• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4438 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۲ مرداد

در تماس‌هاي تلفني جداگانه روحاني با اردوغان و عمران‌ خان مطرح شد

گسترش همكاري‌هاي ايران با تركيه و پاكستان

روساي جمهوري اسلامي ايران و تركيه عصر يكشنبه بر گسترش روابط تهران- آنكارا در همه عرصه‌هاي مورد علاقه تاكيد كردند. حجت‌الاسلام حسن روحاني عصر يكشنبه در تماس تلفني «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه با تبريك متقابل عيد سعيد قربان به دولت و ملت تركيه و همه مسلمانان جهان اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران براي توسعه روابط با تركيه به عنوان يك كشور دوست و برادر كاملا آماده است. رييس‌جمهور همچنين تسريع در اجراي توافقات ميان دو كشور را ضروري دانست.

رييس‌جمهور تركيه نيز در اين تماس تلفني با تبريك عيد سعيد قربان به رييس‌جمهور، دولت و ملت ايران اظهار كرد: آنكارا آماده است، روابط خود را با تهران در همه زمينه‌ها بيش از پيش تقويت كند. رجب طيب اردوغان ابراز اميدواري كرد كه عيد سعيد قربان عامل بيداري و اتحاد جهان اسلام و تقويت وحدت و برادري ميان كشورهاي اسلامي شود.

رييس‌جمهوري اسلامي ايران همچنين در پي تماس تلفني «عمران‌خان» نخست‌وزير پاكستان با او با اشاره به اينكه امنيت منطقه به ‌ويژه در شبه قاره هند براي ايران حايز اهميت است، تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران از هيچ تلاشي در راستاي پايداري صلح و امنيت در منطقه و احقاق حقوق ملت‌هاي مسلمان دريغ نخواهد كرد. حجت‌الاسلام حسن روحاني روز يكشنبه در اين تماس تلفني با تبريك عيد سعيد قربان به دولت و ملت مسلمان پاكستان گفت: ايران و پاكستان همواره دو كشور دوست، همسايه و برادر يكديگر بوده و خواهند بود. رييس‌جمهور افزود: ايران به دنبال گسترش مناسبات و همكاري با كشورهاي همسايه به ويژه پاكستان در زمينه‌هاي گوناگون ازجمله توسعه بازارچه‌هاي مشترك مرزي است.

روحاني اظهار كرد: امروز ايران به ‌خاطر تحريم‌هاي يك‌جانبه و ظالمانه امريكا در شرايط ويژه‌اي قرار دارد اما در عين حال براي تامين امنيت پايدار كشتيراني در
خليج فارس، تنگه هرمز و درياي عمان و توسعه روابط تجاري و اقتصادي با همسايگان تلاش مي‌كند. رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره در راستاي جلوگيري از تنش و نا‌آرامي در منطقه تلاش كرده و معتقديم مردم مسلمان كشمير بايد از منافع و حقوق قانوني خود استفاده كرده و بتوانند با آرامش زندگي كنند.روحاني با اشاره به اينكه ايران از هند و پاكستان مي‌خواهد تا با حفظ خويشتنداري از ناامني و كشته شدن مردم بي‌گناه در كشمير جلوگيري كنند، گفت: موضوع كشمير هرگز راه‌حل نظامي نداشته و بايد از طريق ديپلماتيك به دنبال حل و فصل مسائل باشيم.عمران‌خان نيز در اين تماس تلفني با تبريك عيد سعيد قربان به دولت و ملت ايران، روابط ايران و پاكستان را دوستانه و برادرانه دانست و بر ضرورت تلاش در راستاي توسعه همه‌جانبه مناسبات تهران-اسلام‌آباد تاكيد كرد. نخست‌وزير پاكستان با تشريح تحولات و وقايع اخير در كشمير گفت: متاسفانه امروز در منطقه كشمير شاهد وقايع ناراحت‌كننده‌ و برخلاف قوانين بين‌المللي عليه مردم بي‌گناه هستيم. او با بيان اينكه پاكستان نسبت به كشتار مردم بي‌گناه در كشمير و افزايش تنش‌ها در منطقه احساس نگراني دارد، گفت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري مهم در منطقه و جهان اسلام مي‌تواند در راستاي حل و فصل مساله كشمير نقش‌آفريني مثبتي داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون