• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4483 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۶ مهر

اكوسيستم شكننده‌ خور گردشگري گناوه و احداث يك پل!

احداث پل خور گردشگري از مطالبات مهم مردم گناوه است كه سال‌هاي زيادي را براي تحقق آن انتظار كشيده‌اند...

به گزارش ايسنا، شهر گناوه به دليل وجود ساحل زيبا و موقعيت بندري و تجاري آن داراي اهميت بالايي از لحاظ گردشگري بوده و همچنين به عنوان يكي از مقاصد مهم گردشگري كشور از موقعيت خاصي برخوردار است كه هر ساله هزاران نفر از مردم سراسر ايران را ميزباني مي‌كند. يكي از طرح‌هاي مهم در دست اجرا در اين شهر احداث پل خور گردشگري بوده كه تاكنون اعتباراتي نيز براي تكميل و بهره‌برداري از اين پروژه درنظر گرفته شده و متعاقب آن نيز زمان‌هايي براي بهره‌برداري از آن تعيين شده است.

طي روزهاي گذشته فرهاد قلي‌نژاد مديركل محيط‌زيست بوشهر با بيان اينكه خور گردشگري گناوه يك منطقه حساس جزر و مدي است و اكوسيستم شكننده‌اي دارد بر پيگيري سازمان حفاظت محيط‌زيست در زمينه احياي اين خور تاكيد كرد.

فرهاد قلي‌نژاد در بازديد از پل خور گردشگري گناوه عنوان كرد: پس از پايان مراحل ساخت پل خور گردشگري بايد بلافاصله لايروبي خور انجام پذيرد و در دهانه پل و همچنين زير پل نيز عمليات پاكسازي صورت گرفته و مصالح غيرضروري ريخته شده در خور جمع‌آوري شود.

او تصريح كرد: اين اقدامات براي اين است كه اكوسيستم اين خور به روال قبل خود برگردد و گردشگران و ساحل‌نشينان از آن بهره‌مند شوند.

در همين حال محمد توليده رييس حفاظت محيط‌زيست گناوه با ارايه شرحي از احداث اين پل از ابتدا تا امروز عنوان كرد: داستان اين پل به سال ۸۰ برمي‌گردد كه محيط‌زيست تاكيد كرد كه بايد روي خور پل احداث شود و پس از آن نقشه‌هايي ارايه كردند كه با همكاري آب منطقه‌اي براي نگهداري حريم خور تغييراتي در دهانه و ارتفاع پل اعمال كرديم.

محمد توليده افزود: در حال حاضر به‌طور شبانه‌روزي در حال كار هستند و ساخت پل در جريان است. اين پروژه بيش از ۵۰درصد پيشرفت دارد و خواسته ما اين است كه پس از ساخت آن لايروبي انجام شده و اكوسيستم تغييري نكند.

او با اشاره به ارزيابي زيست‌محيطي اين طرح خاطرنشان كرد: برخي از طرح‌ها داراي ارزيابي زيست‌محيطي هستند و بعضي نيز طرح‌هاي توجيهي دارند. مجوز ما براساس تعهدات شهرداري صادر شده است، در واقع ارزيابي زيست‌محيطي براي پل‌هايي كه روي خور احداث مي‌شود، ارايه نمي‌شود و اين جزو قوانين است، منتها مجوز اين خور مشروط بر انجام تعهدات صادر شده و موضوع اصلي مورد درخواست ما نيز اقدامات بعد از ساخت پل است كه در نقاط موردنياز لايروبي انجام شود تا جزر و مد به طور كامل صورت پذيرد.

اين مسوول با اشاره به اينكه محيط‌زيست يك اداره نظارتي حمايتي است كه كار اجرايي انجام نمي‌دهد، گفت: احداث پل جزو تعهدات بوده كه در حال انجام است، چون مي‌خواستند تنها به خاكريزي بسنده كنند و اكنون پل با معيارهاي ما ساخته مي‌شود، يعني ارتفاع و عرض آن اعلام شده و اقداماتي كه در حال حاضر انجام مي‌شود با نظرات ما همسو است.

توليده در پاسخ به وقوع زمين‌خواري در آن منطقه اظهار كرد: بحث زمين‌خواري در حوزه و صلاحيت محيط‌زيست نيست و مالك زمين‌ها نيز ما نيستيم بلكه در حوزه منابع طبيعي است. اما در برخي موارد اراضي كشاورزي را به باغ و ويلا تبديل كرده‌اند كه جهاد كشاورزي و ادارات مرتبط به همراه دادستاني مجوز تخريب گرفته و پرونده‌ها پيگيري مي‌شود.

رييس حفاظت محيط‌زيست گناوه تصريح كرد: متاسفانه در سال‌هاي گذشته در زمينه خور گردشگري مجوزهايي اعطا شده كه حريم خور را رعايت نكرده و در فصل بارندگي خطراتي را براي مردم و ساكنان روستاهاي سربست، مال خليفه و همچنين مال قائد به وجود مي‌آورد، به اين دليل كه آب سرازير شده از سد مال قائد به سمت خور گردشگري و سپس به خليج‌فارس وارد مي‌شود و در صورت عدم لايروبي، منازلي كه در كنار رودخانه و بستر رودخانه يا مجاورت آن قرار گرفته‌اند، منشا ايجاد مخاطراتي در فصل بارندگي هستند. او ادامه داد: در سال‌هاي اخير موضوع گردشگري در اين خور موردتوجه قرار گرفته و محل درآمد مردم بومي نيز از طريق ماهيگيري در اين منطقه بوده است، اما الان كه دستخوش تغييراتي چون ورود فاضلاب شده ديگر اقبال چنداني ندارد. اما تلاش ما اين است كه خور گردشگري به وضع گذشته خود برگردد و برنامه‌هايي براي تحقق اين موضوع داريم.

اين مسوول تاكيد كرد: درخصوص صنايع آلاينده‌اي كه منشا آلودگي هستند، عوارض و جريمه‌هاي ايجاد مشكلات به حساب شهرداري‌ها و دهياري‌ها واريز شود و شهرداري و دهياري نيز اين مبالغ را در راه حفظ و بهبود وضعيت محيط‌زيست در مواردي مانند احياي خور يا جلوگيري از ورود فاضلاب و پسماند به دريا استفاده كند. گفتني است خور گردشگري گناوه زماني تحت عنوان مرده‌شور شناخته مي‌شده كه وجه تسميه آن به جنگ ميان دو تن از خوانين منطقه برمي‌گردد كه پس از شكست يكي از اين دو كشته‌شدگان را در همين خور شسته و غسل مي‌دهند تا در قبرستان دفن كنند كه پس از آن به خور مرده‌شور معروف مي‌شود، از همان زمان لنج‌ها از كشورهاي حوزه خليج‌فارس به اين منطقه مي‌آمده و از طريق اين خور رفت و آمد داشته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون