• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4463 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ شهريور

خبر

تونل برفي ازنا ثبت ملي شد

گروه اجتماعي| تونل برفي ازنا واقع در دامنه اشترانكوه استان لرستان به شماره 573 در فهرست آثار طبيعي كشور ثبت شد. به گزارش «ايرنا» سيدامين قاسمي، مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان لرستان با اعلام اين خبر اذعان كرد: در راستاي اجراي تبصره 2 قانون تشكيلات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور مصوب دي ماه 1382 و آيين‌نامه اجرايي آن مصوب 4 مرداد 1384 هيات وزيران با موضوع ثبت ميراث طبيعي ارزشمند كشور در فهرست ميراث طبيعي ملي، پرونده ثبت تونل برفي ازنا تهيه و به دفتر ثبت آثار و حفظ و احياي ميراث طبيعي و معنوي ارسال شد. به گفته او پس از طي تشريفات قانوني، مراتب ثبت اثر در فهرست آثار طبيعي كشور به شماره 573 به استاندار لرستان ابلاغ شد. تونل برفي يكي از آثار طبيعي شهرستان ازناست كه به صورت طبيعي در برف و يخ‌هاي دامنه اشترانكوه، معروف به آلپ ايران، در منطقه كمندان شكل گرفته است. طول اين تونل بالغ بر 800 متر و ارتفاع آن از كف تونل تا سقف بين 2.5 تا 3 متر است. اين پديده طبيعي حاصل انباشت شدن هزاران تن برف در سال‌هاي متمادي در اشترانكوه است كه بر اثر ريزش بهمن‌هاي سنگين درون دره روستاي كمندان ازنا توده‌اي از برف تشكيل مي‌شود و پس از جاري شدن آب ناشي از ذوب برف‌ها در فصل بهار تونلي برفي در دل آن به وجود مي‌آيد. اين تونل در فاصله 25 كيلومتري شهر ازنا و در منطقه‌اي محافظت ‌شده قرار گرفته است.

تردد بيش از 2 ميليون زائر از مرز مهران

فرماندار مهران در گفت‌وگو با «تسنيم» از عبور بيش از 2ميليون و 40 هزار نفر از مرز مهران از ابتداي سال جاري خبر داد. اسد قاسمي با اشاره به افزايش 47درصدي اين آمار به نسبت سال گذشته گفت: در 10 روز نخست محرم 204 هزار و 180 نفر از مرز مهران تردد كرده‌اند كه اين تعداد در سال 97 حدود 93 هزار نفر بوده است. فرماندار مهران ادامه داد: 101 هزار زائر ايراني در 10 روز نخست محرم سال 98 از مرز مهران تردد كرده‌اند كه نسبت به مدت مشابه سال 97 به ميزان دو و نيم برابر رشد نشان مي‌دهد. باتوجه به اينكه آمار كل تردد ايراني‌ها از مرز مهران در 6 ماهه نخست سال 97، 317 هزار نفر بوده است، به گفته قاسمي اين آمار در سال 98 تا به امروز به 628 هزار و 156 نفر رسيده است. فرماندار مهران با بيان اينكه عامل اصلي افزايش تردد زائران از مرز مهران حذف ويزا بوده است، ادامه داد: در 3روز گذشته 102 هزار نفر از مرز مهران ورود و خروج داشته‌اند. مرز مهران نزديك‌ترين مرز به عتبات عاليات و كربلاست. اين مرز فقط 275 كيلومتر تا كربلا فاصله دارد، در حالي كه ديگر مرزها تا كربلا به‌مراتب مسافت بيشتري دارند.

توضيح استاندار تهران درباره افزايش آمار سقط جنين در تهران

انوشيروان محسني بندپي كه در سومين جلسه شوراي حمل و نقل و ترافيك استان تهران حاضر شده بود در پاسخ به پرسشي درباره سقط جنين گفت: تهران يك كلانشهر است و به لحاظ درماني با توجه به دارا بودن متخصصين كارآزموده و گسترده به عنوان مقصدي براي بيماران در ساير استان‌ها قلمداد مي‌شود؛ به شكلي كه بيماران براي طي سير درمان خود به تهران اعزام مي‌شوند. شايد در اين مورد با توجه به اينكه اين كار غير قانوني است و نبايد انجام شود و در شهرهاي كوچك پزشكان و مردم نيز يكديگر را مي‌شناسند اين بيماران براي انجام اين كار به تهران مي‌آيند؛ لذا اين‌گونه افزايش آمار در اين حوزه در تهران ايجاد شده و در حقيقت اين افراد از جاهاي ديگر به تهران مي‌آيند. براساس گزارشي كه ايسنا از اين نشست منتشر كرده است اين جلسه به صورت فوق‌العاده و به درخواست شهرداري تهران براي بررسي و تاييد طرح جامعه حمل و نقل ريلي تهران و حومه برگزار شد كه در اين طرح اهدافي از جمله بهينه‌سازي خطوط مترو تهران شامل كاهش سرفاصله‌ها، ارتقاي ايمني و افزايش دسترسي مترو براي آحاد جامعه مورد تاكيد قرار گرفته است. او افزود: هدف دوم در اين طرح توسعه خطوط ريلي براي افق ۱۴۲۰ و مطالعات در اين زمينه است كه خطوط به ۱۱ خط در تهران افزايش پيدا كند. او ادامه داد: در اين جلسه موضوع خطوط حومه‌اي و خطوط اكسپرس و نحوه اتصال آنها به مترو تهران مورد بحث و بررسي قرار گرفت و مقرر شد بررسي‌هاي مالي و فني به همراه مستندات در اختيار استانداري تهران قرار گيرد. استاندار تهران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در خصوص ارتباط خطوط لوله‌اي با مترو تهران نيز گفت: ارتباط براي خطوط مترو و دسترس‌پذيري بايد در حوزه اجرايي مورد بررسي قرار گرفته و در اين زمينه نياز است مستندات در اختيار ما قرار بگيرد. با اين تمهيدات طرح شهرداري تهران مورد تاييد قرار گرفت.او افزود: در مورد خط متروي اسلامشهر تهران نيز اختلاف نظري براي شيوه اجرايي آن به صورت انتقالي يا تبادلي وجود داشت كه نهايتا پيشنهاد مشاور شهرداري اسلامشهر مبني بر اجراي اين طرح به صورت انتقالي مورد موافقت استانداري تهران قرار گرفت. بايد كمك كرد كه يكي از نيازهاي مردم اسلامشهر يعني اجراي اين خط ريلي محقق شود. او در خصوص خط متروي تهران – كرج و هشتگرد نيز گفت: پيشنهادي مطرح شده كه اين خط تحويل استان البرز شود البته بايد تحويل‌گيرنده نيز موافق باشد. اين موضوع بايد با تعامل حل و فصل شود. محسني بندپي در خصوص كمك‌هاي دولت به شهرداري تهران و پرداخت يارانه مترو گفت: دولت كمك‌هاي متفاوتي را از طرق مختلف به شهرداري تهران انجام مي‌دهد به شكلي كه ۳۵۰۰ ميليارد تومان در سال گذشته از محل ارزش افزوده به شهرداري تهران پرداخت شده است. به نظر مي‌آيد در زمينه مترو بايد كمك‌هاي بيشتري با اولويت خطوط ريلي براي تهران در نظر گرفته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون