اما به دنبال گنجاندن مفاد موشكي در آن هم خواهد بود. هريس در مصاحبه‌اي با تلويزيون «ام‌اس‌ان‌بي‌سي» كه ۳۰ خرداد پخش شد، گفت: «به دنبال توسعه دادن آن (برجام) هم خواهم بود. اگر بخواهم صادق باشم، دوست دارم اين توافق آزمايش‌هاي موشك‌هاي بالستيك [ايران] را هم پوشش دهد.»

ايران امنيت اسراييل را به چالش كشيده است

«بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي ضمن تكرار اتهامات بي‌اساس عليه جمهوري اسلامي ايران، گفت تهران با اقداماتش امنيت تل‌آويو را به چالش كشيده است.

به گزارش فارس، نتانياهو در مصاحبه‌اي با نشريه «تايم» توضيح داد: «براي سال‌ها، مردم عقيده داشتند كه منشا تمام درگيري‌ها در خاورميانه، مناقشات فلسطين-اسراييل بود، اما ديگر اين عقيده وجود ندارد. اسراييل با كشورهاي عربي صلح غيررسمي و اشتراك اطلاعاتي دارد.»وي ضمن اشاره به نزديك شدن رژيم صهيونيستي به كشورهاي عربي مانند عربستان‌سعودي و امارات‌عربي‌متحده از طريق افزايش دشمني آنها با ايران، افزود: «وقتي كه بتوانيد تفكر نابودي اسراييل را پاك كنيد، مي‌توانيد مشكل صلح اسراييل با همسايگانش را حل كنيد. در بسياري از موارد، دولت‌هاي عربي اطراف ما تغيير كرده‌اند.»نخست‌وزير رژيم صهيونيستي درباره خروج «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا از توافق هسته‌اي ايران و احياي تحريم‌ها عليه تهران اظهار داشت: «من كاملا با او (ترامپ) موافق هستم و از اين واقعيت كه آن كار را (خروج از برجام) انجام داد، قدرداني مي‌كنم.»نتانياهو در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا سياست‌هاي ترامپ در قبال ايران باعث كاهش امنيت اسراييل شده، گفت: «اساسا نه. چيزي كه امنيت اسراييل را به چالش كشيده، اهداف ايران است. اول اينكه به‌دنبال تسليحات اتمي هستند تا با آن اسراييل را نابود كنند. دوم اينكه تلاش مي‌كنند ارتش يا بخش‌هايي از ارتش خود را به سوريه و در كنار اسراييل بياورند.»وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره واكنش تل‌آويو به گام‌هاي بعدي كاهش تعهدات برجامي تهران، ادعا كرد: «هر اقدامي كه لازم باشد را براي ممانعت از دستيابي ايران به سلاح اتمي انجام مي‌دهيم.» خبرنگار تايم مجددا پرسيد آيا اين اقدامات شامل حمله به تاسيسات اتمي ايران نيز مي‌شود؟ نتانياهو مجددا گفت، هر كاري لازم باشد انجام مي‌دهيم.

نتانياهو پيش‌تر در واكنش به اقدام ايران در افزايش سطح غني‌سازي از محدوديت 3.67درصد تعيين شده در برجام به ميزان 4.5درصد، گفته بود: «مهم است كه اين اقدامات، نه با كاهش فشار، بلكه با افزايش فشار پاسخ داده شود. ما بايد همچنان اين رژيم را از منابع درآمدي، محروم نگه داريم.»

مكانيسم ماشه فعال نمي‌شود

يك ديپلمات ارشد اروپايي روز گذشته گفت كه هنوز شرايط لازم براي فعال كردن سازوكار اختلاف برجام (معروف به مكانيسم ماشه) مهيا نشده است. به گزارش فارس به نقل از «وال‌استريت ژورنال»، اين مقام اروپايي گزارش داد: «هنوز زمان فعال كردن (مكانيسم ماشه) نيست. شرايط هنوز به آن نقطه نرسيده است. فعلا تمركز همه روي راهكار ديپلماتيك است.»وي در واكنش به عبور ايران از محدوديت ۳.۶۷درصدي براي غني‌سازي اورانيوم، نيز گفت: «اما خطوط قرمز نقض تعهدات ايران، به‌طور فزاينده‌اي قرمزتر مي‌شوند.» اين مقام اروپايي همچنين افزود: «مكانيسم اختلاف براي زماني طراحي شده كه همه ابزارهاي مشورتي شكست خورده و ديگر قابل اجرا نباشند.» اين در حالي است كه خبرگزاري رويترز پيش از اين بخشي از بيانيه روز سه‌شنبه اتحاديه اروپا و سه كشور انگليس، فرانسه و آلمان كه خواستار تشكيل فوري كميسيون مشترك برجام شده بودند را به اولين گام كشورهاي اروپايي براي فعال كردن مكانيسم ياد شده تفسير كرده بود. ايران در بند هفت توافق هسته‌اي برجام متعهد شده بود طي مدت ۱۵ سال، ذخاير اورانيوم خود را در حد ۳۰۰ كيلوگرم «هگزافلورايد اورانيوم» با غناي ۳.۶۷درصد يا معادل آن در ساير اشكال شيميايي محدود كند.

منظور از «مكانيسم ساز و كار حل اختلافات» بندهاي ۳۶ و ۳۷ در توافق هسته‌اي برجام است كه در آنها ساز و كارهاي حل و فصل اختلاف ميان طرف‌هاي برجام، در صورت بروز مناقشه مفصلا شرح داده شده‌اند. اين دو بند از آنجا كه رجوع به آنها مي‌تواند به بازگشت خودكار تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران منجر شود به «مكانيسم ماشه» معروف شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون