• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4434 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ مرداد

خبر

مقابله چين با موشك‌هاي امريكا

چين روز گذشته اعلام كرد: اگر امريكا موشك‌هاي ميان‌برد خود را در منطقه آسيا- پاسيفيك مستقر كند، ما بي‌تفاوت نمي‌نشينيم و دست به اقدامي متقابل مي‌زنيم. به گزارش ايسنا، به نقل از آسوشيتدپرس، بيانيه مدير اداره كنترل سلاح وزارت خارجه چين پس از خروج امريكا از پيمان تسليحات ميان‌برد اتمي با روسيه منتشر شد و او در اين بيانيه اعلام كرد كه اين مساله تاثير منفي بر ثبات استراتژيك جهان و همچنين امنيت اروپا و منطقه آسيا و پاسيفيك مي‌گذارد.

وي ادامه داد: دولت پكن نگران برنامه‌هاي امريكا در ساخت و آزمايش يك موشك ميان‌برد مستقر در زمين در منطقه آسيا- پاسيفيك است. چين به اين مساله بي‌اعتنا نيست.

اين مقام وزارت خارجه چين همچنين به ساير كشورها به ويژه كره جنوبي، ژاپن و استراليا اعلام كرد كه جوانب احتياط را در نظر بگيرند و به امريكا اجازه ندهند تا چنين تسليحاتي را در قلمروهاي‌شان مستقر كند و افزود: اين مساله بر خلاف منافع امنيت ملي اين كشورهاست. دولت پكن تمايلي براي پيوستن به مذاكرات كاهش تسليحات اتمي با امريكا و روسيه ندارد. چين ۲۹۰ كلاهك اتمي دارد در حالي كه روسيه ۱۶۰۰ و امريكا ۱۷۵۰ كلاهك اتمي در اختيار دارند. اين مقام ارشد در وزارت خارجه چين ادامه داد: دولت پكن حداكثر خويشتنداري خود را در سياستگذاري‌هايش در توسعه زرادخانه و انبارها نشان داده است. به نظرم عادلانه و معقولانه نيست كه در اين مرحله انتظار داشته باشيم چين در مذاكرات كاهش تسليحات اتمي شركت كند. اقدام امريكا در خروج از پيمان INF يك «توجيه كامل» است چون واشنگتن به دنبال يك بهانه براي ساخت تسليحات جديد است. اگر به واقع بر اين باور است كه روسيه اين پيمان را نقض كرده بايد به جاي خروج از آن به دنبال راهي براي مذاكره بگردد.

پيونگ‌يانگ: به هشدارهاي ما بي‌اعتنايي نكنيد

يكي از سخنگويان وزارت امور خارجه كره شمالي در واكنش به رزمايش مشترك كره جنوبي- امريكا و استفاده آنها از تسليحات فناوري برتر هشدار داد در صورتي كه واشنگتن و سئول به هشدارهاي مكرر كره شمالي بي‌اعتنايي كنند، «آنها را متحمل هزينه سنگيني خواهيم كرد».

به گزارش فارس به نقل از رويترز، كره شمالي اعلام كرده است كه همچنان به ديپلماسي متعهد است و تا پايان سال منتظر نرم شدن سياست تحريم‌ و فشار سياسي واشنگتن عليه پيونگ‌يانگ مي‌ماند.

سخنگوي وزارت خارجه كره شمالي سپس هشدار داد اما اگر واشنگتن و سئول به هشدارهاي مكرر كره شمالي بي‌اعتنايي كند، «آنها را متحمل هزينه سنگيني خواهيم كرد».

هشدار كره شمالي در حالي مطرح شده است كه كره‌جنوبي و امريكا روز دوشنبه با وجود هشدارهاي پي در پي كره شمالي، رزمايش برنامه‌ريزي شده خود را برگزار كردند.در پي برگزاري رزمايش سئول- واشنگتن، ارتش كره جنوبي روز گذشته اعلام كرد كه كره شمالي براي چهارمين بار در كمتر از دو هفته، موشك‌هايي را به سمت دريا در امتداد ساحل شرقي پرتاب كرد. كره شمالي پيش از انجام آزمايش‌هاي موشكي خود درباره برگزاري رزمايش امريكا و كره جنوبي هشدار داده و اعلام كرده بود كه اين گونه رزمايش‌ها در تناقض با توافقات ديپلماتيك است.

كارشناسان معتقدند كه افزايش فعاليت‌هاي موشكي كره شمالي با هدف افزايش فشار به واشنگتن و سئول براي متوقف كردن برنامه رزمايش آنها بوده است و اينكه در صورت عدم حصول پيشرفت در مذاكرات احتمالي اتمي امريكا با پيونگ‌يانگ، نمايش تسليحاتي اين كشور تشديد مي‌شود.كره شمالي مي‌گويد تا زماني كه امريكا به سياست خصمانه خود براي براندازي نظام حاكم در پيونگ‌يانگ پايان ندهد از برنامه موشكي و هسته‌اي خود عقب‌نشيني نخواهد كرد.

جلوي حمله تركيه را مي‌گيريم

وزير دفاع امريكا روز گذشته هشدار داد: هر گونه عمليات نظامي تركيه عليه كردها در شمال سوريه «غيرقابل قبول» است و امريكا جلوي حملات يك‌جانبه اين كشور را خواهد گرفت. به گزارش ايسنا، رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه روز يكشنبه از يك عمليات نظامي جديد كشورش در مناطق تحت كنترل كردها در ناحيه شرق رودخانه فرات در شمال سوريه خبر داد.

به گزارش رويترز، مارك اسپر، وزير دفاع امريكا خطاب به خبرنگاراني كه او را در سفر به ژاپن همراهي مي‌كردند، گفت: ما آشكارا معتقديم كه هر گونه اقدام يك‌جانبه از سوي آنها (تركيه) غيرقابل‌قبول خواهد بود.

اسپر در ادامه خاطرنشان كرد: كاري كه ما قرار است انجام دهيم جلوگيري از انجام حملات يك‌جانبه‌اي است كه مجددا باعث اخلال در منافع دوجانبه موجود ميان امريكا، تركيه و شبه‌نظاميان نيروهاي دموكراتيك سوريه در شمال سوريه خواهد شد.

اسپر در ادامه عنوان كرد: امريكا هيچ گونه «طرح بلندپروازانه» براي رها كردن نيروهاي دموكراتيك سوريه ندارد، هر چند كه از تضمين اينكه امريكا در صورت اجراي عمليات نظامي تركيه از آنها محافظت كند، امتناع كرد.

يك تيم از جانب پنتاگون اخيرا به منظور گفت‌وگو با مقام‌هاي تركيه درباره اين مساله به اين كشور سفر كرده و اسپر تاكيد كرد او اميدوار است كه توافقي با آنكارا حاصل شود. وزير دفاع امريكا در عين حال گفت، عمليات تركيه در شمال سوريه مي‌تواند تاثير منفي بر تمركز نيروهاي دموكراتيك سوريه بر جلوگيري از هر گونه اقدام داعش براي تصرف مجدد مناطقي كه سابقا اشغال كرده بود و همچنين قابليت اين نيروها در نگه داشتن هزاران تن از داعشي‌ها در بازداشت داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون