• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4477 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۹ مهر

احمد توكلي، رييس ديد‌بان شفافيت و عدالت:

هرچقدر جلوتر آمديم جايگاه مجلس بيشتر خدشه‌دار شد

احمد توكلي، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام است. او رييس پيشينِ مركز پژوهش‌هاي مجلس بوده و حالا به عنوان رييس هيات‌مديره ديده‌بان شفافيت و عدالت مشغول به كار است. توكلي در يادداشتي كه چند روز قبل در روزنامه ايران منتشر شده بود، نوشته بود: «معتقدم بايد اختيار قانون انتخابات مجلس را از مجلس گرفت و به نهاد يا گروهي از افراد سپرد كه خودشان قرار نباشد در معرض انتخاب قرار بگيرند. زيرا تصميم‌گيري درباره قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي در مجلس مشمول تعارض منافع است و افراد تصميم‌گير بايد تقوا داشته و بر اساس منافع خودشان تصميم نگيرند. در يك نظام دموكراتيك بايد از امكان تأثير تعارض منافع بر تصميم‌گيري‌ها كاست.» توكلي اما حالا در گفت‌وگويي كه روز گذشته با اعتمادآنلاين داشته، درباره نهادها يا گروه‌هاي مدنظرش در اين گزاره، چنين توضيح داد: «فعلا فكر نكرده‌ام كه اختيارات قانون انتخابات بايد به كجا واگذار شود. حرف من اين است كه با توجه به وضع بد كنوني مجلس بايد قانون انتخابات را از مجلسي‌ها گرفت تا افراد درباره آينده فعاليت خودشان راي ندهند.»

توكلي مي‌گويد زماني كه خودش به عنوان نماينده در مجلس حضور داشته، چنين پيشنهادي نداده و اين نخستين‌ بار است كه او اين موضوع را مطرح مي‌كند.

 

مجلس دهمي‌ها خيلي بد عمل مي‌كنند

اين عضو مجمع تشخيص درباره علت مطرح كردن چنين پيشنهادي گفت: «به ‌‌خاطر اينكه مجلس ‌دهمي‌ها خيلي بد عمل مي‌كنند؛ به عنوان مثال اين مجلس را مي‌توان با مجلس اول مقايسه كرد؟ در كل هر چقدر جلوتر آمديم، جايگاه و پايگاه مجلس به‌دليل بدرفتاري نماينده‌ها خدشه‌دار شد. مخصوصا مجلس دهم كه مشكلات تازه‌اي در آن پيدا شده و اوضاع واقعا خراب است.»

اين نماينده پيشين مجلس درباره چرايي به وجود آمدن اين مشكلات توضيح داد: «فقدان حزب، فقدان جريان‌هاي قوي، تعلقات جناحي، ازدياد تفرق و... متاسفانه اين عوامل سبب شده مجلس كه اتفاقا يكي از مهم‌ترين نهادهاي حاكميتي است، ضربه ببيند.»

 

مشاركت بايد بالا باشد تا به كمك نظام بيايد

توكلي به اين پرسش كه «بهتر نيست شوراي‌ نگهبان در تعيين صلاحيت‌ها كمي تجديد نظر كند؟» پاسخ داد: «من اين حرف را رد نمي‌كنم، اما قبول ندارم كه ايرادات مجلس به خاطر اين مساله است؛ يعني اصلاح‌طلب‌ها در تهران نمي‌توانستند 30 نفر را در ليست بگذارند كه سرشان به تن‌شان بيارزد؟ مي‌توانستند، خودشان نخواستند. اكنون مشاركت بايد بالا باشد تا در اين شرايط حساس به كمك نظام بيايد.»

رييس ديده‌بان شفافيت و عدالت ادامه داد: «اما در شرايط عادي هم بايد در ساختار انتخاباتي تغييرهايي به وجود آوريم و طرز انتخاب تغيير كند. در تعيين صلاحيت‌ها هم بايد وزني كه به جرايم سياسي و فكري مي‌دهيم، كمتر شود و جرايم مالي و فساد اخلاقي را بيشتر كنيم و به سمتي برويم كه دزدها و آدم‌هاي بدكار نتوانند در انتخابات كانديدا شوند. همچنين آنها كه نظام را قبول دارند هم در هيچ شرايطي نبايد مجوز حضور در انتخابات را كسب كنند.»

توكلي در پاسخ به پرسش ديگر اين پايگاه خبري مبني بر اينكه «به نظر شما شخصي چون دكتر مصطفي معين نظام را قبول ندارد؟»، گفت: «دكتر معين حتما نظام را قبول دارد.»

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنانش درباره سختگيري‌هايي كه در برخي موارد و به عنوان مثال ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود دارد و باعث ايجاد بدبيني نسبت به سيستم شده است، گفت: «عده‌اي از مردم متاسفانه به نظام بدبين شده‌اند و بايد كارهايي صورت داد تا وضع‌مان بهتر شود. لازم است ملاك سختگيري، اخلاق رفتاري و سلامت مالي باشد و مسائل ديگر در درجه بعدي اهميت قرار گيرد.»

 

با حرف پناهيان آسمان كه به زمين نيامده است

رييس ديده‌بان شفافيت و عدالت به اين پرسش كه «تندروي و سياه‌نمايي‌ها در راستاي چه هدفي پيگيري مي‌شوند و سوال اين است‌ كه بداخلاقي‌هاي احتمالي روي منبر و پشت تريبون نمازجمعه توسط كدام مرجع بايد كنترل شود» پاسخ داد: «روشنفكران و نخبگان به ديگران كه مي‌رسند خواهان تساهل و تسامح و شرح صدر هستند و خودشان كمي صبر ندارند كه اگر داشتند، از حرف‌هاي آقاي پناهيان اينقدر عصباني نمي‌شدند. ما روزنامه‌نگاران آب و تاب مي‌دهيم و داد و قال راه مي‌اندازيم.»

توكلي ادامه داد: «من نمي‌گويم پناهيان حرف بدي نزده اما آسمان كه به زمين نيامده است. ما اگر براي ديگران مته به خشخاش بگذاريم، كساني پيدا مي‌شوند و مته به خشخاش ما مي‌گذارند. ما بي‌رحم شويم، به ما هم بي‌رحمي شده است. آقاي پناهيان يك آخوند پرسروصداي انقلابي است كه به هر حال يك حرفي زده كه مناسب شأن منبر نبوده اما آسمان كه به زمين نيامده اين همه قيل و قال مي‌كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون