• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4481 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۴ مهر

دومين مقام اطلاعاتي امريكا از رييس ‌جمهور شكايت مي‌كند

پيچ حساس استيضاح براي ترامپ

ميثم سليماني

 

 

اين روزها استيضاح تبديل به مهم‌ترين كليدواژه محافل سياسي امريكا شده است. دموكرات‌ها با جديت به دنبال پيشبرد فرآيند استيضاح دونالد ترامپ هستند. بازي كه شروع آن دست آنهاست اما به پايان رساندنش ديگر دست آنها نيست. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده نيز اين موضوع را به خوبي مي‌داند و شايد همين موضوع تبديل به عاملي براي اعتماد به نفس او شده چراكه تا به امروز اين اطمينان را به او داده است كه اگر فرآيند استيضاح در مجلس نمايندگان تاييد شود و به سنا ارجاع داده شود قطعا با توجه به اينكه اكثريت در اختيار جمهوريخواهان قرار دارد، راي به استيضاح ترامپ نخواهند داد. به همين دليل بود كه دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران اين اطمينان را داد كه اگر استيضاح در مجلس نمايندگان نيز تاييد شود در مجلس سنا تاييد نخواهد شد. اما سوال اينجاست كه اگر مدارك به حدي باشد كه نشان دهد دونالد ترامپ از جايگاه خود سوءاستفاده كرده است آيا جمهوريخواهان حاضرند باز هم چشم خود را به روي حقيقت ببندند. اكنون نيز رسانه‌هاي امريكايي موضوعي را مطرح كردند كه پاي يك فرد ديگر براي شكايت از دونالد ترامپ در خصوص تماس تلفني با رييس‌جمهور اوكراين باز شده است. گفته مي‌شود كه اين فرد از جامعه اطلاعاتي امريكا دومين فردي است كه به اين پرونده ورود كرده و شكايت خود را اعلام مي‌كند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه بازرس كل جامعه اطلاعاتي امريكا با اين فرد ديدار داشته و گفت‌وگويي در اين زمينه صورت گرفته است. به گفته دو مقام آگاه به نيويورك‌تايمز اين مقام اطلاعاتي از مكالمات ميان ترامپ و رييس‌جمهور اوكراين آگاهي كامل دارد و قصد دارد، شكايت عليه اين موضوع را اعلام كند و در كنگره نيز شهادت دهد.

گفته مي‌شود كه اين مقام اطلاعاتي اشراف بيشتري نسبت به فردي دارد كه در گام اول از دونالد ترامپ بابت تماس تلفني خود با رييس‌جمهور اوكراين شكايت كرد. چراكه دونالد ترامپ سعي داشته با استفاده از قدرت سياسي خود و فشار وارد كردن به يك كشور خارجي تحقيقاتي را عليه يك رقيب سياسي راه‌اندازي كند. مايكل اتكينسون كه به عنوان بازرس كل جامعه اطلاعاتي امريكا فعاليت مي‌كند روز جمعه قانونگذاران امريكايي را در جريان اين اتفاق قرار داده است. او گفته است كه يك مقام ديگر به دنبال شكايت از دونالد ترامپ است اما هنوز جزييات آن به طور كامل روشن و مشخص نيست.

از همين رو شكايت جديد به ويژه از سوي فردي كه با اين موضوع از نزديك آشناست، مي‌تواند اعتبار بيشتري به نسبت اولين شكايت در اين پرونده دهد. گفته مي‌شود كه عملا در اين جريان نيمي از مقام‌هاي امريكايي نيز دخيل هستند چراكه بسياري از آنها درگير اين جريان بوده‌اند و از آن آگاهي داشتند.

اما مشخص نيست كه ملاقات آقاي اتكينسون با نفر دوم چه ابعادي داشته و هنوز نمي‌توان بيان كرد كه آيا اين فرد اطلاعات جديدي ارايه كرده يا اينكه به دنبال تضمين‌هاي ويژه از سوي بازرس كل براي ارايه شكايت خود بوده است. گفته مي‌شود، شاهداني كه با بازپرس‌ها همكاري مي‌كنند تحت حمايت قوانين فدرال قرار مي‌گيرند. اين موضوع مي‌تواند تهديد جدي‌تري را براي دونالد ترامپ ايجاد كند. هر چند كاخ سفيد و شخص ترامپ به‌شدت از دموكرات‌هاي كنگره و به خصوص مجلس نمايندگان انتقاد كرده و قصد دارد، اجازه ندهد فرآيند استيضاح نيز پيش برود اما به هر حال روند استيضاح جريان دارد. دولت حتي ابتدا سعي داشت، اجازه ندهد شكايت‌هايي كه به دست آقاي اتكينسون رسيده است را علني كند و اجازه به اشتراك گذاشتن آن را با قانونگذاران ندهد اما در عمل نتوانست كاري از پيش ببرد. با اين حال دونالد ترامپ حتي علاقه دارد بيان كند كه او مورد يك جاسوسي قرار گرفته است.

دونالد ترامپ در جمع كارمندان دفتر نمايندگي امريكا در سازمان ملل گفته است كه مي‌خواهم بدانم چه كسي اين اطلاعات را افشا كرده چراكه اين موضوع يك جاسوسي است. او تقريبا به حالت تهديدآميزي عنوان كرده كه شما مي‌دانيد كه قديم وقتي كه با يك جاسوس و خائن مواجه مي‌شديم چه مي‌كرديم؟ ما قبلا به اين موضوع اندكي متفاوت از امروز رسيدگي مي‌كرديم.

هر چند بسياري از جمهوريخواهان و نزديكان به ترامپ سعي دارند اين تحقيقات را سياسي و حزبي جلوه دهند اما واقعيت آن است كه شهادت يك كارمند رده بالاي سيا كه مشخص كند، دونالد ترامپ به دنبال سوءاستفاده از سياست خارجي كشور براي رسيدن به اهداف شخصي است، مي‌تواند شرايط را به طور كامل تغيير دهد و موضع جمهوري‌خواهان و محافظه‌كاران را براي حمله به استيضاح‌كنندگان تضعيف كند.

گفتني است، كميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان امريكا بخش مهمي از تحقيقات براي استيضاح را براي اينكه نشان دهد، دونالد ترامپ از قدرت خود با استفاده از سياست خارجي كشور در راستاي پيشبرد منافع شخصي را دنبال مي‌كنداختصاص داده است. هنوز تحقيقات مراحل ابتدايي خود را سپري مي‌كند اما افراد سطح بالايي در دولت را در بر گرفته است. علاوه بر مايك پمپئو و تعدادي از كارمندان وزارت خارجه كار به معاون اول رييس‌جمهور يعني مايك پنس نيز كشيده شده است. بازپرس‌هاي روند تحقيقات دادخواستي را تنظيم كرده‌اند كه مايك پنس بايد تا 15 اكتبر مدارك خود در خصوص اين پرونده را به كميته اطلاعاتي مجلس ارايه دهد و هنوز مشخص نيست كه پنس نسبت به اين موضوع تمكين كند يا خير. چراكه يكي از موضوعات اصلي عدم اجازه سفر پنس به اوكراين از سوي ترامپ به دليل مخالفت با ايجاد پرونده عليه بايدن بوده و به احتمال زياد پنس نيز بايد نسبت به اين موضوع پاسخگو باشد.

از طرفي روز گذشته ران جانسون، سناتور جمهوري‌خواه امريكا نيز در مصاحبه‌اي با وال استريت ژورنال عنوان كرده كه از سفير ايالات متحده در اتحاديه اروپا شنيده كه دونالد ترامپ كمك‌هاي نظامي خود به اوكراين را عملا به نتايج تحقيقات در خصوص انتخابات سال 2016 متصل كرده است. چراكه ترامپ سعي داشته به نحوي اين تحقيقات را به بايدن و پسر او نيز گره بزند همچنين قصد دارد، بداند جريان تحقيقات دخالت روسيه در انتخابات امريكا از كجا آغاز شده است. جانسون حتي براي اين موضوع از رييس‌جمهور نيز حمايت مي‌كند اما نمي‌گويد كه رييس‌جمهور به دنبال گروگان گرفتن منافع ملي براي رسيدن به اهداف شخصي خود است. جانسون از جمله سناتورهايي بوده كه به همراه ريك پري، وزير انرژي در مراسم تحليف زيلنسكي در اوكراين حضور داشته است.

با اين حال اكنون كميته‌هاي اطلاعات، روابط خارجي و نظارت مجلس نمايندگان احضاريه‌ها و دادخواست‌هاي رسمي براي ارايه اطلاعات و توضيحات به كاخ سفيد ارسال كردند. آنها در نامه خود به رييس كاركنان كاخ سفيد عنوان كردند كه ما قصد نداشتيم چنين كاري انجام دهيم اما رفتارهاي رييس‌جمهور ترامپ ما را در موقعيتي قرار داده كه دست به اين كار بزنيم. در حال حاضر به نظر مي‌رسد، كاخ سفيد و مقام‌هاي دولتي تمايلي براي پاسخگويي ندارند. حال بايد ديد كه آيا مقام‌هاي مجلس نمايندگان دست به اقداماتي گسترده‌تر از جمله تهديد به صدور حكم دستگيري و اقدامات سختگيرانه خواهند زد يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون