• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3223 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين

گره بورس باز نشد

گروه اقتصادي| بورس تهران اين هفته را هم منفي آغاز كرد و با 704 واحد كاهش بيش از يك درصد نزول كرد و به كانال 67 هزار واحدي سقوط كرد. بدين‌ترتيب عقب‌نشيني بازار سهام شاخص كل را تا 67 هزار و 374 واحد پايين كشيد. «فارس»، «شبندر»، «اخابر»، «همراه»، «وبملت» و «وبصادر» در هفته اول بعد از بيانيه لوزان بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص داشتند، ديروز بيشترين تاثير منفي را بر شاخص گذاشتند و شاخص را بيش از 400 واحد عقب راندند. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد بازار آمادگي بازگشت را پيدا كرده و مي‌تواند در اواسط هفته جاري با جمع‌آوري صف‌هاي عرضه تقاضاي تازه‌اي را از آن خود كند.  اهالي بازار سرمايه كه دو هفته پيش اميدوار به جبران زيان‌هاي خود در سال گذشته، در حال وارد كردن نقدينگي به بورس بودند، به دليل اتخاذ برخي تصميم‌هاي غير كارشناسي درباره عرضه‌هاي اوليه نامناسب از سوي متوليان بازار سرمايه، رفتار خود را تغيير داده و نسبت به فروش سهام خود اقدام كردند.
 به طوري كه شتابزدگي در تصميم‌گيري با عرضه‌هاي سنگين سهم توسط حقوقي‌ها در كنار بروز برخي نگراني‌ها از مسائل سياسي و توافق هسته‌اي، بورس را نسبت به ادامه روند افزايشي دچار ترديد كرد و باعث شد تا روزهاي خوش بورس دوام چنداني نداشته و بازدهي مثبت بورس كاهش يابد. بر اين اساس ديروز بيمه‌اي‌ها، دارويي‌ها، محصولات غذايي، خودرويي‌ها، فلزات اساسي و معدني‌ها با عرضه و تقاضاي نسبي همراه بودند و روندي متعادل در معاملات ديروز آنها ديده شد. اين در حالي بود كه تسهيلات مسكن، بانكي‌ها، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، صنايع شيميايي، پتروشيمي و پالايشي و گروه املاك با افزايش عرضه و صف‌هاي فروش همراه شدند. در بازار ديروز تنها سيماني‌ها بودند كه با مطرح شدن افزايش 17 درصدي نرخ سيمان، پرطرفدار بودند و در اكثر نمادها با صف خريد همراه بودند.

چرا سيماني‌ها پرطرفدار شدند؟

 اين در حالي است كه انتظار مي‌رود افزايش 17 درصدي قيمت سيمان و عرضه اين محصول در بازار با قيمت 117 هزار تومان پس از بررسي‌هاي ستاد تنظيم بازار و تاييد وزارت صنعت توليدكنندگان و مشتريان را با فاز جديد مواجه كند كه در نتيجه اين اتفاق شركت‌هاي سيماني كه از زمان حضور داعش در عراق با كاهش تقاضا و كاهش قيمت چشمگيري مواجه شده بودند با تعديل مثبت در آستانه رشد قرار مي‌گيرند؛ افزايش قيمتي كه از منظر كارشناسان با توجه به افزايش 20 درصدي هزينه توليد منطقي به‌نظر مي‌رسد.
 پيش از اين قيمت هر تن سيمان در كارخانه براساس مصوبات دولت و انجمن 100 هزار تومان بود كه البته اين قيمت پس از افزايش 22 درصدي سال 93 تعيين شده است. اما آن طور كه عبدالرضا شيخان، دبير انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان اعلام كرده افزايش 20 درصدي هزينه‌هاي توليد سيمان در كنار افزايش نرخ دستمزد، واحدهاي توليدي را با مشكلاتي روبه‌رو كرده كه تنها راه براي ادامه حيات اين واحدها و چرخه اقتصادي آنها افزايش 17 درصدي قيمت سيمان توليدي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون