• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3223 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين

پيشنهاد نمايش

رابينسون كروزوئه؛ مفرح و متفكر

   احمدرضا حجارزاده/

«رابينسون كروزوئه» بازتوليد يك نمايشِ كمدي و نيمه‌موزيكال است، ولي نه به آن معنا كه بازيگران اشعاري را با آواز بخوانند و مدام در حالِ رقص و پايكوبي باشند. از سرِ اتفاق، ديالوگ‌هاي نمايش كاملا رئاليستي و به نثرند اما بازيگران در طول اجرا كمتر پيش مي‌آيد كه از انجام حركت‌هاي ريتميك و هماهنگ بهره‌اي نبرند كه بايد گفت به مدد كارگرداني خوب ميلاد نيك‌آبادي و بازي‌هاي بي‌نقص بازيگران توانمند اثر، اجراي اين لحظه‌ها خيلي خوب و دقيق با هماهنگي و يك‌دستي ستايش‌برانگيزي از كار درآمده است. ريتم و روندِ نمايش درست مانند موسيقي سياهانِ آفريقايي، پرشور و هيجان است و تماشاگر هرگز احساس خستگي نمي‌كند. گرچه در طول نمايش موقعيت‌هاي كميك بامزه‌اي خلق شده، ولي بيشترين بارِ كمدي در «رابينسون...» بر دوش كمدي‌هاي كلامي است و نه كمدي موقعيت. در چنين شرايطي، لحن و بيانِ بهرام افشاري با صداي دورگه و قدِ بلند او نيز به كمك ساخت لحظه‌هاي مفرح و خنده‌دار در نمايش آمده است. داستان نمايش همان ماجراي آشناي 30 سال زندگي يك مرد در جزيره‌اي دورافتاده و خالي از سكنه است. هرچند او عاقبت همدمي براي خود پيدا مي‌كند تا از تنهايي درآيد؛ يك آدم‌خوار سياهپوست. با وجودِ اين، رابينسون خود را تنهاترين آدمِ روي زمين حس مي‌كند. اين نمايش پيش‌تر در سي‌ويكمين جشنواره بين‌المللي تئاتر مورد تقديرِ بخش‌هاي نويسندگي، كارگرداني و موسيقي قرار گرفته بود. همچنين تنديس بهترين بازيگر مرد را براي بهرام افشاري به همراه داشت. «رابينسون كروزوئه» انتخاب مناسبي است براي كساني كه علاقه‌مندند ساعتي را پاي يك نمايش حرفه‌اي، مفرح و خنده‌آور بنشينند.
   نويسنده: حميدرضا نعيمي
   طراح و كارگردان: ميلاد نيك‌آبادي
   بازيگران: بهرام افشاري/ احمد محمدجواهري/ علي حسين‌زاده/ مجيد نوروزي/ مسعود انتظاري

 

 جادوگركوچولو؛ سفر به سرزمين رويا

وقتي سري كتاب‌هاي «هري پاتر» چاپ و پخش شد، موجي از نوجوانان كتابخوان به سوي ماجراهاي اين جادوگر كم‌سن و سال هجوم آوردند. البته هري پاتر يك جادوگر خبيث نبود. او كسي بود كه با فراگيري فنون جادوگري به مبارزه با بدي‌ها و پليدي‌ها مي‌پرداخت. اين روزها «تالار هنر» نمايشي به نام «جادوگركوچولو» روي صحنه دارد كه گرچه فضاي شاد و موزيكالي دارد اما براي گروه سني نوجوانان مناسب‌تر است تا كودكان و خردسالان. داستان اين نمايش شباهت اندكي به قصه هري پاتر دارد. در نمايشي كه «فريبا دليري» در مقام كارگردان به اجرا درآورده، ماجراي دختركوچولويي را مي‌بينيد كه با تمرين‌هاي فراوان موفق شده برخي فوت و فن‌هاي جادوگري را ياد بگيرد، ولي چون مهارت كافي كسب نكرده، ناشيانه عمل مي‌كند و جادوگري‌هايش اغلب خرابكاري به بار مي‌آورد. آرزوي بزرگ اين جادوگر كوچك آن است كه بتواند در جشن جادوگران بزرگ كه جايي به نام «جاجوجنبل» برگزار مي‌شود، شركت كند اما مشكلاتي مانع از رسيدن او به آرزويش مي‌شود. در اين نمايش، علاوه بر عروسك و بازيگر زنده، از انيميشن‌هاي زيبا و جذابي هم استفاده شده. همچنين مجموعه‌اي از بهترين بازي‌هاي تئاتري را در اين نمايش خواهيد ديد كه همگي در انجام حركات دشوار فيزيكي، ماهرانه عمل كرده‌اند. موقعيت‌ها و لحظه‌هاي طنز و حتي جدي نمايش خيلي خوب و تاثيرگذار از كار درآمده‌اند و مخاطب خاص اين نمايش نمي‌تواند لحظه‌اي از دنبال‌كردن قصه دست بكشد. بچه‌ها با ديدن نمايش جادوگركوچولو خيلي ساده به سرزمين خيال و رويا سفر مي‌كنند. يكي از بهترين لحظه‌هاي نمايش، مربوط به ماجراي اسبِ بي‌چاره و صاحبِ بدجنسش است. با اين حال، نمايش دو اشكال كوچك دارد؛ طراحي ميزانسن‌ها در بعضي صحنه‌ها به گونه‌اي است كه همه تماشاگرانِ حاضر در سالن نمي‌توانند تمام رويدادهاي نمايش را ببينند و فقط آنهايي كه در رديف مياني رو به صحنه نشسته‌اند، از اين امتياز برخوردارند و دوم اينكه انگار پايان نمايش به نوعي سرهم‌بندي شده و رضايت تماشاگران را جلب نمي‌كند. نمايش «جادوگركوچولو»
بر اساس داستاني به همين نام نوشته «اوتفريد پرويسلر» و با ترجمه سپيده خليلي نوشته و كارگرداني شده است. اين نمايش با طراحي لباس و دكور فوق‌العاده‌اي كه دارد، بي‌شك مي‌تواند بهترين انتخاب براي دوستداران كوچك تئاتر باشد.
   نويسنده: هادي حسنعلي
  كارگردان: فريبا دليري
  بازيگران: هادي حسنعلي، فاطمه خدابنده‌لو، احسان ساماني‌منش، آرش صادقيان‌حقيقي، شيرين كاشفي، ليلي قربانعلي، آرين ناصري‌مهر، آوا  ناصري‌مهر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون