• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4464 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ شهريور

رييس‌جمهوري پيش از سفر به آنكارا براي حضور در اجلاس ايران، روسيه و تركيه:

مسائل منطقه از طريق كشورهاي منطقه حل و فصل شود

حسن روحاني، رييس‌جمهوري عصر يكشنبه به منظور حضور و سخنراني در پنجمين دور اجلاس سه‌جانبه سران ايران، روسيه و تركيه، عازم آنكارا شد. حسن روحاني در اين سفر كه به دعوت رسمي رييس‌جمهوري تركيه و در ادامه رايزني‌هاي سه كشور ضامن روند آستانه براي حل بحران سوريه انجام مي‌شود، ديدارهاي جداگانه‌اي با روساي جمهوري فدراسيون روسيه و تركيه خواهد داشت كه در آن مهم‌ترين مسائل و موضوعات دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.همچنين علاوه بر مذاكرات روساي جمهوري اسلامي ايران، روسيه و تركيه در قالب اين اجلاس، طرفين براي ادامه و توسعه همكاري‌هاي سه جانبه در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي و ارتباطات منطقه‌اي گفت‌وگو خواهند كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري؛ در مراسم بدرقه رسمي رييس‌جمهوري، علي‌اكبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل و تني چند از وزرا و معاونان حسن روحاني نيز حضور داشتند. شماري از وزرا و مقامات نيز در قالب يك هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي، روحاني را در اين سفر همراهي مي‌كنند.

حسن روحاني عصر يكشنبه پيش از ترك تهران به مقصد آنكارا براي شركت در اجلاس سه جانبه سران ايران، روسيه و تركيه، در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران سخنراني كوتاهي داشت. رييس‌جمهوري در آغاز اين سخنراني به ارتباط امريكا و عربستان سعودي و كشتارهاي يمن اشاره كرد و گفت: «امريكايي‌ها از عربستان سعودي و امارات پشتيباني مي‌كنند. آنها اسلحه و اطلاعات را مي‌دهند و بخشي از عمليات جنگي را اداره مي‌كنند و امروز مي‌بينيم هر روز عده‌اي بي‌گناه در يمن كشته مي‌شوند و ناامني‌ها در منطقه وجود دارد.»

رييس‌جمهور تاكيد كرد: «امريكايي‌ها به جاي اينكه خودشان را محكوم و اعتراف كنند كه حضور و مداخله‌هاي آنها در سوريه، يمن و ساير مناطق مشكل‌آفرين است، هر از گاهي كشورهاي منطقه يا مردم مبارز يمن را متهم مي‌كنند.اگر مي‌خواهيم در اين منطقه امنيت واقعي برقرار شود، راه آن، قطع تجاوز امريكايي‌ها و مداخله‌هاي تحريك‌آميز رژيم صهيونيستي در منطقه است وگرنه شاهد تداوم اين ناامني‌ها خواهيم بود.»

روحاني در بخش ديگري از سخنراني خود با اشاره به نشست سه‌جانبه روساي جمهوري ايران، تركيه و روسيه در آنكارا گفت: «اين پنجمين اجلاس سران سه كشور در رابطه با مساله سوريه است. براي هر سه كشور، امنيت منطقه حائز اهميت است.» رييس‌جمهوري با اشاره به مشكلات 9 ساله مردم سوريه در مواجهه با تروريست‌ها و حاميان آنان، افزود: «خوشبختانه طي 2 سال و نيم اخير و آغاز روند آستانه كه اين سه كشور ضامن آتش بس در سوريه هستند، روند مناسبي در سوريه آغاز شده است و امروز اكثريت قاطع سرزميني و جمعيت سوريه تحت پرچم و حاكميت دولت سوريه است اما هنوز بخش‌هايي از سوريه در اشغال ديگران است يا حضور تروريست‌ها در آن مناطق ادامه دارد.»

روحاني يادآور شد: «در منطقه ادلب تروريست‌ها هنوز حضور دارند و ادامه اين جنگ با آنها در اين منطقه ضروري است. در منطقه شرق فرات نيز سوريه با مشكلاتي مواجه است. حضور امريكايي‌ها، تجاوزگرانه، غيرقانوني و مداخله‌جويانه است و باعث شده همواره اين بخش از منطقه سوريه ناآرام بماند. مداخله‌ها و تجاوزات رژيم صهيونيستي در رابطه با سوريه، حمايت رژيم صهيونيستي از تروريست‌ها و حملات اين رژيم به مردم و زيرساخت‌هاي سوريه جزو نگراني‌هاي منطقه و اين سه كشور است.»

رييس‌جمهوري با بيان اينكه بخش بزرگي از مسائل سوريه حل و فصل و بخشي از مسائل نيز هنوز باقي مانده است، بيان كرد: «مهم‌ترين مسائل باقيمانده، منطقه ادلب و شرق فرات و تجاوزات رژيم صهيونيستي و همچنين حضور مداخله‌جويانه امريكا است.»

به گفته حسن روحاني قرار است در اجلاس آنكارا علاوه بر موضوع مبارزه با تروريسم و مداخله‌هاي خارجي، مساله آينده سوريه، بازگشت آوارگان و بازسازي و اصلاح قانون اساسي سوريه و انتخابات سال 2021 مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

رييس‌جمهوري در ادامه افزود: «غير از مساله ثبات و امنيت منطقه كه اميدوارم در اين اجلاس قدم‌هاي موثري در ارتباط با آن برداشته شود، اميدوارم سه كشور بتوانند براي كمك به مردم و آينده سوريه توافق كنند. البته همواره تاكيد كرده‌ايم و الان هم تاكيد مي‌كنيم آينده سوريه متعلق به مردم سوريه است، تصميم با آنهاست و كشورهاي ديگر بايد به دولت مشروع و قانوني دمشق و همچنين به مردم عزيز سوريه ياري و كمك كنند.»

رييس‌جمهور مساله دوم در مورد حضور در اجلاسيه اين 3 كشور را روابط با همسايگان عنوان كرد و افزود: «روابط نزديك و صميمي با همسايگان همواره براي ما مهم بوده و امروز هم براي ما اهميت دارد. آمادگي داريم با همه همسايگان‌مان روابط برادرانه و دوستانه داشته باشيم، هم روسيه و هم تركيه همسايه ما هستند و با اين دو كشور و با ساير كشورهاي همسايه غير از يكي الي دو كشور روابط بسيار دوستانه و صميمي داريم.»

روحاني با بيان اينكه معتقديم حل مشكلات منطقه بايد از طريق گفت‌وگو انجام شود، تاكيد كرد: «در يمن بايد از طريق گفت‌وگوهاي يمني - يمني باشد و آنها خودشان بايد مشكل را حل و فصل كنند و بمباران مردم يمن بايد خاتمه پيدا كند.»

روحاني در پايان با تاكيد بر اينكه روابط با همسايگان براي ما مهم است، مطرح كرد: «امروز هم براي رفع مشكلات اقتصادي كشورمان بهترين راه‌حل بعد از مقاومت و ايستادگي مردم، روابط اقتصادي نزديك با همسايگان‌مان است.در اين سفر هم با آقاي پوتين راجع به روابط‌مان با روسيه مذاكره دوجانبه خواهيم داشت و هم با جناب آقاي اردوغان راجع به روابط دوجانبه با تركيه و اميدوارم روابط سه كشور و روابط ايران با همه همسايگان روزبه‌روز ارتقا يافته و نزديك‌تر شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون