• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4493 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۹ مهر

علي‌اصغر مجرد در گفت‌وگو با «اعتماد»:

در المپيك نتايج جام جهاني را جبران مي‌كنيم

علي ولي‌اللهي

 

 

علي‌اصغر مجرد يكي از جوان‌هاي تيم ملي است كه پيشرفت فوق‌العاده‌اي در چند سال گذشته داشته است. او كه قبل‌تر به افتخارات زيادي با تيم‌هاي ملي جوانان و نوجوانان در سطح جهان دست يافته بود، مدتي است به تيم بزرگسالان نيز دعوت مي‌شود و اميدوار است بتواند در رده ملي نيز افتخارات رده‌هاي پايه را تكرار كند. در جام جهاني واليبال كه در ژاپن برگزار شد، با توجه به اتفاقات پيش آمده مجرد توانست به تركيب اصلي راه پيدا كند. به اعتقاد اكثر كارشناسان گرچه تيم ملي نتايج قابل قبولي كسب نكرد، اما مجرد بازي‌هاي خوبي به نمايش گذاشت و شايد اين باعث شود كولاكوويچ در آينده بيشتر از او در پست دفاع مياني استفاده كند. پيرامون اتفاقات جام جهاني و شرايط تيم ملي در آينده، چند دقيقه‌اي با اين ستاره جوان تيم ملي واليبال همكلام شديم.

 

بعد از جام جهاني انتقادات زيادي به نحوه عملكرد تيم ملي وارد شد. فارغ از انتقادات و نتيجه به دست آمده، آيا خود شما، يعني بازيكنان و كادر فني من‌حيث‌المجموع از مسابقات رضايت داشتيد؟

در كل اگر بخواهيم حساب كنيم خير؛ نتيجه خوبي نگرفتيم. انتظارمان از خودمان و تيم بيشتر بود. در دوره قبل ما هشتم شده بوديم و ما در ژاپن حاضر شديم تا آن نتيجه را ارتقا بدهيم و بالاتر بياييم. به نظرم شرايط دست به دست هم داد تا به نتيجه‌اي كه مي‌خواستيم نرسيم. هم خستگي بازيكنان و هم مصدوميت‌هايي كه در تيم داشتيم شرايط را سخت كرد. در بعضي از بازي‌ها ما با سه يا چهار مصدوم بازي كرديم. در كل نتيجه قابل قبولي نبود ولي ما همه تلاش خودمان را كرديم. من خودم به شخصه همه تلاشم را كردم و از اين بابت از خودم راضي هستم.

فكر مي‌كنيد اگر شرايط اين قدر پيچيده نمي‌شد، با توجه به شناختي كه از تيم‌هاي حاضر در مسابقات مشاهده كرديد، ما به چه رتبه‌اي‌ مي‌توانستيم دست پيدا كنيم؟

به نظرم امسال يكي از سال‌هايي بود كه ما مي‌توانستيم مدال بگيريم. آن شرايطي كه در ليگ جهاني داشتيم را اگر اينجا داشتيم، مي‌توانستيم روي سكو برويم. شما خودتان مي‌دانيد ما از فروردين ماه در مسابقات بسيار سنگيني شركت كرده‌ايم و واقعا استراحت كافي نداشتيم. تمرينات ما متاسفانه سنگين‌تر از مسابقه‌هاست. ما واقعا در تمرينات خسته مي‌شويم حالا چه برسد به 11 بازي طي 15 روز. در اين مدت فشار زيادي روي بازيكنان بوده است. ما در جام جهاني با 3 بازيكن سرعتي حاضر شديم. اما تيم‌هاي ديگر شرايط‌شان متفاوت بود. مثلا برزيل با 14، 15 بازيكن در مسابقات حاضر شده بود. آنها بار بازي را تقسيم كرده بودند روي دوش همه بازيكنان. يك تيم مثل لهستان تا اواسط مسابقات با 12 نفر بازي كرد و 12 نفر ديگر باقي مسابقات را ادامه دادند. يعني برنامه‌ريزي تيم‌ها خوب بود. ولي ما به دليل يك سري اتفاقات نتوانستيم برنامه‌ريزي خوبي داشته باشيم. چند تا از بازيكنان به دليل حضور در مسابقات جوانان و نوجوانان نتوانستند حاضر شوند، بازيكنان هم مصدوم شدند و باعث شد دست مربي بسته شود. امسال مي‌توانستيم نتيجه بهتري بگيريم ولي شرايط آن طور كه مي‌خواستيم پيش نرفت.

بعد از بازي دوم تركيب تيم كاملا تغيير كرد و بازيكناني كه كمتر به بازي گرفته شده بودند وارد زمين شدند. دليل اين اتفاق فشار منتقدان بود يا شرايط طبيعي مسابقات؟

بچه‌هاي اصلي تيم كه خداوكيلي خسته بودند. همه در مسابقات ليگ جهاني بازي كرده بودند و بدن‌شان تحليل رفته بود. آقاي كولاكوويچ هم لطف كردند و به جوان‌ها اجازه دادند خودشان را نشان بدهند. همه اين جوانان نيز اين قدر انگيزه داشتند كه براي يك پوئن هم در زمين بجنگند و بخواهند بهترين نمايش‌شان را اجرا كنند. ما هم كه توي تركيب قرار گرفتيم، شرايط خوبي داشتيم. تجربه بسيار خوبي كسب كرديم. به شخصه براي خودم تجربه بسيار خوبي بود؛ ليگ جهاني، انتخابي المپيك، بازي‌هاي آسيايي، جام جهاني. همه اين مسابقات كه در رده بزرگسالان است فرصت بسيار خوبي است براي بازيكنان جوان؛ فارغ از اينكه چه نتيجه‌اي به دست بيايد.

واكنش بزرگ‌ترهاي تيم به نيمكت‌نشيني چه بود؟

همه بزرگ‌ترهاي تيم جوانان را حمايت مي‌كردند. مثلا آقاي قائمي در بازي سوم مصدوم شد اما تا آخر كنار بچه‌ها بود و از بغل زمين تشويق مي‌كرد. آقا سعيد (معروف)، آقاي غفور همه هواي جوان‌ترها را داشتند و حمايت مي‌كردند و اين هم يك دلگرمي بزرگ است براي بازيكنان جوان كه راحت بازي‌‌شان را بكنند. اين حمايت‌ها باعث مي‌شود كه بازيكن بهترين عملكردش را نشان بدهد. خدا را شكر همه بازيكنان تيم ملي با هم هماهنگ هستند.

تيم ايران، منظورم تيمي است كه در تركيبش بيشتر جوان‌ها حضور داشتند، روند سينوسي داشت. يعني مثلا در يك بازي مقابل برزيل عالي بوديد اما در يك بازي با اختلاف زياد بازي را واگذار مي‌كرديد. دليل اين مساله چه بود؟

باور كنيد اين بالا و پايين شدن فقط به خاطر خستگي و طولاني بودن سفر است. وگرنه چيز خاصي نبود. بعد هم كه يك سري اتفاقات مي‌افتد و شرايط سخت مي‌شود. مثلا يك بازيكن مصدوم مي‌شود و كل بار تيم مي‌افتد روي دوش يك جوان. اين خيلي سخت است. من خودم اين شكلي هستم كه وقتي مدام به اين فكر مي‌كنم كه نبايد اشتباه كنم بدتر تمركزم به هم مي‌ريزد. در همان بازي برزيل در يك لحظه و با يك اشتباه كوچك روند بازي تغيير كرد. در آن پوئن حساس بدشانسي آورديم وگرنه مي‌توانستيم دو ست بگيريم از برزيل و شايد در ادامه مي‌توانستيم بازي را هم برنده شويم. اگر دو بر يك از برزيل جلو مي‌افتاديم واقعا مي‌توانستيم ست چهارم را هم با روحيه بالا شروع كنيم و برنده شويم و شايد حتي اگر برزيل را برده بوديم، مسابقات را با شرايط بهتري ادامه مي‌داديم.

در پست شما تيم ملي چند بازيكن دارد كه آقايان موسوي و شفيعي تا چند وقت قبل بيشتر بازي مي‌كردند. فكر مي‌كنيد در ادامه چقدر شانس داشته باشيد كه فيكس بمانيد؟

من همه تلاشم را در اين مسابقات كردم كه بتوانم هم خودم را نشان بدهم و هم يك جايگاه ثابت نزد مربيان و مردم و آنهايي كه ما را نگاه مي‌كنند، پيدا كنم. هميشه سعي‌ام بر همين بوده. حالا اگر حقم باشد توي تركيب ثابت مي‌شوم.

در يك بازي آقاي كولاكوويچ مشخصا در مورد عملكرد شما حرف زد. ايشان از سرويس‌هاي شما تعريف كرد و گفت در دفاع خوب كار نكرديد. آيا تمرينات خاصي براي سرويس انجام مي‌دهيد؟

بله، در تمرينات روي همه چيز به شكل تخصصي كار مي‌كنم. روي سرويس، روي دفاع، روي اسپك. در مورد دفاع هم كه ايشان ناراضي بودند بايد بگويم كه چون پست تخصصي من دفاع است و در آن بازي كم دفاع كردم ايشان رضايت نداشتند. البته ايشان كاملا حق دارند. من مي‌توانم خيلي بهتر از اين باشم.

تفاوت بازيكن سرعتي كه بيشتر مهاجم است با بازيكن سرعتي كه بيشتر مدافع است، در چيست؟

آن بازيكني كه بيشتر مهاجم است اگر دريافت اول به پاسور نرسد از جريان بازي خارج مي‌شود. اما آن كسي كه دفاعي است مي‌تواند روي بازگشت توپ بسيار كمك كند؛ يعني روي ريباند يا تاچ كردن توپ. فرق اساسي در همين مساله است. اسم پستي كه من در آن بازي مي‌كنم دفاع مياني است. در مسابقات هم اگر نگاه كنيد بيشترين كاپ را به دفاع وسط مي‌دهند. در بازي‌ها هم اگر به جزييات نگاه كنيد متوجه مي‌شويد، تيمي مي‌تواند برنده شود كه دفاع موفق‌تري داشته است. علاوه بر دفاع كامل، يك بازيكن مدافع مياني مي‌تواند توپ‌ها را زخمي كند يا توپ‌هاي برگشتي را بخواباند در زمين حريف. نظر شخصي‌ام اين است كه مدافع مياني مي‌تواند كمك زيادي به تيم كند.

بسياري از كارشناسان و مجريان تلويزيون در ايام مسابقات مدام به نحوه كوچينگ آقاي كولاكوويچ معترض بودند كه چرا تايم اوت نمي‌گيرد يا تعويض نمي‌كند يا درخواست بازبيني نمي‌دهد. شما كه خودتان در جريان مسابقه حضور داشتيد چنين حسي را تجربه كرديد؟

مي‌شود من راجع به اين چيزها صحبت نكنم؟ (با خنده)

بيشتر دوست دارم بدانم آيا شما بازيكنان با انتقاداتي كه به اين شكل مطرح مي‌شوند موافق هستيد يا خير؟

مساله اين است كه مردم حق دارند انتقاد كنند. يا حتي شخص گزارشگر هم حق دارد انتقاداتش را مطرح كند. اما بايد حواس‌مان باشد انتقاداتي كه يك گزارشگر مطرح مي‌كند روي روند فكري مردم خيلي تاثير دارد. به نظرم بعضي جاها واقعا درست نيست. بالاخره وقتي يك مربي تيم ملي يك كشور را در اختيار دارد آنقدر بزرگ هست كه بداند چه كار كند. به هر حال اين نظر مربي است كه تايم اوت بگيرد يا نه. يا مثلا درخواست ويديو چلنج بدهد يا نه.

برنامه تيم ملي براي انتخابي المپيك چيست و چقدر شانس گرفتن سهميه را داريم؟

در آستانه شروع ليگ هستيم و ان‌شاء‌الله بعد از چند هفته ليگ به مدت يك ماه تعطيل مي‌شود و تيم مي‌رود براي انتخابي المپيك. مسابقات در دي ماه است. آنجا هم خيلي كار سختي پيش‌رو داريم ولي صددرصد به مردم قول مي‌دهيم كه سهميه المپيك را بگيريم و ان‌شاءالله با رفتن به المپيك و گرفتن نتايج قابل قبول، نتايج جام جهاني را جبران ‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون