• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4453 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۰ شهريور

خبر

«كودتا را متوقف كنيد»

در پي اقدام بوريس جانسون براي تعليق پارلمان بريتانيا به منظور اجراي برگزيت، معترضان با شعار «كودتا را متوقف كنيد» به خيابان‌هاي لندن آمدند. به گزارش ايسنا به نوشته روزنامه گاردين، بوريس جانسون، نخست‌وزير بريتانيا در روزهاي گذشته توانست تاييد سلطنتي براي تعويق كار پارلمان كشورش را براي يك ماه به دست آورد و بدين ترتيب فرصت پارلمان براي تدوين قانوني كه برگزيت بدون توافق را خنثي كند به حداقل رسيد. معترضان روز گذشته با تجمع در لندن شعار «كودتا را متوقف كنيد، از دموكراسي دفاع كنيد» در اعتراض به تعليق پارلمان سر دادند. اين اعتراضات در نزديكي دفتر نخست‌وزيري بر پا شد كه محل سكونت بوريس جانسون است.او تصميم دارد تا پيش از خروج برنامه‌ريزي شده بريتانيا از اتحاديه اروپا، پارلمان اين كشور را به حالت تعليق درآورد تا قانونگذاران نتوانند پيش‌نويس قانون ضد برگزيت را به تصويب برسانند. جانسون بارها روي تصميمش براي خارج كردن بريتانيا از اتحاديه اروپا در ضرب‌الاجل ۳۱ اكتبر با يا بدون توافق تاكيد كرده است. اين در حالي است كه مخالفت گسترده‌اي با «برگزيت سخت» در ميان اعضاي پارلمان وجود دارد.

توصيه ايران به ژاپن

يك منبع ديپلماتيك ژاپني روز شنبه گفت كه «محمدجواد ظريف» وزير خارجه ايران مخالفت خود را با مشاركت احتمالي ژاپن در ائتلاف دريايي امريكا در تنگه هرمز هنگام ديدار روز چهارشنبه با «آبه شينزو» نخست‌وزير ژاپن در شهر «يوكوهاما» اعلام كرده است. به نوشته روزنامه «ژاپن تايمز» با انتقال مخالفت صريح ايران با حضور نظامي ژاپن در تنگه هرمز از سوي وزير خارجه ايران، اين كشور پيامي محكم درباره ائتلاف دريايي امريكا در تنگه هرمز و در بحبوحه افزايش تنش با امريكا فرستاد.

به گزارش فارس در حالي كه برخي كشورها از جمله استراليا و انگليس اعلام كرده‌اند در اين ائتلاف شركت خواهند كرد، ژاپن همچنان در مورد اين موضوع و اتحاد خود با واشنگتن و روابط سنتي دوستانه با تهران گرفتار مانده است. به گفته اين منبع ديپلماتيك، ظريف به آبه گفت كه استقرار نيروهاي نظامي خارجي در منطقه موجب افزايش امنيت در تنگه هرمز نمي‌شود بلكه مي‌تواند ثبات در خاورميانه را به خطر اندازد.

ظريف و آبه همچنين در مورد وضعيت صادرات نفت خام ايران، كه در حال حاضر به دليل تحريم امريكا بسيار سخت است، گفت‌وگو كردند. به نوشته اين منبع خبري، توكيو در پاسخ به درخواست امريكا اعلام كرده كه در حال بررسي اين است كه چه نقشي را مي‌تواند در حفاظت از كشتي‌ها در تنگه هرمز ايفا كند.روز پنجشنبه «يوشيهيده سوگا» دبير كابينه ژاپن گفت:«ژاپن پس از بررسي عوامل مختلف از جمله تامين امن منابع نفتي مورد نياز و روابط با امريكا و ايران درباره اين موضوع تصميم‌گيري خواهد كرد.

اين در حالي است كه يك نظرسنجي خبرگزاري «كيودو» در ماه جاري ميلادي نشان داد بيش از نيمي از راي‌دهندگان ژاپني مخالف اعزام پرسنل نظامي اين كشور به خاورميانه براي پيوستن به ائتلاف دريايي امريكا هستند.

سيل اتهامات عليه عمر البشير

پس از تشكيل جلسه سوم دادگاه عمرالبشير در ميان تدابير امنيتي، محاكمه او به شنبه آتي (هفتم سپتامبر) موكول شد. به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري اسكاي نيوز عربي، جلسه سوم محاكمه عمرالبشير، رييس‌جمهوري بركنار شده سودان روز گذشته در ميان تدابير امنيتي شديد آغاز شد. دادگاه خارطوم عمرالبشير را به در اختيار داشتن ارزهاي خارجي به شكل غيرقانوني متهم و با درخواست هيات وكلاي مدافع البشير براي آزادي او با قيد ضمانت مخالفت كرد. دادگاه سودان البشير را همچنين به جمع ثروت از راه‌هاي مشكوك و معامله با ارز خارجي متهم كرد. قاضي اظهار كرد: بنده الصادق عبدالرحمان احمد الفكي عمر حسن‌البشير را كه در ۱۶ آوريل از او مقداري ارز خارجي كشف و ضبط شد به در اختيار داشتن مبالغ ارز خارجي به صورت غيرقانوني و كسب آن از راه غيرقانوني و معامله با ارز خارجي متهم مي‌كنم. عمرالبشير همچنين در برابر دادگاه اعتراف كرد ۲۵ ميليون يورو از محمد بن سلمان، وليعهد سعودي گرفته است. البشير در اين جلسه اظهار كرد: محمد بن سلمان تمايلي نداشت، نامش آورده و معلوم شود كه او اين مبالغ را به افراد و طرف‌هاي داخلي داده است و از اين رو ما اين اموال را به خزانه واريز نكرديم. وي افزود: آرزو داشتم اين محاكمه محرمانه باشد تا من نام محمد بن سلمان را كه اين هديه نقدي را براي ما فرستاد، فاش نكنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون