• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4419 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳۰ تير

خبر

تاسيس وزارت بازرگاني

در دستور كار دولت

حسينعلي اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهوري با اعلام اين خبر گفت: «تشكيل وزارت بازرگاني در اولويت براي دولت و رييس‌جمهور است.» به گزارش ايلنا، او ادامه داد: «پيش از اين تشكيل اين وزارت با ارايه طرحي از سوي نمايندگان در كميسيون اجتماعي مطرح و تصويب شد، اما پس از آن دولت از هيات رييسه مجلس خواست كه اجراي اين طرح به دليل اينكه آمادگي براي تشكيل وجود ندارد به زمان ديگري موكول شود تا تمهيدات براي آن انجام شود.»

معاون پارلماني رييس‌جمهور با اشاره به اينكه انسجام در بخش بازرگاني وجود ندارد، توضيح داد: «بخش بازرگاني به صورت پراكنده از سوي دستگاه‌هاي مختلف پيگيري مي‌شود و از اين‌رو نظام توزيع با مشكلات زيادي روبه‌رو شده است. هيچ دستگاهي در كشور مخالف تشكيل اين وزارتخانه نيست و دستور رييس‌جمهور براي تشكيل اين وزارت به‌جد پيگيري مي‌شود، اگرچه تعدادي از نمايندگان مجلس، به دلايل كارشناسي و برخي به دلايل سياسي مخالف ‌اين طرح هستند.»او از نمايندگان پارلماني دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاي مختلف خواست كه در اين زمينه با نمايندگان مجلس مذاكره و با دلايل كارشناسي آنها را متقاعد كنند كه‌ به اين طرح در صحن علني مجلس راي بدهند.طرح تفكيك وزارتخانه‌هاي صمت، مسكن و شهرسازي و ورزش و جوانان از سوي دولت به مجلس فرستاده شد اما مجلس با آن مخالفت كرد. بعد از اصرار دولت طرح انتزاع بخش بازرگاني از وزارت صمت بار ديگر مطرح شد اما با وجود همراهي علي لاريجاني با دولت، مجلس باز هم با تاسيس وزارت بازرگاني و جدايي آن از وزارت صمت مخالفت كرد و طرح به كميسيون بازگشت.

اهتمام مجلس براي تصويب اساسنامه وظايف و اختيارات شوراياري‌ها

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي از اهتمام مجلس براي بررسي و تصويب اساسنامه وظايف و اختيارات شوراياري‌ها در مجلس خبر داد.فريده اولادقباد با اشاره به ثبت‌نام حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر در انتخابات شوراياري‌ها در تهران گفت: «۴۰ درصد آنها كمتر از ۴۰ سال سن دارند و ۲۵ درصد آنها خانم‌ها هستند.»به گزارش ايسنا، او شوراياري را يك نهاد مدني- اجتماعي توصيف كرد و گفت: «اينها كساني هستند كه داوطلبانه مي‌خواهند در مديريت شهري حضور پررنگي داشته باشند. »نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه شوراياري‌ها مي‌توانند بازوي توانمند و قدرتمندي براي اعضاي شوراي شهر باشند، اظهار كرد: «مهم‌ترين دغدغه اعضاي شوراياري‌ها، اساسنامه آنهاست، آنها مي‌خواهند همان‌طور كه به خوبي وظايف خود را انجام مي‌دهند، اختيارات‌شان نيز مشخص باشد و با اعضاي شوراي شهر تعامل كنند و بتوانند ارتباط مستمر و سازنده‌اي با آنها داشته باشند.»اولاد‌قباد با بيان اينكه مجلس پيگير اساسنامه وظايف و اختيارات شوراياري‌هاست، افزود: «در تلاش هستيم كه هر چه سريع‌تر اساسنامه شوراياري‌ها را مورد بررسي و تصويب قرار دهيم تا دغدغه آنها نيز رفع شود.»

كدخدايي آب پاكي را روي دست‌مان ريخت

محمود ميرلوحي، عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در پاسخ به اين سوال كه براي پياده كردن ايده مشاركت مشروط شايد نياز باشد كه به نهادهاي حاكميتي و شوراي نگهبان رايزني‌هايي انجام شود، برنامه‌اي براي آن داريد؟ پاسخ داد: «آقاي كدخدايي آب پاكي را روي دست اصلاح‌طلبان ريخت و گفت ما منتظر كسي نيستيم و نمي‌دانم چرا ايشان اين حرف را زده‌اند. اين حرف خيلي غيرمنتظره بود.» به گزارش خبرآنلاين، او همچنين در پاسخ به اين سوال كه شما برنامه‌اي براي رايزني با شوراي نگهبان داريد تا اين مشكلات حل شود؟ گفت: «كارگروه رايزني شوراي عالي سياستگذاري كه مسووليت آن الان با آقاي حاجي است، مسوول اين كارها هستند. ما بايد گفت‌وگو كنيم و همه با هم بايد كمك كنيم كه شور انتخاباتي ايجاد و احساس شود راي مردم مهم و موثر است. به جاي اين‌گونه سخن گفتن‌ها مانند آقاي كدخدايي كه احساس استغنا كرده‌اند و گفته‌اند كه براي كسي فرش قرمز پهن نمي‌كنيم، ما حاضريم براي به ميدان آمدن مردم دست آنها را ببوسيم، چراكه با توجه به شرايط بين‌المللي و تحريم‌هاي ترامپ، حضور مردم امنيت كشور را تضمين مي‌كند. انتخابات در ايران فراتر از انتخابات يك رييس‌جمهور و چند نماينده مجلس است.» ميرلوحي درمورد پيشنهاد حضور مشروط اصلاح‌طلبان در انتخابات ضمن تاكيد بر عدم تحريم انتخابات از سوي اين جريان سياسي توضيح داد: «منظور از حضور مشروط اين نيست كه هر چه ما مي‌گوييم، بلكه جريان اصلاح‌طلب مي‌گويد من لولاي جريان حاكميت و مردم هستم اگر اصلاحات اين نقش را از دست بدهد، ديگر چه معنايي پيدا مي‌كند؟ اصلاح‌طلبي مي‌گويد من هميشه بين مردم ايستاده‌ام و مي‌خواهم مردم به انتخابات بيايند. مردم بيايند يعني چه؟ در حال حاضر اين جمله در ادبيات سياسي ما به اين معناست كه بالاي ۵۰ درصد مردم واجد شرايط در انتخابات شركت كنند و مانند دوره دوم شوراها كه مردم نيامدند، نشود كه افراد با ۶۰ هزار راي در انتخابات پيروز شدند. اين يك مصيبت است و نبايد بگذاريم چنين اتفاقي بيفتد.»

واكنش نظري به نامه موسوي‌لاري

فرهاد نظري فرمانده ميداني وقت نيروي انتظامي در جريان 18 تير سال 78 در نامه‌اي به رييس صداوسيما از علي‌عسگري درخواست كرد كه شرايط برگزاري مناظره مشترك ميان او و موسوي‌لاري وزير كشور دولت اصلاحات را فراهم كند.به گزارش تسنيم، او در واكنش به نامه موسوي‌لاري وزير كشور وقت در جريان وقوع 18 تير از رييس صداوسيما خواست: «در برنامه‌اي مستقل، در هر شكل و قالب با حضور منتقدان و صاحب‌نظران يا به صورت ميزگرد و... شرايطي فراهم شود تا با ارايه اسناد، مدارك و مستدلات محكمه‌پسند، گزارشي از واقعيت‌هاي پشت صحنه آن جريان شوم به استحضار افكار عمومي رسانده شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون