• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4490 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۴ مهر

رييس مجلس در بلگراد با مقامات كشورهاي مختلف ديدار كرد

انتقاد به اروپا؛ همكاري با روسيه

روز يكشنبه علي لاريجاني، رييس قوه مقننه در صدر يك هيات پارلماني براي شركت در صد و چهل و يكمين نشست اتحاديه بين‌المجالس عازم «بلگراد» پايتخت «صربستان» شد كه در اين 2 روز علاوه بر سخنراني در مجمع عمومي اين اجلاس با روساي مجالس قطر، كويت، الجزاير، اتريش، مقدونيه، روسيه، آفريقاي جنوبي، پاكستان و ايرلند نيز ديدار و گفت‌وگو كرد؛ آنچه عمدتا در اين‌ ديدارها از آن صحبت به ميان آمد، بحث روابط دوجانبه با ايران و البته صحبت درباره توافق هسته‌اي و وضعيت خاورميانه بود.

ازجمله ديدار‌هاي روز گذشته رييس مجلس مي‌توان به ديدار او با رييس مجلس اتريش اشاره كرد. علي لاريجاني در ابتداي اين ديدار با اشاره به ريشه‌دار بودن روابط ايران و اتريش گفت: «اتريش هميشه نقش متعادلي به مسائل داشته به ويژه بعد از توافق هسته‌اي، گام‌هاي خوبي برداشته البته روابط تجاري بين دو كشور بايد افزايش پيدا كند.» او ادامه داد:«شرايط منطقه آشفته است و بايد بدانيم چه كسي شرايط را اينگونه كرده است، داعش را چه كسي به وجود آورد؟ خانم كلينتون گفتند؛ ما درست كرديم!»

لاريجاني در اين ديدار با بيان اينكه عامل موثر آشفتگي در منطقه امريكاست، گفت:«در مساله يمن و سوريه از ابتدا گفتيم بايد مذاكره سياسي شود اما برخي از كشورها قبول نكردند.» او همچنين گفت:«آنها مي‌خواستند از ابزار داعش براي خود استفاده كنند اما نمي‌دانستند گريبان خودشان را هم خواهد گرفت.» لاريجاني سخنانش را اين طور ادامه داد كه:«ايران مخالف حل مسائل ميان ايران و سعودي‌ها نيست بلكه امريكايي‌ها نمي‌گذارند و چنين فرصتي نمي‌دهند چراكه نفع آنها در اين درگيري‌هاست و امريكا دليل مهم مناقشه ايران و عربستان به شمار مي‌رود.» البته رييس پارلمان اتريش هم با استقبال از روابط دو كشور به اين مهم هم اشاره كرد و گفت:«ايران نقش با ثباتي را در منطقه و خاورميانه ايفا مي‌كند و اين نشان مي‌دهد، روش گفت‌وگو به هر راه‌حل ديگري ارجحيت دارد.» او اين موضوع را هم گفت كه:«اقدام نظامي تركيه در شمال سوريه همچنين جنگ در يمن و ليبي نگران‌كننده است لذا از هر فرصتي براي ايجاد اعتماد ميان ايران و عربستان سعودي استقبال مي‌كنم.»

از ديدار‌هاي ديگر رييس مجلس، ديدار لاريجاني با نخست‌وزير صربستان بود كه در اين ديدار هم موضوع افزايش روابط اقتصادي دو كشور و همكاري‌ها در زمينه گردشگري و... مطرح شد. البته نكته قابل‌ توجه در اين ديدار، انتقاد رييس مجلس از برخورد اروپا با برجام بود. لاريجاني با انتقاد از عدم‌كارايي اروپا در برجام، توضيحاتي در رابطه با مساله هسته‌اي ايران و برجام گفت: «امريكا در مسائل مختلف زورگويي مي‌كند و ايران واكنش نشان مي‌دهد، اين در حالي است كه اتحاديه اروپا گامي اساسي در رابطه با مساله توافق هسته‌اي برنداشته است.» او همچنين خواهان اجرايي شدن توافقات هيات ايران و صربستان شد. در اين ميان نخست‌وزير صربستان به تجربه اين كشور در مواجهه با تحريم‌ها اشاره و افزايش قدرت جمهوري اسلامي در برابر تحريم را تحسين كرد. او در ادامه گفته است:«هر كمكي كه بتوانيم به ايران خواهيم كرد.»

اما شايد مهم‌ترين ديدار رييس مجلس را بتوان ديدار او با رييس مجلس سناي روسيه دانست. لاريجاني در اين ديدار با بيان اينكه اعتماد جدي ميان دو كشور و رهبران ايجاد شده است، گفت: «با توجه به رفتارهاي ناهنجار ترامپ در صحنه بين‌الملل، رهبران دنيا بايد به هم اعتماد بيشتري كنند تا از اين طريق برخي از خرابكارهاي ترامپ در صحنه بين‌الملل علاج يابد.»

رييس مجلس روسيه هم از مواضع ثابت و اصولي اين كشور نسبت به ايران خبر داد و گفت: «روسيه مخالف برهم زدن توافق هسته‌اي است چراكه اين اتفاق آسيب‌هاي فراواني به دنبال دارد.» او ادامه داد:«مواضع روسيه به طور شفاف به ايالات متحده اعلام شده و اقدام ترامپ، تنش‌ها را افزايش داده تا جايي كه در سطح هشداردهنده‌اي قرار گرفته است.» او ادامه داد: «روسيه علنا و به صورت قاطعانه تحريم‌هاي يكجانبه عليه ايران را محكوم كرده و اعلام مي‌كند؛ هيچ‌گونه تهديد ديگري سبب نخواهد شد ايران پاي مذاكره بازگردد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون