• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4432 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ مرداد

خبر

«راهبرد فشار حداكثري» با تحريم ظريف متوقف شد

دريابان علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي در يادداشتي ابعاد شكست «راهبرد فشار حداكثري» امريكا عليه ايران را تشريح كرد.

به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، علي شمخاني در اين يادداشت نوشت: «ترامپ با خروج از برجام و اتخاذ راهبرد فشار حداكثري عليه ايران، تلاش كرد با تحقير رقباي داخلي خود و جامعه بين‌المللي به همگان اثبات كند كه او فردي متفاوت بوده و با پيگيري روش‌هاي ابتكاري خود مي‌تواند بيشترين منافع را با كمترين هزينه به دست آورد. راهبرد فشار حداكثري با تمركز بر تضعيف پايه‌هاي اصلي قدرت جمهوري اسلامي ايران يعني رهبري، مردم، سپاه و دستگاه ديپلماسي طراحي شد و ابزار تحريم به عنوان كم‌‌‌هزينه‌ترين اقدام براي ضربه زدن به مباني اقتدار ايران مورد بهره‌برداري قرار گرفت.» همچنين در اين يادداشت آمده است: «واكنش سرد و مقابله‌جويانه مردم و تثبيت روزافزون شرايط اقتصادي كشور، افزايش تحرك موثر منطقه‌اي و بين‌المللي و مواضع قاطع و غيرقابل خدشه رهبر معظم انقلاب، ضمن مأيوس‌سازي ترامپ از مسير آغاز شده، فشارهاي داخلي رقبا و جامعه بين‌الملل را بر او به صورت بي‌سابقه‌اي افزايش داد.»دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين يادداشت تاكيد كرد: «تحريم وزير محترم امور خارجه ايران پس از مخالفت با پيشنهاد ترامپ براي گفت‌وگوي حضوري با ايشان، نشان داد كه قطار «فشار حداكثري» در «ايستگاه ناكامي» متوقف شده و سرنشينان آن چاره‌اي جز تغيير ريل به سمت اجراي تعهدات و احترام به حقوق قانوني جمهوري اسلامي ايران ندارند. ديپلماسي فعال و موثر جمهوري اسلامي ايران تحريم‌پذير نيست و ترامپ و هيچ يك از هم‌پيمانان او نمي‌توانند مانع انعكاس صداي رسا و حقانيت ايران به جهانيان شوند.»

تلاش دو ساله احمدي‌نژاد براي ملاقات با رهبري

عباس اميري‌فر نزديك‌ترين روحاني به احمدي‌نژاد در دوران رياست‌جمهوري‌اش خبر داد: «احمدي‌نژاد دو سال است كه هر كسي را مي‌بيند تا از مقام معظم رهبري وقت ملاقات بگيرد ولي به او وقت نمي‌دهند!» به گزارش انصاف‌نيوز؛ اميري‌فر در متن ارسالي به اين رسانه در واكنش به ادعاها درباره ائتلاف ميان احمدي‌نژاد و محمدباقر قاليباف نوشت: «كذب محض است، قاليباف براي عيادت به ديدارش رفته است. كسي كه متمرد و مطرود رهبري است؛ دو سال است كه هر كسي را مي‌بيند تا از مقام معظم رهبري وقت ملاقات بگيرد ولي به او وقت نمي‌دهند! او بر خلاف نظر رهبري كه مذاكره با ترامپ را جايز نمي‌داند و آدم بسيار بدي مي‌داند، به ترامپ نامه مي‌نويسد و با كمال پررويي مي‌گويد ترامپ مرد عمل است! هيچ شخصيتي مثل قاليباف با او ائتلاف نمي‌كند، واقعا باعث تاسف است اين بي‌بصيرتي!»

توقيف يك نفتكش حامل سوخت قاچاق در خليج‌فارس

يك نفتكش حامل سوخت قاچاق توسط نيروهاي گشتي پايگاه منطقه دوم دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در خليج فارس توقيف شد. به گزارش ايسنا، شامگاه چهارشنبه 9 مرداد نيروهاي گشتي پايگاه منطقه دوم دريايي سپاه با اشراف اطلاعاتي يك كشتي خارجي حامل سوخت را توقيف كردند. اين شناور خارجي كه از كشتي‌هاي ديگر سوخت دريافت و در حال انتقال اين سوخت به كشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس بود، با هماهنگي مراجع قضايي در حوالي جزيره فارسي توقيف شد.

وزارت اطلاعات به داماد حدادعادل براي دريافت پست تاييديه نداد

حسن نوروزي، سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي درباره اظهارات معاون حقوقي قوه قضاييه كه چندي پيش گفته بود «نماينده انقلابي آن است كه در مجلس طرح عدم تحصيل فرزندان عاليرتبه نظام را مطرح كرده و از آن دفاع مي‌كند تا منع شود»، گفت: «ما بعد از تحقيق و تفحص از دوتابعيتي‌ها و سه‌‌تابعيتي‌ها به اين نتيجه رسيديم كه بايد طرحي را تهيه كنيم تا جلوي بعضي مسائلي كه منجر به ولنگاري سياسي مي‌شود را بگيريم.» به گزارش ايلنا، سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس بيان كرد: « مشاغل داراي طبقه‌بندي هستند، مثلا مشاغل محرمانه، خيلي محرمانه، سري و به‌كلي‌ سري؛ در قوانين تاييدي وزارت اطلاعات كساني كه بخواهند رييس‌جمهوري، وزير، سرلشكر و سردار بشوند يا به عنوان مقام‌هاي عالي تصميم‌گير قرار بگيرند بايد خودشان و بستگان‌شان ارتباطي با خارج نداشته باشند.
بر همين اساس وزارت اطلاعات به داماد آقاي حدادعادل به دليل اينكه در ژاپن و به نحوي در امريكا تحصيل كرده بود و فرزندش هم در خارج از كشور متولد شده بود و سيتيزن بودند تاييديه براي اينكه پستي دريافت كنند، نداد.» او در پاسخ به اين سوال كه تحقيق و تفحص‌ها و تاييديه وزارت اطلاعات مربوط به چه زماني بوده است؟ گفت: «تحقيق و تفحص‌ها مربوط به سه سال قبل است. اين موضوع هم وقتي كه ما جلسه داشتيم، در وزارت اطلاعات مطرح شد.»

نوروزي افزود: «ممكن است افرادي بخواهند فرزندان‌شان در خارج تحصيل كنند، فرزند وابسته درجه يك است. به نظر مي‌رسد آنجا بايد ارتباط آن مسوول با آن پست قطع شود و بعد اگر روزي تحصيلات تمام شد و وزارت اجازه داد، گزينش شود. نمي‌شود افرادي در ايران داراي پست‌هاي ستاره‌دار باشند و از آن سو فرزندان و همسران‌شان و افراد درجه يك‌شان بخواهند در خارج تحصيل كنند. بنابراين به نظر مي‌رسد اين ممنوع است.» نوروزي در پاسخ به اين سوال كه اينكه مي‌گوييد ممنوع است به قانون تبديل شده يا اينكه فعلا در حد بررسي است؟ گفت: «اين در آيين‌نامه‌ها و روش‌نامه‌هاي وزارت اطلاعات موجود است. اگر دولت احساس كند خلأ قانوني دارد ما بلافاصله طرح دوفوريتي يا سه‌فوريتي مي‌دهيم. ما الان اگر دولت پيشنهاد بدهد، آماده هستيم. اگر جايي هم خلأ قانوني باشد و دولت پيشنهاد ندهد، ما خودمان به عنوان نمايندگان مجلس و اعضاي كميسيون حقوقي و قضايي پيشنهاد مي‌دهيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون