• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4491 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۵ مهر

بررسي عملكرد تيم ملي در گفت‌وگو با «فرزاد آشوبي»

باخت مقابل بحرين جاي نگراني ندارد

گروه ورزش

تيم ملي فوتبال ايران در سومين بازي از مسابقات انتخابي جام جهاني به مصاف بحرين رفت و با يك گل بازنده شد. بعد از بازي كارشناسان زيادي در مورد سبك بازي تيم تحت هدايت ويلموتس به اظهار نظر پرداختند و او را بابت برخي از تصميماتش مورد انتقاد قرار دادند. همچنين مسائلي نظير طلسم شدن برد مقابل بحرين در زمين اين تيم نيز سر زبان‌ها افتاد. با اين حال فرزاد آشوبي معتقد است تيم ملي ايران مقابل بحرين بازي بدي به نمايش نگذاشت و نبايد به آينده تيم ملي بدبين بود. همچنين اين فوتباليست سابق سرخابي‌ها و تيم ملي معتقد است تفكراتي نظير طلسم و گربه سياه جايي در فوتبال ندارد.

 

آيا بايد از بابت باخت مقابل بحرين نگران باشيم؟

من اين چنين فكر نمي‌كنم؛ ما بايد به سرمربي جديد و تفكرات جديدش اجازه دهيم كه در تيم ملي ما حاكم شود و درك كنيم كه فلسفه آقاي ويلموتس نسبت به آقاي كي‌روش متفاوت است. جا افتادن اين فلسفه نيازمند گذر زمان است و دركي كه بازيكنان بايد از اين روش جديد داشته باشند نيز زمانبر است. من فكر مي‌كنم هيچ اتفاق خاصي نيفتاده و تيم ملي ما مي‌تواند روزهاي خوبي را در ادامه داشته باشد.

با اين وجود آيا قبول داريد كه تيم ملي نمايش قابل قبولي مقابل بحرين نداشت؟

برعكس من فكر مي‌كنم تيم ملي عملكرد بدي نداشت و در لحظات زيادي توانست تيم بحرين را تحت فشار قرار دهد. منتها براي اينكه تفكر ويلموتس در تيم ملي كامل شود و قابليت اجرايي داشته باشد بايد زمان بگذرد. ما در بازي برابر بحرين در چند مورد دچار ضعف بوديم. بازيكنان ما هنوز با ويلموتس به ‌طور كامل آشنا نشده‌اند. فاصله خطوط در تيم در لحظاتي از بازي به وضوح قابل رويت بود. موقعيتي كه تيم بحرين در نيمه دوم به دست آورد - منظورم موقعيت تك به تكي است كه قبل از پنالتي روي دروازه ايران ايجاد شد - از همين ضعف تيم ناشي بود. بعد از گل نيز تيم مقداري به بازي احساسي رو آورد و فلسفه سبك بازي مالكانه رعايت نشد. ما مي‌توانستيم عرض بيشتري به بازي بدهيم و صبورانه‌تر بازي كنيم به جاي اينكه احساسي عمل كنيم. اينها مواردي نيستند كه به سرعت بشود به بازيكنان و تيم منتقل كرد. آقاي ويلموتس به زمان نياز دارد و من بايد بگويم كه شكل بازي تيم ملي مقابل بحرين را پسنديدم.

پس اعتقاد داريد فاصله بين خطوط و مشكل در عمق دفاع و بازي احساسي سه فاكتور منفي تيم ملي بود؟

نه، من نمي‌گويم عمق دفاع تيم مشكل داشت؛ فاصله بين خطوط باعث مي‌شود عمق آسيب‌پذير شود. ما نمي‌توانيم با يك عمق بزرگ در زمين بازي كنيم. به‌ طور مشخص فاصله آخرين نفر دفاعي و مهاجم اول تيم يك استاندارد جهاني دارد كه 30 تا 35 متر است. اگر اين فاصله رعايت نشود پوشش عرض و عمق زمين بسيار كار سختي مي‌شود و ما هم از همين مساله آسيب خورديم.

طبق آماري كه منتشر شده است، تيم ويلموتس در دو بازي مقابل كره‌جنوبي و بحرين كه بازي‌هاي سخت تيم ملي بوده تنها دو پاس كليدي را به ثبت رسانده. آيا اين ضعف نيست كه نمي‌توانيم دفاع حريف را باز كنيم؟

ما اگر بخواهيم در اين شاخصه پيشرفت كنيم احتياج داريم كه دفاع حريف را باز و آنها را وادار به اشتباه كنيم. اينكه گفتم بعد از گل فوتبال منطقي را رها كرديم و احساسي كار كرديم منظورم همين بود. وقتي عرض داده شود به بازي تيم حريف مجبور مي‌شود فضايي 50 تا 60 متري را پوشش دهد. اگر اين عرض دادن به بازي توام با پاس‌هاي سريع و تعويض منطقه بازي باشد، يعني توپ در يك نقطه ساكن نباشد، در تيم حريف جابه‌جايي اتفاق مي‌افتد. اين جابه‌جايي مي‌تواند مناطق كليدي حريف را به روي ما باز كند. اما انجام اين كار در حرف آسان است. انجام شدن اين تاكتيك نيازمند تمرينات مستمر و درك ذهني درست بازيكنان از خواسته‌هاي كادر فني است. اين مساله‌اي نيست كه به سرعت قابل حل شدن باشد.

آيا بحرين ضد فوتبال بازي كرد؟

به نظر من كساني كه مي‌گويند بحرين ضد فوتبال بازي كرده است درك درستي از مسائل فني ندارند و اين ورزش را خيلي متوجه نمي‌شوند. ما چيزي به نام ضد فوتبال نداريم. اگر تيمي تمايل دارد دفاع كند و تاخير به بازي بدهد اين خواست آن تيم و مربي‌شان است. ما اصلا نمي‌توانيم نسبت به اين مساله اعتراض داشته باشيم. هر تيمي براي موفقيت نيازمند نقشه‌هاي راه متفاوت است و اگر تيمي مقابل ايران قرار است به اين شكل بازي كند، اختيار خودش است. اين ما هستيم كه بايد راه و روشي كه بتواند بر اين سبك از فوتبال فائق شود را تمرين كنيم تا در زمين به اجرا بگذاريم. من اصلا اعتقادي به اينكه بگوييم بحرين ضد فوتبال بازي كرد، ندارم.

گفته مي‌شود بحرين گربه سياه فوتبال ماست و بردن اين تيم در منامه طلسم شده است. آيا شما با اين حرف موافقيد؟

اين واقعيت است كه ما نتوانسته‌ايم بحرين را در زمين خودشان شكست دهيم. ولي معتقد نيستم كه اين موضوع خيلي بتواند در عملكرد بازيكنان تاثير بگذارد. در واقع اصلا نبايد به اين شكل باشد. ما اگر نتوانستيم اين تيم را شكست دهيم در هر بازي بر اساس شرايط خاص و ضعف‌هاي احتمالي نتواسته‌ايم اين كار را انجام دهيم. قطعا توان شكست دادن بحرين در زمين خودش را داريم و قطعا اين اتفاق هم خواهد افتاد. ماجراي طلسم و گربه سياه فقط يك باور ذهني معيوب است كه به آن بال و پر داده شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون