• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4477 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۹ مهر

بر اساس جديد‌ترين گزارش مركز آمار مشخص شد

سبقت تورم خوراكي‌ها در استان‌هاي محروم

مركز آمار در جديدترين گزارش خود، نرخ تورم 12 ماهه منتهي به شهريور امسال را 42.7 درصد اعلام كرد. آمار تازه نشان مي‌دهد تورم خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات در استان‌هايي همچون ايلام، كردستان، خراسان جنوبي و چهارمحال و بختياري به مراتب بيش از تهران بوده و اين يعني تورم، قشر ضعيف را بيش از اقشار قوي هدف قرار داده است. آمارهاي ارايه شده از تغييرات شاخص قيمت خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها و دخانيات در شهريور ماه امسال نشان مي‌دهد، ساكنان استان ايلام، بيشترين تورم نقطه به نقطه را به نسبت شهريور ماه سال 97 داشته‌اند و در اين استان تورم قيمت خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات 46.2 درصد گزارش شده است. ضمن اينكه آنچه در آمار تورم ماهانه بيشترين اهميت را دارد، منفي شدن تورم برخي از استان‌هاست. بر اين اساس در ماهي كه گذشت تورم ماهانه كردستان منفي1.6، زنجان منفي 1.1 و بوشهر منفي 1 درصد بوده است.

 

تورم 12 ماهه

سومين حوزه مورد بررسي مركز آمار، تورم 12 ماهه منتهي به شهريور امسال بوده كه اين عدد در برخي استان‌ها، نگران‌كننده به نظر مي‌رسد. در سالي كه گذشت، تورم ايلام حدودا 52 درصد، كردستان 51 درصد، خراسان جنوبي 50 درصد و چهار محال و بختياري نيز 50 درصد بوده است. قرار گرفتن استان‌هاي كم‌برخوردار كشور در صدر فهرست بالاترين نرخ‌‌هاي تورم نشان از آن دارد كه اقشار كم‌درآمد آسيب بيشتري از شرايط اقتصادي ماه‌هاي قبل خورده‌اند. در ميان استان‌هايي كه كمترين تورم را داشته‌اند نيز قم با حدود 36، كرمان با حدود 37 و فارس با حدود 38 درصد، بهترين عملكرد را به خود اختصاص داده‌اند. همچنين تورم تهران در سال گذشته 42.8 درصد بوده كه بسيار به ميانگين كشوري تورم نزديك است.

 

تورم خوراكي‌ها

با توجه به اهميت قيمت خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات در سبد هزينه‌اي خانوار، مركز آمار در گزارش خود به شكل جداگانه آمار عملكرد اين بخش‌ها را نيز اعلام مي‌كند. طبق بررسي‌هاي انجام شده از سوي اين مركز، تورم نقطه به نقطه اين گروه عدد نسبتا بالايي را به ثبت رسانده و در استاني مانند ايلام به عدد 55 درصد نزديك شده است. در كنار ايلام، بوشهر با 51 و هرمزگان با 50 درصد، بالاترين رقم تورم را در اين بخش به خود اختصاص داده‌اند. پايين‌ترين تورم نقطه به نقطه خوراكي‌ها و... به زنجان با حدود 35 درصد، همدان با 37 درصد و آذربايجان غربي با 39 درصد اختصاص يافته است. تهران نيز در اين مدت تورمي بيش از 46 درصدي را تجربه كرده است.

تورم ماهانه خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات نيز مانند شاخص كل در برخي استان‌ها منفي شده است. طبق اعلام مركز آمار در ماهي كه گذشت، تورم كردستان منفي 4.3، زنجان منفي 3.3 و بوشهر منفي 3.2 درصد بوده است. در اين مدت بالاترين تورم نيز به فارس، سيستان و بلوچستان و قم اختصاص يافته است. تورم تهران نيز منفي 1.4 درصد بوده است.

بالاترين تورم‌هاي ثبت شده در كشور به تورم خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات در 12 ماهه منتهي به شهريور امسال اختصاص دارد. جايي كه در بوشهر نرخ تورم به بيش از 77 درصد رسيده و پس از آن نرخ در چهار محال و بختياري به بيش 69 و در يزد به حدود 67 ختم شده است.
پايين‌ترين تورم كه در زنجان ثبت شده 52 درصد بوده و كرمان و سمنان نيز ديگر استان‌هايي بوده‌اند كه با وجود كمترين تورم ثبت شده در اين حوزه، باز در مرز 60 درصد قرار دارند. تورم تهران در اين بخش نيز 63 درصد بوده است.

در استان تهران نيز تورم قيمت خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات طي 12 ماه منتهي به شهريور امسال 42.8 درصد بوده كه 9.1 درصد كمتر از تورم ايلام و 6.5 درصد بيش از تورم اين اقلام در استان قم بوده است. اختلاف تورم 12 ماهه منتهي به شهريور اين اقلام نيز بين استان‌هاي داراي بيشترين و كمترين تورم خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات، 15.6 درصد بوده است. اين اختلاف آمار نشان مي‌دهد از يك سو، قيمت اين اقلام در برخي استان‌هاي محروم كشور، رشد بيشتري داشته و گراني فشار بيشتري به ساكنان اين مناطق وارد كرده و از سوي ديگر بالا بودن اختلاف نرخ تورم در هر سه روش محاسبه حاكي از ضعف در توزيع اقلام خوراكي در كشور است كه نياز به بازنگري در اين بخش را ضروري مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون