• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4494 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۰ مهر

خبر

تصويب اصلاحات حريري براي پاسخ به مطالبات معترضان

نخست‌وزير لبنان در پي تصويب طرح اصلاح اقتصادي در نشست كابينه با بيان اينكه تصميماتي كه امروز گرفتيم، بخشي از آنها خارج از بودجه بود، از كاهش ۵۰ درصدي حقوق وزيران و نمايندگان پارلمان اين كشور خبر داد. سعدالحريري نخست وزير لبنان در پايان نشست كابينه در كاخ بعبدا كه با تصويب بسته اصلاحات اقتصادي همراه بود، ‌به اظهارنظر پرداخت. حريري اظهار داشت بودجه صندوق‌ها و شوراهاي توسعه به ميزان 70 درصد كاهش يافته است. نخست‌وزير لبنان افزود: حقوق وزيران و نمايندگان كنوني و سابق پارلمان لبنان، 50 درصد كاهش يافت. وي با بيان اينكه بودجه جديد، هيچ ماليات جديدي را به همراه ندارد، اظهار داشت ملت لبنان خيلي صبر كرد و به مرحله يأس (نااميدي) رسيد پيش از آنكه به حالت انفجار برسد. وي ادامه داد در نشست امروز همچنين پيش‌نويس قانون عفو عمومي و بيمه سالمندي تا پيش از پايان سال جاري (2019) تصويب شد. حريري همچنين از تلاش براي تهيه پيش‌نويس قانوني براي تاسيس نهاد مبارزه با فساد تا پيش از پايان سال جاري (2019) خبر داد. حريري از اختصاص 20 ميليارد (لير) براي حمايت از برنامه خانواده‌هاي بسيار فقير و همچنين اختصاص 160 ميليون دلار براي حمايت از وام‌هاي مسكن خبر داد. وي خطاب به تظاهركنندگان گفت تصميمات امروز ما ممكن است خواسته‌هاي شما را برآورده نكند، ولي آنچه را كه من از دو سال پيش خواستار آن هستم، محقق مي‌كند. نخست وزير لبنان افزود: صداي شما تمام احزاب را تكان داد و تمام موانع را درهم شكست و شما هويت ملي را به جايگاه درست خود بازگردانديد و اين يك دستاورد ملي است. حريري گفت: تصميمات امروز ما بزرگ‌ترين دستاورد در تاريخ دولت‌هاي لبنان و يك تحول مالي به شمار مي‌رود. از سوي ديگر شبكه الميادين گزارش داد كابينه لبنان تصميم به انحلال وزارت اطلاع‌رساني و تدوين طرحي براي انحلال موسساتي كه ضروري نيست، گرفته است.

جبير ادعاي دخالت ايران در حمله آرامكو را تكرار كرد

وزير مشاور دولت سعودي در امور خارجي بار ديگر ايران را به دست داشتن در حمله آرامكو متهم كرد و گفت كه «سلاحي كه در حمله آرامكو استفاده شده، ايراني است و ما براي پاسخ به آن آماده‌ايم.» «عادل الجبير» وزير مشاور دولت سعودي در امور خارجي روز دوشنبه در انديشكده انگليسي «چتم هاوس» بار ديگر مدعي شد كه «سلاح استفاده شده در حمله آرامكو، ايراني است و پاسخ به آن روي ميز است.» به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري الجزيره، عادل الجبير گفت كه «ما خواستار جنگ نيستيم، اما اجازه ادامه آن را نمي‌دهيم.» وزير مشاور دولت سعودي در امور خارجي اظهارات مقامات امريكايي عليه ايران را تكرار كرد و گفت كه «اين كشور بايد رفتارهاي عادي در منطقه داشته باشد.» جبير افزود: «سلاحي كه از آن در حمله به تاسيسات نفتي آرامكو استفاده شده، ايراني است و ما آماده پاسخ به آن هستيم.» وزير مشاور دولت سعودي در امور خارجي چندي پيش هم گفته بود كه «حمله به آرامكو با سلاح ايراني انجام شده است و از اين رو ما مسووليتش را متوجه ايران مي‌دانيم.» ادعاي مقامات سعودي درباره حمله آرامكو در حالي مطرح مي‌شود كه خود يمني‌ها مسووليت اين حمله را بر عهده گرفتند؛ ادعايي كه مسوولان ايراني بارها آن‌ را رد كرده‌اند.

 

آنكارا: به آتش‌بس پايبند مي‌مانيم

همزمان با تمديد مهلت آنكارا به كردها براي خروج از شمال شرق سوريه، وزير دفاع اين كشور تاكيد كرد: تا وقتي كه پايبندي به توافق آتش‌بس ادامه داشته باشد، عمليات چشمه صلح متوقف خواهد بود. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، خلوصي آكار، وزير دفاع تركيه تاكيد كرد: عمليات نظامي در شمال شرق سوريه به شرط پايبندي به توافق امريكايي- تركيه‌اي متوقف خواهد ماند و در غير اين صورت اقدامات نظامي‌مان را از همان جا كه متوقف كرده‌ايم، از سر خواهيم گرفت. از سوي ديگر، خلوصي آكار خاطرنشان كرد كه كشورش به دنبال افزايش هماهنگي با ناتو به منظور مقابله با خطراتي است كه تركيه در معرض آن قرار دارد. وزير دفاع تركيه همچنين تصريح كرد، نقش اين كشور در ناتو استراتژيك و بسيار مهم است. وي همچنين عنوان داشت: تركيه از حق و حقوق قبرس ترك‌نشين حمايت و حفاظت خواهد كرد. اخيرا آنكارا و واشنگتن به توافقي براي تعليق عمليات «چشمه صلح» دست يافتند كه براساس آن منطقه امن در شمال سوريه بايد تحت سيطره ارتش تركيه باشد و كردها نيز از آنجا عقب‌نشيني كنند. تركيه از نهم اكتبر عملياتي برون مرزي عليه نيروهاي يگان‌هاي مدافع خلق كرد (ي‌پ‌گ) را در شمال شرق سوريه آغاز كرده و پيش از آن نيز دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا نيروهاي خود را از دو پايگاه در آن منطقه خارج كرد كه با انتقادهاي بين‌المللي گسترده‌اي روبه‌رو شد. عمليات تركيه اين نگراني را به وجود آورده است كه شبه‌نظاميان داعشي از زندان‌هاي تحت كنترل كردها در شمال سوريه فرار كرده و دوباره خودشان را سازماندهي كنند. اما آنكارا اين نگراني‌ها را «بي‌اساس» مي‌داند.

 

رايزني تلفني نتانياهو با پوتين در مورد سوريه

كاخ كرملين روز دوشنبه از تماس تلفني رييس‌جمهوري روسيه با نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با موضوع تحولات اخير سوريه خبر داد. به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري تاس، كاخ كرملين اعلام كرد كه «ولاديمر پوتين»، رييس‌جمهوري روسيه در گفت‌وگوي تلفني با «بنيامين نتانياهو»، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اوضاع سوريه را بررسي كردند. در بيانيه كرملين آمده است كه دو طرف در اين گفت‌وگو اوضاع سوريه و روابط دوجانبه را بررسي كردند و پوتين سالروز تولد هفتاد‌سالگي نتانياهو را تبريك گفت. در ادامه اين بيانيه آمده است كه پوتين همچنين پيام تبريكي براي نتانياهو فرستاد. نتانياهو متولد ۲۱ اكتبر سال ۱۹۴۹ است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون