• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4443 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ مرداد

حمله انتحاري به مراسم عروسي در كابل 200 كشته و زخمي بر جاي گذاشت

داغ ترور در جشن وصل

شهاب شهسواري

 

 

جنگ فاجعه‌بار امريكا در افغانستان، روز به روز بيشتر جان شهروندان افغانستان را مي‌گيرد. 18 سال بعد از آغاز جنگ امريكا با ادعاي مبارزه با تروريسم و بعد از 8 دور مذاكرات اين كشور با گروه شبه‌نظامي طالبان، بار ديگر انفجاري انتحاري يك مراسم عروسي را هدف قرار داد. يك هفته بعد از آنكه حمله انتحاري طالبان در نزديكي يك مركز پليس باعث جان باختن ده‌ها نفر در كابل شد، اين‌بار حمله انتحاري تروريست‌هاي داعش به يك مراسم عروسي، ده‌ها مهمان را كه براي وصل عزيزان‌شان جشن گرفته‌بودند به كام مرگ كشاند. شنبه شب، بار ديگر يك مراسم عروسي در كابل هدف حمله انتحاري گروه‌هاي تروريست افراطي قرار گرفت تا دست كم 63 مهمان جان خود را از دست بدهند و 143 نفر ديگر زخمي شوند؛ حمله‌اي كه داعش، بعدازظهر يكشنبه مسووليت آن را پذيرفت. ساعت 10:40 دقيقه شنبه‌شب، مهمانان مراسم عروسي در سالن شهر دبي در غرب كابل، آماده صرف شام مي‌شدند كه يك عامل انتحاري خود را در ميان سالن منفجر كرد تا مراسم وصلت دو جوان افغان، به عزاي ده‌ها خانواده تبديل شود. ميرويس، داماد جوان نجات‌يافته از اين انفجار انتحاري، ساعاتي بعد از انفجار در مصاحبه با شبكه تلويزيوني طلوع‌نيوز افغانستان گفته‌است كه حادثه‌اي كه در شب وصلتش رخ داد را هر چه تلاش كند، هرگز نمي‌تواند فراموش كند. او گفته ‌است كه در شب عروسي، چندين دوست و عموزاده‌هايش را از دست داده ‌است. پدر عروس اين مراسم هم به طلوع‌نيوز گفته ‌است كه بيش از 14 نفر از بستگان عروس در اين حمله جان خود را از دست داده‌اند. گل محمد، از شاهدان عيني انفجار به آسوشيتدپرس گفته‌ است كه انفجار درست در نزديكي محل ايستادن گروه موسيقي انجام شد؛ جايي كه چندين كودك در حال رقص و پايكوبي بودند.

بعد از ظهر روز يكشنبه، يك كانال خبري وابسته به داعش در پيام‌رسان تلگرام، مسووليت اين حمله را بر عهده گرفت و ادعا كرد كه عامل انتحاري اين گروه تروريستي بعد از عبور از ورودي سالن عروسي، خود را در «تجمع كفار رافضي و مشركان» منفجر كرده‌است. به‌‌رغم بيانيه گروه طالبان در محكوميت اين اقدام و تبري جستن از «حملات عمدي به محل تجمع غيرنظاميان» مقام‌هاي افغانستان تقصير اين اتفاق را بر عهده گروه شبه‌نظامي طالبان دانسته‌اند و از اين گروه به دليل ايجاد ناامني در كشور و ايجاد بستري براي حملات تروريستي اينچنيني انتقاد كرده‌اند. حملات تروريستي عليه تجمعات غيرنظامي در شرايطي در پايتخت افغانستان بيشتر مي‌شود كه دولت ايالات متحده امريكا وعده داده‌است به زودي تفاهمنامه‌اي با گروه، شبه‌نظامي طالبان امضا كند و در توافق با اين گروه جنگ در افغانستان را پايان دهد. ساعاتي بعد از اين انفجار، ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي گروه شبه‌نظامي طالبان با انتشار پيامي خطاب به روزنامه‌نگاران تاكيد كرد كه گروه طالبان اين اقدام را محكوم مي‌كند و مسووليت آن را نمي‌پذيرد. با اين حال، اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان، ضمن محكوم كردن اين اقدام تاكيد كرد: «گروه طالبان نمي‌تواند با تبري جستن از اين حمله، مسووليت خود را پنهان كند. اين گروه در واقع سكويي براي پرورش تروريسم شده‌است.» محمد مسعود اندرابي، سرپرست وزارت داخله افغانستان هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها عمليات انتحاري شنبه شب را مشابه «تاكتيك‌ها و مواد استفاده شده در ديگر عمليات طالبان» توصيف و تاكيد كرد «گروه طالبان به مثابه چتري براي فعاليت تروريستي در افغانستان كار مي‌كند و نمي‌تواند با صدور اعلاميه‌ها و نكوهش رويدادهاي مرگ‌بار از مسووليتش در برابر مردم افغانستان فرار كند.» سرپرست وزارت امور داخله گفته ‌است گروه طالبان شيوه فعاليت گروه‌هاي تروريستي را ايجاد كرده است و همه مردم مي‌دانند كه طالبان مسوول حمله‌هاي انتحاري در شهرها است.اين اولين‌بار نيست كه گروه‌هاي تروريستي در افغانستان، مراسم عروسي را هدف حملات خود قرار مي‌دهند. مراسم عروسي به دليل تجمع بزرگ مهمانان و فقدان تدابير امنيتي و نظامي، به يك هدف آسان براي حملات تروريستي در افغانستان بدل شده ‌است. كمتر از 40 روز پيش نيز داعش در حمله‌اي انتحاري به يك مراسم عروسي در ولايت ننگرهار، باعث مرگ 6 نفر شده‌بود. آذر ماه سال گذشته نيز حمله به مراسم بزرگداشت سالروز ولادت رسول اكرم (ص) در تالار عروسي اورانوس كابل، به مرگ دست‌كم 40 نفر و زخمي شدن ده‌ها نفر ديگر انجاميد.

اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان تاكيد كرد كه در واكنش به اين حملات غيرانساني، جلسات امنيتي را برگزار كرده ‌است تا خلأهاي امنيتي را در كابل بررسي و برطرف كند. عبدالله عبدالله، رييس اجرايي دولت افغانستان هم در پيامي اين حمله را «جنايت عليه بشريت» توصيف كرد. رييس‌جمهور و رييس اجرايي دولت افغانستان، مهرماه سال جاري قرار است در انتخابات رياست‌جمهوري افغانستان با يكديگر و 16 نامزد ديگر رقابت كنند. اشرف غني در حالي روز يكشنبه را روز عزا ناميد كه امروز صدمين سالگرد استقلال افغانستان است. جان باس، سفير ايالات متحده امريكا در كابل، روز يكشنبه با انتشار پيامي در صفحه كاربري شبكه اجتماعي توييتر خود اين اقدام را «يك اقدام شرارت‌بار» توصيف كرد. دولت ايالات متحده امريكا، از پاييز گذشته در حال مذاكره با گروه شبه‌نظامي طالبان است تا در توافق با اين گروه، به جنگ 18 ساله‌اي كه امريكا به بهانه انتقام از انفجارهاي تروريستي 11 سپتامبر آغاز كرد پايان دهد. به نوشته رسانه‌ها به زودي قرار است تفاهمنامه‌اي ميان دولت امريكا و گروه شبه‌نظامي طالبان امضا شود كه بر اساس تعهد اين گروه مسلح به «عدم استفاده از خاك افغانستان براي حملات به امريكا و متحدانش» كليه نيروهاي نظامي خارجي را از اين كشور خارج كند.

ايران حمله انتحاري كابل را محكوم كرد

سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران با ابراز تاسف و انزجار از عمليات انتحاري در يك مراسم عروسي در كابل كه منجر به كشته و زخمي شدن بيش از ۲۰۰ تن از حاضرين در اين مراسم شد، اين اقدام را شديدا محكوم كرد. موسوي ضمن ابراز همدردي با دولت و ملت افغانستان به ويژه خانواده‌هاي قربانيان و داغديدگان اين اقدام غيرانساني و اعلام حمايت دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران از دولت و ملت اين كشور، مرتكبين به چنين جنايت‌هايي را دشمنان انسانيت، صلح، امنيت و ثبات افغانستان و منطقه دانست و اظهار داشت: افغانستان در حال گذراندن دوراني سخت و سرنوشت‌ساز است كه در اين راه، مشكلات و موانع بسياري وجود دارد؛ اطمينان داريم افغانستان مي‌تواند با اتحاد بين دولت و ملت و تمامي گروه‌ها و اقوام و صبوري و دورانديشي، اين مشكلات را پشت سر بگذارد و آينده‌اي روشن براي نسل‌هاي آينده اين كشور ترسيم كند و در اين راه همواره ايران را در كنار خود خواهد داشت.

تلفات كم‌سابقه غيرنظاميان در افغانستان

براساس تازه‌ترين گزارش دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان، در شش ماه ابتدايي سال 2019 دست‌كم 3812 غيرنظامي بر اثر حملات تروريستي و درگيري‌هاي نظامي كشته يا مجروح شده‌اند. براساس آماري كه 31 جولاي سال 2019 توسط دفتر سازمان ملل متحد منتشر شد 1366 غيرنظامي افغان جان خود را بر اثر حملات در طول شش ماه از دست داده‌اند. براساس آمار سازمان ملل متحد، براي دومين دوره سه‌ماهه متوالي، تعداد كشته‌شدگان غيرنظامي بر اثر حملات نيروهاي امريكايي و نيروهاي امنيتي افغانستان، از تعداد كشته‌شدگان بر اثر حملات نيروهاي شبه‌نظامي مخالف دولت پيشي گرفته‌است. براساس آمار سازمان ملل متحد طالبان در طول شش ماه ابتدايي سال 2019 مسوول 38 درصد از تلفات غيرنظاميان و داعش مسوول 11 درصد از كل تلفات هستند، در برابر سهم نيروهاي دولتي افغانستان از تلفات غيرنظامي 18 درصد و سهم نيروهاي خارجي 12 درصد از تلفات غيرنظاميان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون