• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4494 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۰ مهر

ادامه از صفحه اول

بين اتحاديه اروپا و روسيه

هدف مهم براي روسيه اطمينان از امضاي توافق تجارت آزاد صربستان با اتحاديه اقتصادي اوراسيا است. اين اتحاديه به عنوان رقيبي در مقابل اتحاديه اروپا خودنمايي مي‌كند. اتحاديه اوراسيا شامل كشورهاي آسياي ميانه، آسياي شمالي و شرق اروپا؛ 180 ميليون نفر جمعيت و با مساحت بيش از 20 ميليون كيلومتر مربع است. هدف روسيه توسعه اين منطقه اقتصادي تا صربستان در مقابله با اتحاديه اروپا است. ‌مدودوف بعد برگزاري مانور نظامي با سخناني در مجلس نمايندگان صربستان از ثبات بالكان و تمايل براي همكاري با تمامي كشورهاي بالكان سخن گفت. او با انتقاد از اتحاديه اروپا گفت، نبايد كشورها را بين ماندن در بين كشورهاي شرق يا غرب تحت فشار گذاشت. اين سخنان ‌مدودوف دقيقا وضعيت صربستان را توضيح مي‌دهد. در فقدان تمايل اروپا براي سرعت بخشيدن به همگرايي كشورهاي بالكان غربي، روسيه به تدريج با اعطاي كمك‌هاي نظامي خواستار نفوذ دوباره نظامي، سياسي و اقتصادي در بالكان است. هفته پيش فرانسه امكان هر گونه گسترش اتحاديه اروپا در بالكان غربي را رد كرد و در بروكسل، مقر اتحاديه اروپا هلند و دانمارك از طرح فرانسه استقبال كردند. صربستان اكنون در فرصت مناسبي به سر مي‌برد. به خاطر تحريم‌هاي اقتصادي اتحاديه اروپا عليه روسيه، اين كشور يكي از مهم‌ترين كشورهاي صادرات مواد غذايي و دارو به روسيه است. تاجران صربي از كشورهاي اتحاديه اروپا خريد كرده و اجناس را با واسطه به روسيه صادر مي‌كنند. صربستان برخلاف ساير كشورهاي بالكان سياست مستقل‌تري از خود نشان داده و به تهديدات امريكا يا اتحاديه اروپا وقعي نمي‌گذارد. عضويت احتمالي صربستان در اتحاديه اقتصادي اوراسيا در گسترش اين اتحاديه بسيار مهم است. سرعت نفوذ روسيه در بالكان از چند سال قبل شتاب گرفته است. روس‌ها نتوانستند مانع از عضويت مونته‌نگرو در ناتو بشوند و طبق برنامه‌ريزي، مقدونيه تا اواخر سال جاري ميلادي به عضويت ناتو در مي‌آيد. روس‌ها اكنون با نفوذ فرهنگي رسانه‌اي و مالي از طريق اسبر بانك، تامين انرژي و همكاري نظامي درصدد تقويت جايگاه خود در بالكان هستند. مشخصا رقابت بين امريكا و روسيه براي نفوذ هر چه بيشتر در كشورهاي بالكان چه كشورهايي كه عضو ناتو نيستند و چه كشورهاي عضو ناتو بيشتر چهره خود را مي‌نماياند. اين رقابت در بوسني هرزگوين بيشتر ديده مي‌شود و دو بخش فدراسيون و جمهوري صربسكا در بين عضويت يا عدم عضويت در ناتو با هم اختلاف اساسي دارند. ولي صربستان به دنبال تجديد قواي نظامي است تا كمي پاسخي رواني به تحقير شكست در مقابل ناتو به سال 1999 در جريان جنگ كوزوو را بدهد. در فقدان گسترش سريع اتحاديه اروپا در كشورهاي باقي مانده منطقه، روسيه فرصت براي نفوذ اقتصادي و نظامي دارد ولي مشخصا اين مساله بستگي به واكنش‌هاي امريكا و اتحاديه اروپا دارد.

 

اخلاق‌گرا و همراه مردم

شعر، داستان و نقد دريغ نكرده و هميشه در تلاش بوده تا به عنوان جزئي از اجتماع، در دردها و رنج‌ها و حتي شادي‌ها سهيم باشد. آثاري كه جواد مجابي در دوران جنگ و مشكلات خاص آن دوران خلق كرده نشان مي‌دهد كه او روشنفكري تيزبين در امر همگامي‌ با مردم ‌است. او هيچ‌گاه به لحاظ ذهني از آنچه باور راستينش بوده فاصله نگرفته و به هيچ ‌عنوان از انديشه خلاقش در جهت كسب سود و منافع شخصي استفاده نكرده است. جواد مجابي هنرمندي اخلاق‌گراست با همسري هنرمند و فرهيخته و زندگي خانوادگي مثال‌زدني، نكته‌اي كه در ميان آثارش نيز نمايان است. مجابي هنرمندي بسيار جدي و با اقتدارِ شخصيتي بالاست؛ آن‌گونه با اقتدار و باورمند به هنرش كه هرگز تابع شرايط و مقتضيات كوتاه‌مدت زمانه و روزگارش نشده و به عبارتي، هرگز «نان به ‌نرخ‌ روز خور» نبوده است. او هميشه و در همه حال شرايط فرهنگي جامعه خود را شناخته و در آثارش لحاظ كرده و حرمت ادبيات، هنر و فرهنگ گرانسنگ سرزمينش را نگه ‌داشته و هميشه تلاش كرده نگهبان خوبي براي حفظ و اشاعه فرهنگ ديرپاي‌مان باشد.

فروتني و بزرگواري منش و شخصيت مجابي بسيار باارزش است. به ياد دارم مي‌خواستم در شماره دوم يا سوم «نافه» كه هنوز كاملا شناخته شده نبود يادماني از «شاملو» كه در همان روزها درگذشته بود همراه با نقد كارهايش داشته باشم. از نخستين كسي كه دعوت كردم در ميزگرد «نافه» شركت كند دكتر مجابي بود كه با طيب خاطر پذيرفت و همين لطف‌شان موجب شد تا بتوانم از ديگر هنرمندان بزرگ و عزيزي چون زنده‌يادان محمد حقوقي، منوچهر آتشي، محمدعلي سپانلو و نيز از شاعر گرانقدر باباچاهي نيز دعوت كنم تا در كنار هم يادي از شاملو داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون