• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4495 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ آبان

در سلسله نشست‌هاي تحليل تاريخ سينماي ايران چه اتفاقي مي‌افتد؟

روايت پژوهشگران از سينماي ايران

تينا جلالي  

قرار است تاريخ سينماي ايران از ابتداي سال 1311 كه اولين فيلم سينماي ايران روي پرده رفته تا امروز طي سلسله نشست‌هاي تحليلي، تاريخي، اجتماعي، مورد پژوهش و بررسي قرار بگيرد. موضوعاتي نظير تعريف و طبقه‌بندي قصه‌ فيلم‌هاي ايراني، روند توليد فيلم در ايران، بررسي گزارش‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي سينماي ايران، تاريخ گرافيك، نقد و مطبوعات سينمايي، نظام استوديويي، اقتباس از منابع ادبي، موسيقي، فيلم تجربي و نظام ستاره‌اي و ستاره‌سازي در سينماي ايران به تحليل گذاشته مي‌شود و ۸ پژوهشگر، تحقيقات خود را درباره اين ۱۰ موضوع مهم تاريخ سينماي ايران ارايه مي‌كنند. با عليرضا قاسم‌خان، دبير مجموعه نشست‌ها درباره چگونه برگزار شدن اين كنفرانس‌ها گفت‌وگو كرديم. او به «اعتماد» مي‌گويد: «تصميم داريم به بخش‌هاي مغفول تاريخ سينماي ايران بپردازيم و اين جلسات مقدمه‌اي خواهد بود براي نگارش كتاب تاريخ تحليل سينماي ايران كه به همت همه پژوهشگران سينماي ايران نوشته مي‌شود و در انتها به جامعه هنري ارايه خواهد شد.» به گفته قاسم‌خان اين نشست‌ها محدود به يك ماه يا دو ماه نيست و حتي تا سال آينده تداوم پيدا مي‌كند و قرار است در چند فصل مختلف با پژوهشگران متفاوت ذيل موضوعات گوناگون به بحث و بررسي گذاشته شود: «هر شش ماه سال با توجه به امكانات موجود با گروهي از پژوهشگران سينماي ايران در بخش‌هاي مختلف تاريخ پژوهشي سينماي ايران را بررسي مي‌كنيم.» قاسم‌خان مي‌گويد: «تاريخ تحليل سينماي ايران چيزي نيست كه تفحص و كندوكاو در آن فقط از عهده يك نفر بربيايد. بايد همه تحليلگران و نويسندگان در آن مشاركت داشته باشند و در مورد قسمت‌هاي مختلف آن مطالعات وكاوش‌هاي خود را ارايه دهند تا به تاريخ تحليلي درستي از سينماي ايران دست پيدا كنيم.»

محمود اربابي، علي بختياري، اسماعيل بني‌اردلان، امير بهاري، حسن حسيني، علي قلي‌پور، عليرضا محمودي و امير يغمايي پژوهشگراني هستند كه در اين دوره تحقيقات خود درباره موضوعاتي نظير فيلم تجربي و نظام ستاره‌اي و ستاره‌سازي يا اقتباس از منابع ادبي را در قالب نشست‌هاي تخصصي ارايه مي‌دهند و در فصل‌هاي بعد پژوهشگران ديگري به تحليل تاريخ سينماي ايران مي‌پردازند. انتخاب اين افراد در جلساتي چندماهه صورت گرفته و به گفته قاسم‌خان انتخاب هر كدام از اين نويسندگان بر اساس پيش زمينه و آگاهي آنها شكل گرفته است. بعد از مشخص شدن پژوهشگران اين نشست آنها از ارديبهشت امسال مطالعات خود را روي موضوعات مطرح‌شده، آغاز كردند. قاسم‌خان صحبت‌هاي خود را اين‌گونه تكميل مي‌كند كه فعلا تلاش مي‌كنيم سينماي قبل از انقلاب را مورد تحليل قرار دهيم و پژوهشگران به سوالاتي كه در اين زمينه وجود دارد، پاسخ خواهند گفت.

مجموعه نشست‌هاي پژوهشي تاريخ سينماي ايران كه به همت معاونت توسعه فناوري و مطالعات سازمان سينمايي با همكاري معاونت فرهنگي و هنري فرهنگستان هنر برگزار مي‌ شود شروع جلساتش از دوشنبه 13 آبان‌ماه كليد مي‌خورد و هر هفته ساعت 16 در مركز هنرپژوهي نقش جهان اين جلسات برپا است ولي هنوز جدول زمان‌بندي براي اين برنامه‌ها اعلام نشده است.

به نظر مي‌آيد برگزاري اين كنفرانس‌ها براي پژوهشگران، دانشجويان و علاقه‌مندان به تاريخ سينماي ايران كاربرد داشته باشد و براي مخاطب عام جذاب نباشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون