• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4491 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۵ مهر

پيامد صحبت‌هاي جنجالي لبران جيمز

هنگ‌كنگي‌ها پيراهن «پادشاه» را آتش مي‌زنند

داريل موري، مديركل هيوستون راكتس در توييتي به دفاع از معترضان هنگ‌كنگي پرداخت و اعلام كرد: «از آزادي دفاع كنيد، از هنگ‌كنگ دفاع كنيد.» همين اظهارنظر كافي بود تا مقامات دولت چين با واكنشي سريع و قاطع اعلام كنند، قصد دارند همكاري‌شان با ليگ حرفه‌اي بسكتبال امريكا را قطع كنند و برگزاري بازي‌هاي پيش‌فصل در اين كشور منتفي است. بيلبوردهاي تبليغاتي مربوط به NBA پايين كشيده شد و جنجال‌هاي فراواني در فضاي رسانه‌اي چين و امريكا در گرفت. لبران جيمز، ابرستاره بسكتبال دنيا كه به او لقب پادشاه بسكتبال را هم داده‌اند، يك روز پس از توييت موري اعلام كرد حرف‌هاي نسنجيده و بدون فكر زده شده و آن توييت ناشي از اطلاعات اشتباه است. همين حرف‌ها كافي بود تا طرف ديگر درگير در ماجرا وارد كار شود. معترضان هنگ‌كنگي به خيابان‌ها آمدند و پيراهن‌هاي لبران جيمز را آتش مي‌زدند.

هارون لي، يك مدير بازاريابي 36 ساله كه به تظاهرات آمده بود، اعلام كرد: «لبران جيمز مي‌خواهد از دولت چين حمايت كند. اين مسخره است. ما خوب مي‌دانيم كه همه‌ چيز به پول برمي‌گردد.» توييت داريل موري مربوط به 4 اكتبر است و به سرعت حذف شد، اما تبعات آن همچنان پابرجاست. لبران جيمز در ادامه در توييتي نوشت: «تيم من و ليگ حرفه‌اي بسكتبال امريكا يك هفته سخت را پشت سر گذاشتند، همين. من فكر مي‌كنم مردم بايد درك كنند كه حرف‌هاي‌شان در قالب يك بيانيه يا توييت، چه عواقبي مي‌تواند داشته باشد. شايد مي‌شد مدت زماني صبر كرد و بعد آن حرف‌ها را زد.» معترضان، اين حرف‌هاي جيمز را هم ناشي از اين مي‌دانند كه نگران قراردادهاي مالي NBA با چين است و مي‌ترسد درآمدش كم بشود. جيمز در گذشته از بي‌عدالتي در امريكا ابراز نارضايتي كرده بود و حالا وقتي به حمايت از رژيم اقتدارگراي چين مي‌پردازد، واكنش‌هاي سختي دريافت مي‌كند.

يكي از معترضان 30 ساله در مورد اتفاقات مربوط به جيمز گفت: «اين براي ما بسيار تلخ است كه ببينيم فردي مثل لبران جيمز هم از دولت چين حمايت مي‌كند. ما هر هفته در هنگ‌كنگ رنج مي‌بريم و لبران جيمز مي‌تواند در مورد آزادي بيان در امريكا صحبت كند.» او سپس پيراهن ليكرزرارو و به دوربين گرفت و گفت: «ما مي‌دانيم كه همه ‌چيز مربوط به بيزينس است. جمعيت چين 1.4 ميليارد نفر است و ما فقط 7 ميليون نفر هستيم. اما NBA بايد از ارزش‌هايش حمايت كند، نه از پول.» لبران جيمز در مقابل در مصاحبه‌اي با يو.اس.اي تودي اعلام كرد: «من فكر نمي‌كنم هر مساله‌اي كه پيش مي‌آيد، بايد مشكل همه مردم جهان باشد. وقتي مساله‌اي پيش مي‌آيد شما نسبت به آن احساسي داريد، حرف‌تان را در آن مورد مي‌زنيد و اگر نه، هيچ چيز نمي‌گوييد. من فكر مي‌كنم مسائل بي‌شماري در كشور خودمان (ايالات متحده امريكا) داريم كه در موردشان هرگز صحبت نكرده‌ايم. (اشاره به توييت موري در مورد اعتراضات هنگ‌كنگ) سپس از جيمز پرسيده شد آيا نظري در مورد ويديوهاي آتش زدن پيراهنش در هنگ‌كنگ دارد؟ كه او گفت: «من آنها را نديده‌ام، پس نظري هم ندارم.»

رون توروسيان، كارشناس روابط عمومي و مديريت بحران گفت: «مشخص است كه لبران جيمز توقع واكنش‌هاي اوليه را نداشته و حرف‌هايي كه در ادامه زده و عقب‌نشيني‌هايي كه كرده، باعث شده اين موضوع كمي احمقانه به نظر برسد. بهتر بود او به موضع خود پايبند باشد يا اينكه كاملا عقب بكشد. اما او مانند كسي رفتار كرده كه گويا تحت فشار از طرف يك سازمان بزرگ است.» اين كارشناس همچنين ادامه داد: «به نظر من اين رفتارها تاثيري روي زندگي حرفه‌اي جيمز نخواهد داشت. او همچنان مي‌تواند محبوب‌ترين بسكتباليست باشد، چراكه بازار هدف او امريكا و چين هستند و درگير شدن در موضوع هنگ‌كنگ، صدمه كوچكي به اعتبارش وارد خواهد كرد. به هر حال او بايد هنگ‌كنگ را فراموش كند و ديگر هرگز پا به اين كشور نگذارد.»

برخي كاربران امريكايي توييتر نسبت به واكنش اتحاديه بسكتبال حرفه‌اي اين كشور در موضوع هنگ‌كنگ شكايت دارند و منتقد رفتار بزدلانه و كاسب‌مآبانه NBA هستند. آنها معتقدند اين رفتار با حراست از آزادي بيان و دموكراسي در تضاد است. چين يكي از مهم‌ترين بازارهاي هدف ليگ حرفه‌اي بسكتبال امريكاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون