• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4491 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۵ مهر

اينجا كسي تماشاگر نيست

محمدعلي حيدرنيا

بعد از سقوط صدام ديكتاتور عراق، مراسم اربعين حسيني با شركت ميليون‌ها انسان آزاده اعم از مرد و زن، پير و جوان حتي نوزاد و شيرخوار با شعار عدالت‌خواهي، آزادي و ظلم‌ستيزي در كربلا و نجف و مخصوصا در مسير 80 كيلومتري نجف تا كربلا برگزار مي‌شود. اين مراسم در اوج صلابت و قدرت محل بروز عشق و دلدادگي و مهرباني است.

شركت‌كنندگان اين مراسم ميزبان‌هايي سخت بزرگوار، يا زائراني هستند سخت شيفته عشق امام حسين(ع) كه با عشق شعار هيهات من الذله را سر مي‌دهند. در اين راهپيمايي منحصر‌به‌فرد جلوه‌هايي از عشق و معرفت به صورت خودجوش بروز مي‌يابد كه انسان را به‌ شدت تحت تاثير قرار مي‌دهد. من ديدم كه پيرمردي با محاسن سفيد و قد خميده در حين راهپيمايي اربعين خم‌تر شد تا بتواند چرخ كالسكه يك شيرخوار را به عنوان يك زائر حسيني ببوسد و بر اين بوسه افتخار كند.

در اين مراسم تماشاچي وجود ندارد. همه شركت‌كننده هستند. هر چند كه مراسم اربعين در همه نقاط جهان تشيع با حضور حداكثري مردم برگزار مي‌شود ولي اوج ظهور عظمت اين مراسم در راهپيمايي نجف تا كربلا بروز مي‌كند؛ جايي كه در يك روز بيشتر از 20 ميليون انسان آگاهانه و عاشقانه فرياد يا حسين سر مي‌دهند. مراسم اربعين چندين سال است كه با شور و شوق روزافزون و با انبوه جمعيت و در نهايت امنيت برگزار مي‌شود. مراسم مذهبي ديگري كه با جمعيت انبوه شكل مي‌گيرد، مراسم كومبه ميلا در هندوستان است كه توسط پيروان دين هندو انجام مي‌شود. در اين مراسم هندو‌ها با اين باور كه با شست‌وشوي خود در رود گنگ گناه‌شان بخشيده مي‌شود طي يك راهپيمايي عظيم خود را به اين رود مي‌رسانند و پيروزي خدايان بر اهريمنان را جشن مي‌گيرند. اين مراسم هر سه سال يك‌بار به نوبت در شهرهاي حيدرآباد، ‌الله‌آباد، ناشيك و يوژن برگزار مي‌شود و طي دو ماه برگزاري، نزديك به 100 ميليون هندو شركت مي‌كنند و اوج انبوه جمعيت معمولا هر 12 سال يك‌بار است كه راهپيمايي از حيدرآباد شروع مي‌شود و در يك روز خاص انبوه جمعيت تا 30 ميليون نفر نيز گزارش شده است. اين مراسم كه دقيقا ۵۵ روز طول مي‌كشد، در نقطه‌اي خاص از رود گنگ برگزار مي‌شود؛ نقطه‌اي كه در آن رود گنگ و رود يامونا با يكديگر تلاقي مي‌كنند. اين مراسم توسط خبرگزاري‌هاي جهان به عنوان بزرگ‌ترين اجتماع مذهبي بشري معرفي شده و پيرامون آن فيلم و عكس و خبر و مقاله منتشر مي‌كنند. ولي متاسفانه مراسم اربعين به دلايل خاص سياسي در سطح جهاني به ‌شدت سانسور مي‌شود و عظمت و بزرگي و فراگيري اين گردهمايي عظيم براي جهانيان بازگو نمي‌شود. هر چند مقايسه اربعين حسيني و كومبه ميلاي هندو‌ها مخصوصا به لحاظ معنوي و شعار و هدف، قياس مع‌الفارق است ولي يك مقايسه كمي، فراگيري نسبي بيشتر مراسم اربعين را نشان مي‌دهد. مراسم اربعين سالانه برگزار مي‌شود و حضور 20 ميليون نفر در راهپيمايي روز اربعين يعني حضور 18 درصد جمعيت كل شيعه جهان (جمعيت شيعه در جهان 120 ميليون نفر). مراسم كومبه ميلا طي دو ماه و هر سه سال يك‌بار انجام مي‌شود و حضور 30 ميليون نفر در يك روز معمولا هر 12 سال يك‌بار رخ مي‌دهد و اين يعني 3/0 درصد كل جمعيت هندو در جهان؛ جمعيت هندو در جهان 910 ميليون نفر. اميد است مراسم اربعين امسال با شكوه هر چه بيشتر و در نهايت امنيت برگزار شود و زائرين محترم همه به سلامت به كشور خود باز گردند و آموزه‌هاي اربعين و شعار عاشورا را در همه روز‌هاي زندگي خود مدنظر داشته باشند بدين ‌معني كه سبك زندگي آنها قبل و بعد از شركت در اين مراسم تفاوت معني‌داري را نشان دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون