• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3223 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين

بانوي ديپلمات استراليا در تهران

وزير خارجه استراليا پنجمين بانوي ديپلماتي است كه در دو سال اخيربه تهران مي‌آيد و حواشي سفر او سوژه رسانه‌هاست

گروه سياسي| اين‌بار وزير خارجه استراليا. يك نگاه به ليست مقاماتي كه طي دو سال اخير به ايران آمده‌اند يك نتيجه كلي خواهد داشت. نتيجه كلي اين است: آنهايي مي‌آيند كه از آخرين آمدن خود يا نفر پيشين‌شان سال‌ها مي‌گذرد. هواپيماي وزير خارجه استراليا اين‌بار در شرايطي بر زمين تهران نشست كه ديدارهاي مهم و زيادي انتظار او را مي‌كشيد تا فصل جديد روابط را بگشايد. نخستين ديدار با رييس‌جمهور بود؛ ديداري كه حسن روحاني در آن از همه‌چيز گفت.
رييس‌جمهوري با تاكيد بر واكنش يكسان كشورها در مبارزه با تروريسم گفت: ايران بر اين مبنا آماده است با همه كشورها از جمله استراليا در زمينه مبارزه با خشونت، افراطي‌گري و تروريسم همكاري كند. براي مبارزه اصولي با ريشه‌هاي تروريسم و جلوگيري از جذب جوانان كم اطلاع به اين گروه‌ها، بايد علت‌هاي اين معضل، شناسايي و با آنها به‌طور هماهنگ مبارزه شود. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه تروريسم خطر بزرگي براي منطقه و بشريت است، گفت: بايد كاري كنيم كه همه دولت‌ها و ملت‌ها در برابر تروريسم و ظلم به انسان‌هاي بي‌گناه فارغ از مسائل قومي، مذهبي و نژادي عكس العمل به موقع و يكسان نشان دهند. روحاني با بيان اينكه براي حل مسائل مختلف بايد از راهكارهاي سياسي، گفت‌وگو و منطق بهره جست، به مساله يمن و فاجعه بزرگي كه در اين كشور در حال وقوع است، اشاره كرد و گفت: راه‌حل بحران يمن نيز سياسي است و نمي‌توان از طريق بمباران مردم بي‌دفاع به نتيجه رسيد. روحاني تاكيد كرد: سازمان ملل متحد مي‌تواند با اعزام گروهي حقيقت‌ياب بررسي كند كه در مدت بيست و چند روزي كه از حملات هوايي به اين كشور مي‌گذرد، چه كساني كشته شده‌اند؟رييس دولت يازدهم با ابراز تاسف از اينكه تحرك درستي در جامعه بين‌الملل براي حل مساله يمن به چشم نمي‌خورد، افزود: امروز حتي انتقال مواد غذايي و دارو به يمن با مشكلات فراواني مواجه است و ما آماده‌ايم در همه زمينه‌ها در حد توان‌مان با دولت‌هاي منطقه و خارج از منطقه رايزني و تعامل داشته باشيم تا خونريزي‌ها متوقف شود. رييس شوراي عالي امنيت ملي اختلاف نظر ميان برخي كشورهاي منطقه براي حل مسائل را يادآور شد و گفت: براي دستيابي به اينكه كدام روش صحيح‌تر بوده است، بايد تاريخ سياسي چند سال گذشته منطقه را ورق بزنيم، آنگاه معلوم مي‌شود كه ديدگاه ما و ديگران نسبت به تحولات افغانستان، عراق و سوريه چه بوده و در مقام عمل كدام‌يك درست گفته‌ايم.
روحاني تصريح كرد: ما از ابتدا گفتيم كه در سوريه از گروه‌هاي تروريستي حمايت نكنيد اما برخي پول و اسلحه دادند و امروز همه مي‌بينند كه چه وضعي ايجاد شده است. رييس‌جمهوري، توسعه روابط فرهنگي، اقتصادي و گردشگري ميان دو كشور را ضروري دانست و اظهار داشت: ايران همواره ميزبان ميليون‌ها آواره و پناهنده از كشورهاي همسايه بوده و هنوز نيز پذيراي اين پناهجويان است.

رسيدن به توافق به نفع همگان است
روحاني سپس به مذاكرات ايران با 1+5 براي دستيابي به توافق جامع در خصوص مسائل هسته‌اي و اثبات نادرست بودن تهديد و فشار به عنوان راهكار اشاره كرد و گفت: مبناي كار ما انجام فعاليت‌هاي صلح‌آميز زيرنظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و ترديد نداريم اگر به اين توافق دست يابيم، به نفع ايران، 1+5 و كل منطقه و جهان خواهد بود.

وزير خارجه استراليا نيز در اين ديدار با تجليل از ديدگاه رييس‌جمهوري كشورمان در خصوص مساله تروريسم و مبارزه با ريشه‌هاي افراطي‌گري گفت: مي‌توان از پيشنهاد رييس‌جمهوري ايران براي مبارزه با جاذبه‌آفريني گروه‌هاي تروريستي و محدود كردن پيوستن جوانان ناآگاه برخي كشورها به اين گروه‌ها، استفاده كرد. وزير خارجه استراليا با ابراز نگراني از شيوع ايدئولوژي سمي و مخرب داعش كه به اختلافات مذهبي در منطقه دامن مي‌زند، به وجود اختلاف نظر برخي كشورها در برخورد با مسائل عراق، سوريه و يمن اشاره كرد. بيشاپ ادامه داد: استراليا نيز معتقد است، راه‌حل بحران يمن سياسي است. وي روابط ايران و استراليا را ديرپا و قديمي توصيف كرد و با حمايت كانبرا از چارچوب تفاهم شده در مذاكرات ايران با 1+5 گفت: اگر طرفين به توافق جامع دست يابند، رژيم تحريم شكسته شده و آغازي نوين براي ارتباط ايران با كشورهاي جهان و همسايه رقم خواهد خورد.

ظريف: گزينه نظامي عليه ايران كارايي ندارد
محمد جواد ظريف نيز در كنفرانس خبري مشترك با همتاي استراليايي خود كه سفرش به تهران در اين سطح بعد از 10 سال صورت مي‌گيرد، گفت: زمان آن رسيده روابط را ارتقا دهيم. محمد جواد ظريف و جولي بيشاپ، وزيران خارجه ايران و استراليا پس از ديدار با يكديگر در كنفرانس خبري مشترك به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند. ظريف گفت: اميدوارم تبادل نظرها و همكاري‌ها در زمينه‌هاي مختلف از جمله بهبود وضعيت پناهجويان ايراني در استراليا ادامه يابد. وزير خارجه كشورمان ادامه داد: افزايش تعامل دو كشور، مساله حقوق بشر و موضوع پناهجويان و نيز مسائل منطقه از جمله مقابله با گروه تروريستي داعش مسائلي بود كه در مذاكرات امروز مورد بحث قرار گرفت. ظريف يكي از نگراني‌هاي مشترك ايران و استراليا را موضوع سوءاستفاده گروه‌هاي غيرقانوني از تجارت انسان و سوءاستفاده از شهروندان ايراني براي انتقال به استراليا و نيز نحوه برخورد با آنها دانست و افزود: در مذاكرات امروز قرار شد گفت‌وگوهاي كنسولي ميان دو كشور ادامه يابد تا مشكلات و معضلاتي كه در اين زمينه وجود دارد مورد بحث و بررسي و حل و فصل قرار گيرد. وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به اينكه مقامات امريكايي در روزهاي اخير همچنان بر گزينه نظامي روي ميز تاكيد دارند، با بيان اينكه ترك عادت موجب مرض است، گفت: من همواره گفته‌ام كه گزينه نظامي عليه ايران كارآيي ندارد و بهتر است اين حرف‌ها را نزنند، البته معتقدم اين گزينه اصلا روي ميز وجود ندارد. وي ادامه داد: مذاكره بهترين راهي است كه مي‌توان از آن به يك نتيجه مطلوب رسيد و بر اساس احترام متقابل حرف ايران در استفاده از فناوري صلح‌آميز به رسميت شناخته شود.

درخواست وزير خارجه استراليا از ولايتي

ديدار بعدي با علي اكبر ولايتي، رييس مركز تحقيقات استراتژيك بود كه در آن بيشاپ از ولايتي و جمهوري اسلامي خواست تا در رابطه با مسائل منطقه به ويژه بحث مقابله با تروريسم و افراطي‌گري همكاري‌هاي بيشتري داشته باشند. او ادامه داد: به عقيده من در مقابل گروه‌هاي تروريستي مانند داعش بايد با جديت بيشتري ايستاد و با آنها مقابله كرد. ولايتي نيز در اين ديدار با بيان اينكه گروه‌هاي تروريستي و افراطي در منطقه توسط كشورهايي تاسيس شده‌اند كه امروز خودشان نيز به واسطه تندروي‌هاي آنها متحمل ضرر و زيان مي‌شوند، افزود: برخي كشورهاي منطقه در حوزه‌هاي مالي و آموزشي به گروه‌هاي تروريستي كمك مي‌كنند و همين حمايت‌ها در منطقه مشكلات جدي را به وجود آورده است. وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد حاميان اين گروه‌ها خود نيز از آسيب‌ها و معضلاتي كه افراطي‌گري‌ها در منطقه ايجاد كرده‌اند در امان نخواهند ماند. رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تاكيد كرد: بايد هرچه سريع‌تر براي مبارزه با اين گروه‌هاي افراطي اقدامي جدي كرد.

استقبال شمخاني از بازگشت مهاجران ايراني
دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز در ديدار با بيشاپ گفت: هموطنان ما در هر جايي باشند مسائل و دغدغه‌هاي‌شان براي ما مهم است و اگر كسي مرتكب جرمي نشده يا شاكي خصوصي نداشته باشد با آغوش باز از وي استقبال خواهيم كرد. علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي عصر شنبه در ديدار جولي بيشاپ، وزير خارجه استراليا با اشاره به نقش تاثيرگذار دو كشور در تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي بر گسترش همكاري‌ها به ويژه در زمينه‌هاي اقتصادي و تجاري و مقابله با تروريسم تاكيد كرد. او با اشاره به بي‌توجهي غرب به هشدارهاي جمهوري اسلامي درباره خودداري از كمك به تروريست‌هاي مخالف دولت سوريه كه موجب شكل‌گيري گروه داعش و توسعه به مناطق ديگر شد، گفت: تكرار تجربه سوريه در يمن به افزايش بي‌ثباتي در منطقه و خطر گسترش گروه‌هاي تروريستي منجر خواهد شد. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اراده قاطع جمهوري اسلامي براي مقابله با موج گسترش تروريسم در منطقه گفت: با وجود ادعاهاي غيرواقعي و رفتارهاي دوگانه برخي كشورهاي مدعي، بيشترين هزينه در موضوع مبارزه با تروريسم در مسير ايجاد امنيت پايدار در منطقه از سوي جمهوري اسلامي ايران پرداخت شده است. جولي بيشاپ، وزير خارجه استراليا نيز در اين ديدار با اذعان بر نقش سازنده ايران در مقابله با گروه‌هاي تروريستي و افراطي در منطقه، پيامدهاي گسترش تروريسم به ديگر كشورها را نگران‌كننده دانست و افزود: پيوستن مهاجران و شهروندان كشورهاي غربي به گروه‌هاي تروريستي ناشي از انتقال بي‌ثباتي به اين كشورهاست. او همچنين بر ضرورت حل و فصل مسائل منطقه‌اي بر اساس گفت‌وگو و راه‌حل‌هاي سياسي تاكيد كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون