• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4439 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ مرداد

كتابخانه

جنس دوم و سياست

مري بي‌يرد، استاد فرهنگ و ادبيات يونان و روم باستان دانشگاه كمبريج است. او در كتاب «زنان و قدرت» شجاعانه به اوباش اينترنتي و زن‌ستيزهايي مي‌پردازد كه زنان را آماج حمله‌ها و تحقيرهاي بي‌رحمانه‌ قرار مي‌دهند. او خاستگاه اين زن‌ستيزي را در دوران باستان جست‌وجو مي‌كند و به بررسي مشكلات جنسيت و شيوه‌هاي بدرفتاري با زنان قدرتمند در بستر تاريخ مي‌پردازد. نشان مي‌دهد كه از زمان اوديسه‌ هومر، زنان از نقش‌هاي رهبري در زندگي مدني منع شده‌اند و سخن گفتن در اجتماع كاري ذاتا مردانه تعريف شده است. از مدوسا گرفته تا فيلوملا كه زبانش بريده شد و از هيلاري كلينتون تا اليزابت وارن كه گفته شد سر جايش بنشيند، مشابهت‌هاي آشكاري ميان باورهاي فرهنگي ما درباره رابطه زنان با قدرت وجود دارد. مري بي‌يرد بر تجربه‌هاي شخصي خودش از جنسيت‌زدگي در فضاي مجازي تامل مي‌كند و مي‌پرسد:«اگر زنان بخشي از ساختار قدرت در نظر گرفته نمي‌شوند، آيا اين قدرت نيست كه بايد بازتعريف شود؟ چند قرن ديگر بايد صبر كنيم تا چنين شود؟»

«زنان و قدرت» نوشته مري بي‌يرد با ترجمه شبنم سعادت توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شده است. از بخش‌هاي اصلي اين كتاب مي‌توان به صداي زنان در اجتماع و زنان در قدرت اشاره كرد.

داروينيسم به زبان ساده

لئو گراسه در اين كتاب با بهره گرفتن از جديدترين پژوهش‌هاي علمي و مشاهدات خودش در علفزارهاي آفريقا، خواننده را با مجموعه‌اي از كاوش‌هاي جالب آشنا مي‌كند. او نشان مي‌دهد كه پديده‌هاي طبيعي بسيار پيچيده‌تر از چيزي هستند كه در ابتدا به نظر مي‌آيد. گراسه براي تبيين رازهاي رفتار جانوران، زيست‌شناسي تكاملي و تفكر جانبي را در هم مي‌آميزد و آن را چنان بيان مي‌كند كه گرچه ساده است اما به ساده‌سازي و ناديده گرفتن پيچيدگي‌هاي مساله نمي‌انجامد. در بخش نهايي اين كتاب به رابطه خاص انسان با زادگاهش در علفزار آفريقا (ساوانا) و تاثير آن بر رفتار و سرنوشت ما مي‌پردازد.

اين كتاب در واقع يكي از معدود آثار در زمينه زيست‌شناسي نظري است كه براي خواننده عمومي نوشته شده است.

زيست‌شناسي نظري در برابر زيست‌شناسي تجربي قرار مي‌گيرد و رشته‌اي است كه در آن براي شناخت اصول حاكم بر رفتار يك سيستم از مدل‌هاي رياضي استفاده مي‌شود.

«چگونه گورخر راه ‌راه شد؟» نوشته لئو گراسه با ترجمه كاوه فيض‌اللهي توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شده است.

از جمله مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به تكامل در لباس مبدل، اسرار رفتار جانوران، موجودات استثنايي، عامل انساني و... اشاره كرد.

بحران‌هاي دموكراسي

هر گاه كه دموكراسي ديگري در سراشيبي سقوط مي‌افتد، مي‌خواهيم بدانيم آيا هشداري است به سرنوشت احتمالي دموكراسي ما؟ هر وقت كه جان مردم از يك سياستمدار به لب مي‌رسد، راهي هست تا سياست‌مداري ديگر را به جاي او انتخاب كنند. رهبران مخوف يا چنانكه در چين مي‌گفتند «امپراتوران بد» ممكن است بي‌سر و صدا سر به نيست شوند. احزاب سياسي در حال احتضار سرانجام به گورستان تاريخ سپرده مي‌شوند. اگر دموكراسي واقعا مغفول بماند يا تضعيف شود، بعيد نيست كه يك «امپراتور بد» آهسته در نهادهاي آن بخزد و جا خوش كند به طوري كه ديگر نتوان از دستش خلاص شد. «پايان دموكراسي» نوشته ديويد رانسيمن با ترجمه حسين پيران توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شده است. از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به كودتا، فاجعه، چيرگي فناوري، چيزي بهتر از اين و بدين سان دموكراسي به پايان مي‌رسد، اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون