• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4463 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ شهريور

دو تاسيسات نفتي عربستان با 10 پهپاد مورد هدف قرار گرفت

آرامكو در تيررس يمني‌ها

ميثم  سليماني

 تاسيسات نفتي آرامكوي عربستان به طور كامل در تيررس يمني‌ها قرار گرفته است كه به نظر مي‌رسد هرگاه كه اراده مي‌كنند مي‌توانند يك خط لوله يا يك تاسيسات نفتي را مورد هدف قرار دهند و تاثيرات حملات به حدي زياد است كه هرچقدر عربستاني‌ها بخواهند آن را ناديده بگيرند و خبر آن را به بيرون درز ندهند نمي‌توانند چنين كاري را انجام دهند. روز گذشته نيز خبر رسيد هواپيماهاي بدون سرنشين يمني به 2 تاسيسات نفتي آرامكو عربستان سعودي حمله كردند و باعث آتش‌سوزي در اين تاسيسات شدند. نيروهاي انصارالله يمن روز گذشته عنوان كردند كه توانسته‌اند دو تاسيسات در بقيق و خريص عربستان سعودي را مورد هدف قرار دهند و وعده دادند كه طيف وسيع‌تري از اهداف در عربستان سعودي را نيز مد نظر دارند.

گزارش‌ها حاكي از آن است كه حملات پهپادي يمني‌ها آتش‌سوزي گسترده‌اي را در اين دو تاسيسات متعلق به غول نفتي آرامكو به وجود آورده است. سخنگوي وزارت كشور عربستان سعودي روز شنبه اعلام كرد كه آتش‌سوزي در تاسيسات بقيق و خريص كاملا تحت كنترل است. گفتني است كه تاسيسات در بقيق عربستان سعودي بزرگ‌ترين كارخانه فرآوري نفتي شركت آرامكو محسوب مي‌شود.

گفته مي‌شود كه اين حمله در ساعت 4صبح روز شنبه به وقت محلي صورت گرفته و شاهدان عيني عنوان كردند كه اين آتش‌سوزي نتيجه حملات اين پهپادها بوده كه مشخص نيست آيا پهپادها به شكل مستقيم نيز به تاسيسات برخورد كردند يا خير. به گزارش الجزيره عربستان سعودي منبع اين حمله را به صورت مشخص بيان نكرده و تحقيقات آنها همچنان ادامه دارد. همچنين مشخص نشده كه اين حملات تلفات جاني نيز در پي داشته است يا اينكه آيا فعاليت‌هاي كاري اين دو مركز متوقف شده است يا خير. فيلم‌هايي كه به وسيله گوشي‌هاي موبايل منتشر شده نشان مي‌دهد كه دود عظيمي تاسيسات بقيق را فراگرفته و اين دود نيز در حال افزايش است و آن چيزي كه در ظاهر مشخص است اين كه يك آتش‌سوزي عظيم در اين تاسيسات رخ داده است. ارتش يمن طي بيانيه‌اي كه روز شنبه منتشر شد اعلام كردند كه اين حملات توسط 10 هواپيماي بدون سرنشين صورت گرفته است و در اين بيانيه وعده دادند دامنه اين حملات را به عربستان سعودي گسترش دهند. انصارالله يمن اين حملات را پاسخي به جنايت‌هاي عربستان سعودي مي‌داند كه طي 5سال اخير عليه مردم يمن انجام داده است. يحيي سريع سخنگوي ارتش يمن نيز گفت: اين حملات حق ما است و ما به سعودي‌ها هشدار مي‌دهيم كه اهداف ما همچنان در حال گسترش خواهد بود. او ادامه داد: ما حق داريم به تلافي حملات هوايي و هدف قرار دادن غيرنظاميان يمني طي پنج‌سال گذشته به آنها نيز حمله كنيم. در ماه مارس سال 2015 يك ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي براي حمايت از منصور هادي رييس‌جمهور مستعفي يمن وارد جنگ در يمن شد به اين اميد كه بتواند هادي را به مسند قدرت در صنعا باز گرداند. اكنون نه‌تنها هادي به قدرت بازنگشته است بلكه از عدن نيز به نحوي بيرون رانده شده و در عربستان سعودي بدون هيچگونه اختياري زندگي مي‌كند و به عنوان رييس‌جمهور يمن از سوي برخي از كشورها خوانده مي‌شود.

در اين جنگ تاكنون ده‌ها هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و آنگونه كه سازمان ملل متحد بيان كرده بدترين بحران بشري در يمن رخ داده است.

طي ماه‌هاي اخير با بهبود فناوري‌هاي موشكي و پهپادي يمني‌ها توانسته‌اند يكسري حملات هدفمند را به خصوص به وسيله هواپيماهاي بدون سرنشين عليه مراكز حساس عربستان سعودي انجام دهند. آنها در ماه آگوست نيز توانستند يك حمله به تاسيسات مهم و حياتي «شيبه» انجام دهند اما تلفان جاني در پي نداشت. اما گفته مي‌شود تاسيسات فرآوري بقيق براي آرامكو از اهميت بالايي برخوردار است. به گزارش الجزيره اين تاسيسات در جنوب غربي عربستان سعودي يكي از بزرگ‌ترين كارخانه‌هاي فرآوري نفت خام در جهان محسوب مي‌شود. اين تاسيسات نفت فرآوري شده را به درياي سرخ و خليج فارس منتقل مي‌كند. برآوردها حاكي از آن است كه اين تاسيسات روزانه مي‌تواند 7ميليون بشكه نفت خام در روز فرآوري كند. گفته مي‌شود اين تاسيسات يك‌بار در فوريه سال 2006 ميلادي توسط القاعده مورد هدف قرار گرفت اما در نهايت نتوانستند به مجتمع اصلي نفتي حمله و به آن آسيب وارد كنند. بسياري از كارمندان آرامكو نيز در مجتمعي نزديك تاسيسات بقيق حضور دارند كه در آن كارمندان امريكايي تاسيسات نيز زندگي مي‌كنند. سفارت امريكا در رياض نيز اعلام كرد كه فعلا اطلاع چنداني از هرگونه آسيب به امريكايي‌هاي حاضر در اين تاسيسات ندارد.

تاسيسات خريص نيز در فاصله 160 كيلومتري از پايتخت عربستان سعودي قرار دارد. به گفته آرامكو ذخاير اين تاسيسات تا بيش از 20 ميليارد بشكه نفت تخمين زده مي‌شود و روزانه در اين تاسيسات 1.5 ميليون بشكه نفت توليد مي‌شود و دومين تاسيسات نفتي عربستان سعودي به حساب مي‌آيد.

به گزارش الجزيره با توجه به اينكه روز شنبه بازارهاي جهاني تعطيل بود اين اتفاق تاثير فوري بر قيمت نفت خام نداشت و هر بشكه نفت خام درياي برنت كمي بالاتر از 60 دلار معامله شد.

با اين حال خبرگزاري و تلويزيون رسمي عربستان سعودي روز شنبه گزارش داد كه اين اتفاق تاثيري بر صادرات نفت اين پادشاهي نداشته است.

اسامه بن جاويد خبرنگار الجزيره كه مستندي در خصوص اهميت غول نفتي آرامكو براي عربستان را نيز ساخته، عنوان كرده است كه اين حمله ضربه بزرگي براي توليد نفت عربستان خواهد بود. او مي‌گويد: آرامكو يك شركت عادي نيست. اين شركتي است كه كشور را اداره مي‌كند. ما نمي‌دانيم كه چه ميزان از تاسيسات آسيب ديده است، اما اين باعث مي‌شود كه توليد بخشي از نفت عربستان كاهش يابد. اين امر همچنين تاثير جدي بر توليد نفت جهاني خواهد داشت. اين حملات در حالي صورت مي‌گيرد كه عربستان سعودي يكي از اصلي‌ترين صادركنندگان نفت خام جهان است و سال‌ها در حال آماده‌سازي عرضه سهام اوليه آرامكو به بازار بورس است. مديرعامل آن امين ناصر در اوايل هفته جاري به خبرنگاران گفت: اين شركت در حال آماده‌سازي عرضه اوليه سهام خود به بازار بورس است. بسياري پيش‌بيني مي‌كنند كه اين عرضه در ماه نوامبر صورت گيرد و اكنون بسياري از غول‌هاي انرژي و بانك‌هاي جهان آماده خريد سها‌م آرامكو هستند. اكنون شايد اين تنش‌ها و عدم ثبات در منطقه موجب آن شود كه عرضه سهام آرامكو به بازار بورس با تعويق دوباره روبه‌رو شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون