• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4441 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ مرداد

رييس دستگاه قضا در سفري يك روزه به استان كردستان رفت

رييسي در بند زندانيان سياسي سنندج

سيد ابراهيم رييسي، رييس قوه قضاييه روز پنجشنبه در ادامه سفرهاي استاني‌اش، سفري يك‌روزه به استان كردستان داشت. او اهداف اين سفر را ديدار با مردم، خانواده شهدا و دانشگاهيان اعلام كرد و در جمع قضات و كاركنان دادگستري استان كردستان، در نشست خبري با اصحاب رسانه، و در ديدار با علما و روحانيون استان كردستان با آنها ديدار و گفت‌وگو كرد. سفرهاي استاني روساي دستگاه قضا امري متداول و معمول است اما آنچه سفر رييسي به كردستان را متمايز از ساير همتايانش كرد، بازديد سرزده او از زندان مركزي سنندج بود. بازديد سرزده از زندان را شايد بتوان بابي تازه در بازديدهاي رسمي مديران و مقامات قضايي از استان‌هاي كشور دانست. موضوع بازديد سرزده از زندان اما تنها رفتار قابل‌توجه رييسي نيست. بازديد از زندان براي او تنها به مراجعه به بخش اداري و بازرسي اداري محدود نماند، بلكه رييسي داخل سلول‌هاي زندان رفت و از نزديك به صحبت‌هاي زندانيان گوش داد. رييس دستگاه قضا در بازديد از بخش‌هاي زندان، در بند زندانيان امنيتي و برخي مجرمان بزه‌هاي اجتماعي هم حضور يافت. حضور عالي‌ترين مقام قضايي در بين كساني كه بالاترين مقامي كه در طول دوره بازداشت به خود ديده‌اند، بازجو و بازپرس و قاضي شعبه و نهايتا رييس بند زندان و اگر به‌اصطلاح شانس‌شان گفته باشد، رييس زندان بوده را مي‌توان نكته‌اي حائز اهميت دانست. جالب‌تر اينكه در اين ديدار، رييسي كه بدون واسطه با زندانيان ديدار و گفت‌وگو مي‌كرد با زنداني معروف سنندجي، حبيب‌الله لطيفي كه جزو زندانيان امنيتي معروف است هم گفت‌وگو كرد. لطيفي آبان‌ماه 86 بازداشت و به اتهام «اقدام عليه امنيت ملي» و «محاربه» به اعدام محكوم شد و تاكنون با وجود سپري شدن 12 سال، هنوز حكم اعدامش اجرا نشده است؛ موضوعي كه شايد در ظاهر خوشحال‌كننده باشد اما كافي است لحظه‌اي به دقايق و ثانيه‌هاي بلاتكليفي 12ساله اين زنداني فكر كنيم دست‌مان بيايد كه چه روزگار سختي بر او و خانواده‌اش گذشته است، چنان‌كه بارها در خاطرات زندانيان محكوم به اعدام خوانده و شنيده‌ايم كه اين بلاتكليفي و انتظار براي چوبه دار، گاهي دردناك‌تر از اجراي حكم است. به هر تفسير اين زنداني نيز در بازديد رييس قوه قضاييه از زندان مركزي سنندج با رييسي ديدار كرد و از مطالبات خود و هم‌بندانش گفت.

 

عيادت ماموستايان پيشكسوت در سنندج

رييسي در ادامه سفر روز پنجشنبه خود به كردستان، پيش از مراجعت به فرودگاه از دو نفر از ماموستايان پيشكسوت در سنندج هم عيادت كرد. به گزارش ايسنا، ماموستا سيدصلاح‌الدين حسامي، امام جمعه اسبق سنندج و ماموستا سيدسعيد حسيني، عضو شوراي افتاي سنندج بيمار و در منزل هستند. رييس قوه قضاييه به منزل سيدصلاح حسامي مراجعه و از او عيادت كرد و به دليل كمبود زمان، برادر و پسر سيدسعيد حسيني هم به منزل ماموستا حسامي آمدند و رييسي همان‌جا احوال او را هم پرسيد و سلامي رساند.

 

برخورد جدي با فساد اداري

سيدابراهيم رييسي در اين سفر، در نشست خبري با اصحاب رسانه يكي از مسائل مهم كردستان را سلامت ادارات عنوان كرد و توسعه‌يافتگي اين استان را در گرو وجود امنيت، رونق توليد و سلامت اداري دانست. او همچنين با تضمين سلامت ادارات استان كردستان، ضامن اين موضوع را برخورد جدي با هرگونه فساد اداري از سوي دستگاه قضا عنوان كرد. رييس دستگاه قضا روحيه و نشاط مردم كردستان را در حفظ ارزش‌هاي نظام و برخورد با ضدانقلاب مثال‌زدني توصيف كرد و كردستان را سنگر ولايتمداري علاوه بر دميدن يأس و نااميدي از سوي دشمن ناميد.

رييسي سرمايه‌هاي طبيعي و نيروي انساني را از ظرفيت‌هاي كردستان دانست و ميدان دادن به جوانان را عاري از ضرر توصيف و قوه قضاييه استان را جوان عنوان كرد. او ادامه داد: «موضوع كردستان تا حل كمبودها و مشكلات از دستور كار خارج نخواهد شد و اولين جلسه قوه قضاييه به ارايه گزارش تيم‌هاي اعزامي به كردستان و تصميم براي رفع مشكلات استان اختصاص مي‌يابد.»

 

آغازِ پايان عمر مفسدان

رييس قوه قضاييه در اين سفر استاني يك‌روزه و در ديدار با علما و روحانيون استان كردستان تاكيد كرد كه «مفسدان بدانند پايان عمرشان فرا رسيده است و اجازه هيچ اقدامي به آنان داده نخواهد شد.» او ادامه داد: «دشمنان همواره تلاش مي‌كنند تا در شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي در دل مردم شبهه ايجاد كنند لذا تلاش براي ايجاد معنويت و ايمان و تقوا در جامعه ضروري است.»

به گفته رييس دستگاه قضا، نظام جمهوري اسلامي، بر 4 پايه نماز، زكات، امر به معروف و نهي از منكر بنا نهاده شده است. هاضمه نظام فسادپذير نيست و مطلقا اجازه نخواهد داد فساد در هيچ كجا لانه كند. او گفت كه دستگاه قضا نيز با تمام ‌وجود تلاش خواهد كرد كه نظام اداري، قضايي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي كشور آلوده به فساد نشود. رييس قوه قضاييه همچنين از تخصصي شدن شوراهاي حل اختلاف خبر داد و گفت: «حضور فعال روحانيون، ائمه جمعه و جماعات و علماي شيعه و سني در امر صلح و سازش و ايفاي جايگاه ريش سفيدي را خواستاريم تا از ورود دعواهاي خانوادگي به دادگستري جلوگيري كنند.» رييسي گفت: «دستگاه قضايي به هيچ ‌وجه با افزايش هزينه دادرسي موافق نيست زيرا افزايش هزينه‌ها، دسترسي مردم به عدالت را سخت مي‌كند، به همين دليل از مجلس و دولت نيز خواسته‌ايم كه اين مساله را در بودجه‌ريزي مدنظر داشته باشند.»

 

رسيدگي به وضع زندانيان

سفر رييس قوه قضاييه به استان كردستان، بخش ديگري هم داشت كه حضور رييسي در جمع قضات و كاركنان دادگستري اين استان بود. رييس دستگاه قضا، با تاكيد بر خودداري قضات از صدور احكام يا قرارهاي منتهي به حبس، به جز در موارد ضروري بر لزوم رعايت ادب و مهرباني در عين اقتدار تاكيد كرد و گفت: «مگر نمي‌گوييم دادگستري ملجا و پناهگاه است؟! بنابراين تمام اجزاي دادگستري بايد با مهرباني با مردم برخورد كنند. لازمه اقتدار، تشر زدن، راه ندادن به اتاق و اجازه نشستن به مردم ندادن نيست. دادگستري بايد با اقتدار كار خودش را انجام دهد و اين اقتدار به هيچ عنوان به معناي بي‌احترامي، بي‌ادبي و توجه نكردن به حرف‌هاي مردم نيست.» رييس قوه قضاييه با بيان اينكه «حركت جهادي لازمه تحول در دستگاه قضايي است»، بر نقش همه اجزاي سازمان در ايجاد تحول تاكيد كرد و با اشاره به بازديد خود از زندان مركزي سنندج ادامه داد: «ظهر به زندان رفتم و بعد از نماز، از بندهاي مختلف بازديد كردم. كسي كه در زندان است بايد به وضعيتش رسيدگي شود و وضعيت كساني كه تحت قرار هستند بايد روشن شود. همچنين بخشي از بازسازي شخصيت زنداني به موجب قانون اساسي و قوانين موضوعه با قوه قضاييه است و اگر اين بازسازي شخصيت درست صورت گيرد شاهد بازگشت زنداني به زندان نخواهيم بود.» او درباره كاهش ورودي پرونده‌ها هم گفت: «در دستگاه قضايي همه در كاهش ورودي پرونده به عدليه نقش دارند. به عنوان مثال طرح كاداستر در كاهش پرونده‌ها نقش دارد. جلوگيري از زمين خواري‌ها، كوه خواري‌ها، رودخانه خواري‌ها و بسياري از اموال عمومي را به غارت بردن و جلوگيري از دست اندازي به حقوق مردم و جامعه مهم است. اگر در حوزه پيشگيري، درست عمل شود شاهد بروز حوادث و تشكيل پرونده در دادگستري نيستيم. مسوولان نبايد بگذارند كساني به اراضي ملي و منابع طبيعي تجاوز كنند و محيط زيست را به مخاطره بيندازند. اين مسائل براي قوه قضاييه زحمت ايجاد مي‌كند و تبديل به پرونده‌هايي مي‌شود كه دادگستري بايد رسيدگي كند.» رييسي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه «حتما بايد در كارها و امور با فكر و انديشه و مدبرانه عمل شود»، ادامه داد: «۴۰ سال از انقلاب مي‌گذرد و ما تجربيات و اندوخته‌هاي بسياري داريم كه بايد از آنها درس بگيريم، لذا زمان آزمون و خطا سپري شده است. قاضي از موضع قانون حكم مي‌كند و حكم از موضع قانون بايد با قدرت اجرا شود. مطلقا نبايد اجازه داد كسي حريم قانون و بايدها و نبايدها را بشكند. لازمه اقتدار آن است كه يك كار و اقدام همراه با موضوع شناسي و زمان شناسي انجام گيرد. اينكه بعد از ۱۰ سال به يك پرونده رسيدگي شود، هيچ فايده‌اي ندارد و بايد در زمان خودش اقدام لازم صورت گيرد.» رييس دستگاه قضايي همچنين با بيان اينكه «گاهي عدم اقدام در موقع مناسب، اثر عكس دارد» گفت: «همان‌هايي كه ديروز طرفدار برخورد با فردي بودند، امروز مي‌گويند حالا ديگر چه كارش داريد‌ چون فضا تغيير كرده است، لذا موضوع شناسي، زمان شناسي، اقتدار، انجام شدن كار در زمان خودش و با تدبير عمل كردن لازمه كار و موفقيت در اين عرصه است.» رييسي در پايان خطاب به قضات اعلام كرد: «مواردي را كه مي‌توان بدون زنداني كردن و با عدم صدور قرار منتهي به زندان، از زنداني شدن افراد جلوگيري كرد حتما مورد توجه قرار دهيد. زندان را صرفا براي كساني كه واقعا جاي آنها در زندان است، لحاظ كنيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون