• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4422 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ مرداد

وزير اقتصاد: گم شدن يك ميليارد يورو ارز دولتي ‌واقعيت ندارد

پس از آنكه يكي از روزنامه‌هاي كشور با استناد نامه رييس دفتر رييس‌جمهور گزارش داد كه يك ميليارد دلار ارز دولتي كه براي واردات دارو و كالاهاي اساسي پرداخت شده بود، «گم شده است»؛ حالا وزير امور اقتصادي و دارايي با تكذيب اين خبر مي‌گويد كه «چنين چيزي از اساس، ‌واقعيت ندارد.» براساس نامه مورد اشاره، مبلغ ۹۷۹ميليون و ۲۵۶۹ يورو «تعهدات ارزي ايفانشده» وجود دارد كه حدود ۸۴۸ ميليون و ۹۰۹ هزار يورو مربوط به كالاهاي اساسي و ۱۳۰ميليون يورو مربوط به دارو است. در اين نامه همچنين اعلام شده كه ۱۰ شركت واردكننده دارو و ۱۰ شركت واردكننده كالا‌هاي اساسي، بخشي از كالاهايي را كه براي وارد كردن آنها ارز دولتي دريافت كرده‌ بودند به كشور وارد نكرده‌اند. سال گذشته و پس از افزايش ناگهاني و بي‌سابقه بهاي ارز در ايران، بانك مركزي و مجموعه دولت با هدف مهار تاثيرگذاري افزايش بهاي ارز بر قيمت كالاها ارز ۴۲۰۰ توماني را براي واردات اختصاص دادند. از آن زمان گزارش‌هايي در زمينه سوءاستفاده برخي واردكنندگان از ارز دريافتي دريافت شد و برخي واردكنندگان متهم شدند كه واردات انجام‌شده با ارز دولتي را با نرخ آزاد به بازار عرضه كرده‌اند و حتي مقام‌هاي قضايي در ماه‌هاي گذشته از تشكيل پرونده‌هايي در حوزه ارز و واردات كالا خبر داده‌اند.

با اين حال درباره مورد اخير و ادعاي «گم شدن يك ميليارد يورو ارز 4200 توماني» وزير امور اقتصادي و دارايي به نوعي پاسخ رييس دفتر رييس‌جمهور را داده است.

او با بيان اينكه «ارز گم نمي‌شود» افزوده است: اصل موضوع اين است كه ارزي براي واردات محصولي تخصيص يافته اما براي بازگشت كالا مسيرهاي محاسبات كامل انجام نشده است. فرهاد دژپسند با اشاره به اعلام خبري مبني بر گم شدن يك ميليارد يورو ارز دولتي، گفت: چنين موضوعي به هيچ وجه صحت ندارد و اصل موضوع اين است كه ارزي براي واردات محصولي تخصيص يافته اما براي بازگشت كالا مسيرهاي محاسبات كامل انجام نشده است

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون