• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4478 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۰ مهر

انتقادهاي دوباره به مسووليت وزارت ارشاد در قبال قاچاق فيلم‌ها

ماجراي عجيب رحمان 1400

تينا جلالي

 

 

تقريبا يك دوره طولاني بود كه مناقشه بر چگونگي قاچاق فيلم‌هاي ايراني در رسانه‌ها كمرنگ شده بود كه با انتشار نسخه غيرقانوني فيلم «متري شيش و نيم» در فضاي مجازي و اينترنت يا به صورت بسته‌بندي‌هاي بي‌قواره كنار خيابان‌ها دوباره اين مهم در صدر خبرها قرار گرفت و بحث كهنه و قديمي به غارت بردن سرمايه‌هاي فرهنگي توسط افراد سودجو دوباره به مسوولان فرهنگي يادآوري شد. اگرچه بارگذاري غيرقانوني نسخه عربي فيلم «رستاخيز» توسط يك شبكه عراقي مستقر در امارات متحده عربي روي يوتيوب عملي نابه‌هنجار و غيرقانوني معرفي شد اما افزايش نگراني اهالي سينما را نيز در پي داشت تا اينكه غروب جمعه هفته گذشته اعلام شد نسخه غيرقانوني فيلم رحمان 1400 هم منتشر شده است.

به دنبال انتشار نسخه غيرقانوني ولي باكيفيت فيلم رحمان 1400 كارگردان اين فيلم معتقد بود كه متني به دروغ از طرف او در كانال‌ها پخش شده كه راضي است اين فيلم ديده بشود. منوچهر هادي با رد اين فرضيه و با بيان اينكه به عنوان كارگردان راضي نيست كسي بدون مجوز نسخه قاچاق فيلمش را تماشا كند اين پرسش را به صورت كلي مطرح كرد كه چرا هنگام توقيف فيلم همه مديران سينمايي بسيج شدند و يك‌روزه فيلم را از روي پرده پايين كشيدند اما در حال حاضر پاسخگو نيستند؟

حالا اين كارگردان كه پيش‌تر در صحبت‌هايش نشان داده علاقه‌مند است با صراحت لهجه حرف بزند بعد از انتشار چند روزه نسخه قاچاق «رحمان ۱۴۰۰» و سكوت چند روزه مسوولان سينمايي نامه‌اي تند به حسين انتظامي نوشت و گفت كه او را نمي‌بخشد:«آقاي انتظامي معاونت فعلي سينما شما به‌شدت محافظه كار هستين. شما مدير سينمايي هستين و من و جناب سرتيپي سينماگر. مگر شما مراجعه‌كننده ديگري هم غير از ما دارين؟ دقيقا وظيفه شما چيست؟ شنيدم به زيردستان‌تان گفتيد فعلا صلاح نيست نسخه اصلاح شده شورا توزيع شود. دليلش چيست؟ قطعا دوره مديريت شما به زودي تمام خواهد شد ولي من بازهم فيلم خواهم ساخت. همان طور كه مديران لايق و نالايق قبلي رفتند و من و همكاران شريفم همچنان هستيم.»

هادي معتقد است حسين انتظامي تاكنون او و تهيه‌كننده را به صورت حضوري در دفترش نپذيرفته و جواب تماس‌ها و پاسخ پيامك‌هاي او را هم نداده است: « مگر شما معاونت وزارتخانه ديگري هستيد؟ مثلا وزارت نفت يا وزارت خارجه يا... شايد هم ما براي وزارتخانه ديگري فيلم ساختيم و مجوز از جايي غير از ارشاد گرفتيم؟»

او در خلال صحبت‌هايش همچنين حسين انتظامي را به انصاف و جسارت دعوت كرد: «شهامت داشته باشيد و پاسخگو. مگر توصيه رهبر معظم انقلاب به مسوولان اين نيست كه پاسخگو باشين؟» در پي انتشار اين سخنان، سيدمحمد مهدي طباطبايي‌نژاد، معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي به اين صحبت‌ها واكنش نشان داد كه بلافاصله پس از اطلاع از اين موضوع، اقدامات لازم را انجام داده‌اند و از روز گذشته هم از طريق مراجع قضايي از پخش‌كننده اين فيلم در فضاي مجازي شكايت مي‌كنند. اين مدير سينمايي همچنين اشاره كرد كه نسخه‌اي كه از اين فيلم منتشر شده، باكيفيت و بدون آرم است و اين موضوع براي اهل فن، به اندازه كافي گويا هست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون