• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4454 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ شهريور

وعده تكراري نتانياهو

حدود 16 روز ديگر سرزمين‌هاي اشغالي شاهد انتخاباتي زودهنگام خواهد بود كه در آن سرنوشت بنيامين نتانياهو تعيين مي‌شود. در انتخابات پيشين كه ماه آوريل برگزار شد بسياري بر اين تصور بودند كه اگر نتانياهو بتواند در جايگاه اول قرار گيرد اين توانايي را خواهد داشت تا با تشكيل ائتلاف 4 سال ديگر نخست‌وزير رژيم اسراييل باشد. اما هر چند حزب او با اختلافي اندك در جايگاه نخست قرار گرفت اما برخلاف پيش‌بيني‌ها نتوانست ائتلاف خود را براي تثبيت جايگاه نخست‌وزيري ايجاد كند. او پيش از ماه آوريل هر برگ برنده‌اي براي پيروزي داشت رو كرد تا بتواند جايگاه خود را حفظ كند. حتي امدادهاي غيبي دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات‌متحده نيز نتوانست او را برنده قطعي انتخابات كند. حالا بنيامين نتانياهو شروع به دادن وعده‌هاي تكراري كرده است. او در سخنراني‌اي كه روز گذشته داشت بار ديگر گفت كه قصد دارد تمام شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين در كرانه باختري را كه توسط اين رژيم به صورت غيرقانوني تصرف شده را ضميمه حاكميت اسراييل كند، البته اين وعده انتخاباتي نتانياهو موضوع جديدي نيست. او براي پيروزي در انتخابات پنج ماه پيش نيز بدون هيچ‌گونه پشتوانه مشخص اعلام كرد و مشخص نيست اصلا چنين وعده‌اي چقدر به او در انتخابات كمك كرد. هر چند كه نتانياهو بار ديگر اين ادعا را مطرح كرده است اما بازهم هيچ بازه مشخصي را براي اجراي اين برنامه تعيين نكرد.

همواره بحث شهرك‌سازي‌هاي غيرقانوني اسراييلي‌ها در اراضي اشغالي و مناطقي كه متعلق به فلسطيني‌هاست از جمله موضوعات داغ انتخاباتي به‌حساب مي‌آيد. فلسطيني‌ها به‌شدت نگران آن هستند كه نتانياهو بار ديگر نسبت به ديدگاه‌هاي مجامع جهاني بي‌توجهي كند و با حمايت احتمالي دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات‌متحده اين كار را انجام دهد.

نتانياهو در سخنراني روز يكشنبه خود در يكي از شهرك‌هاي غيرقانوني صهيونيستي در كرانه باختري عنوان كرد: ما حاكميت يهوديان را طبق كتاب مقدس در سرزمين اسراييل گسترش خواهيم داد. اين ادعاي بنيامين نتانياهو در حالي مطرح مي‌شود كه كل رژيم اسراييل در يك سرزمين اشغالي به نام فلسطين بنا شده و مشروعيت اصل اين رژيم
زير سوال است، حال اينكه به دنبال ضميمه كردن شهرك‌هاي غيرقانوني به اين رژيم نامشروع است. البته او نگفت چه زماني قصد چنين كاري را دارد اما گفت بنا دارد دست به چنين اقدامي بزند و آن را تبديل به يكي از وعده‌هاي انتخاباتي خود كرده است. نبيل اوبو رودينه سخنگوي محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين در واكنش به سخنان نتانياهو گفت: ادامه تلاش براي چنين اقدامي نه‌تنها چشم‌انداز صلح را از بين مي‌برد بلكه اين اقدامات ثبات و امنيت در منطقه به همراه نخواهد آورد. بنيامين نتانياهو به عنوان نخست‌وزير و رهبر حزب راستگراي ليكود در آستانه يك انتخابات سرنوشت‌ساز براي آينده خود قرار دارد. او بايد تلاش كند يا نخست‌وزير بماند يا اينكه روانه زندان شود. او در ماه آوريل نيز وعده‌هاي مشابهي را مطرح كرد، اما درنهايت به شكلي كاملا ناپلئوني به عنوان حزب اكثريت معرفي شد اما نتوانست يك ائتلاف براي كسب اكثريت پارلمان تشكيل دهد. او همه تلاش‌ خود را كرد تا اين كار را انجام دهد اما درنهايت مجبور شد اعلام انتخابات زودهنگام كند و روز
17 سپتامبر را روز برگزاري انتخابات جديد اعلام كرد.

رويترز در گزارشي عنوان مي‌كند وعده انتخاباتي نتانياهو مبني بر الحاق شهرك‌هاي غيرقانوني به حاكميت اسراييل بيشتر براي جلب هواداران جناح راست افراطي و محافظه‌كار در انتخابات آينده است تا به ليست حزب او راي دهند.

نتانياهو اكنون يك دهه است كه بر رژيم اسراييل حكمراني مي‌كند، اما او اكنون با اتهامات گسترده فساد روبه‌رو است، از همين رو به دنبال آن است كه طرفداران حزب ليكود را به پاي صندوق‌هاي راي بكشاند و به نحوي با تعداد كرسي‌هاي بالاتر راحت‌تر از گذشته تشكيل ائتلاف بدهد. نتانياهو در حال حاضر درگير سه پرونده اتهامي است كه همه آنها را رد كرده است. اكنون مثل شرايط انتخابات آوريل حزب ليكود با رقيب خود يعني ائتلاف آبي و سفيد به رهبري بني گانتز فرمانده پيشين نيروهاي مسلح در نظرسنجي‌ها شانه به شانه هم حركت مي‌كنند.

اكنون در حالي بنيامين نتانياهو ادعاي ضميمه كردن شهرك‌هاي غيرقانوني اسراييلي را مطرح مي‌كند كه بيش از 400 هزار اسراييلي در كرانه باختري زندگي مي‌كنند و اين در حالي است كه طبق آمار در كرانه باختري 2.9 ميليون فلسطيني حضور دارند. براساس اعلام سازمان ملل 212 هزار مهاجر اسراييلي در قدس شرقي زندگي مي‌كنند كه طبق توافق‌هاي بين‌المللي بايد دراختيار فلسطيني‌ها قرار گيرد. فلسطينيان و بسياري از كشورهاي جهان اين شهرك‌سازي‌ها را غيرقانوني مي‌دانند و معتقدند نبايد رژيم اسراييل در مرزهاي پيش از سال 1967 هيچ‌گونه شهرك‌سازي داشته باشد، اما اسراييل با جامعه جهاني اختلاف جدي بر سر اين موضوع دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون