• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4496 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲ آبان

وزير صمت از برنامه‌ريزي براي افزايش كيفيت خودروها مي‌گويد

خداحافظي پژو 405 با خط توليد

با وجود آنكه بحث توقف توليد تعدادي از خودروهاي داخلي از سال‌ها پيش مطرح بوده اما در عمل، توليد آنها ادامه يافته است. اين‌ بار رضا رحماني، وزير صنعت، ‌معدن و تجارت از عزم جدي اين وزارتخانه براي توقف توليد چند مدل خودروي داخلي صحبت مي‌كند.

در كنار انتقادات طولاني مدتي كه از سال‌ها پيش درباره وضعيت كيفيت تعدادي از خودروهاي ايراني وجود داشت و بسياري از كارشناسان از لزوم تغيير جدي در ساختار توليد آنها يا متوقف شدن توليدشان سخن مي‌گفتند اما هر بار به دلايل مختلف، توليد اين مدل‌ها ادامه پيدا كرد. حتي چند ماه قبل نيز كه سازمان استاندارد به طور جدي به مساله كيفيت خودروها ورود كرد و فهرستي از خودروهايي ارايه داد كه ديگر نبايد توليد شوند اما در اين فهرست نامي از خودروهاي پرتيراژ به چشم نمي‌خورد. رييس اين سازمان چندي قبل نيز دوباره اعلام كرد كه استاندارد خودروها را رها نمي‌كند و حتي تا پاي تعطيلي خط توليد آنها نيز پيش خواهد رفت. چند هفته پس از اين اظهارنظرها، رضا رحماني، وزير صمت، ‌اعلام كرده كه موضوع تعطيلي خط توليد تعدادي از خودروهاي داخلي در دستور كار قرار گرفته است. او گفته: اصلاح ساختار و ساماندهي صنعت خودرو يكي از برنامه‌هاي جدي وزارت صمت است و در اين مسير، توليد پژو ۴۰۵ GLX بنزيني تا پايان امسال متوقف مي‌شود. وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با بيان اينكه توليد ۳ نوع پرايد نيز در ماه‌هاي آينده متوقف خواهد شد، افزود: توليد اين سه محصول نيز در دي‌ماه ۹۸، ارديبهشت و تيرماه ۹۹ متوقف خواهد شد. طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، وي ارتقاي كيفيت و افزايش رضايت مردم را از مهم‌ترين دلايل اين تصميم برشمرد و گفت: بايد تلاش كنيم در كنار افزايش كمّي خودروها، كيفيت آنها نيز افزايش يابد و در اين راستا حذف برخي محصولات مي‌تواند راهگشا باشد. او همچنين از جايگزين شدن خودروهاي جديد به جاي محصولاتي كه از رده خارج مي‌شوند، خبر داد. هر چند تا زمان اجرايي شدن اين برنامه بايد صبر كرد، اما به نظر مي‌رسد پرايد به عنوان پرحاشيه‌ترين خودروي ايراني كه در طول سال‌هاي گذشته بسياري از پايين بودن ايمني و كيفيت آن شكايت داشتند و پژو 405 كه براي سال‌هاي طولاني در خط توليد قرار داشته بايد به زودي از كارخانه‌ها خداحافظي كنند و ديگر توليد نخواهند شد. هرچند در مورد پرايد بايد ديد كدام مدل‌هاي آن از دستور توليد خارج مي‌شوند و در ديگر بخش‌ها كار به چه شكل ادامه خواهد داشت.

خبر مهم ديگري كه در صحبت‌هاي وزير صمت خود را نشان مي‌دهد، جايگزيني اين خودروها با نمونه‌هاي جديد است. هرچند سايپا و ايران‌خودرو در ماه‌هاي گذشته صحبت‌هاي زيادي درباره محصولات جديد خود مطرح كرده‌اند اما آنچه در برنامه‌ريزي‌هاي كلان عرصه خودرو مشكل‌آفرين شد، ‌تحريم‌هاي جديد امريكا بود. در شرايطي كه بسياري از خودروسازان ايراني پس از اجراي برجام، مذاكراتي با شركت‌هاي اروپايي و آسيايي داشتند و حتي براي توليد مشترك برخي خودروها قراردادهايي نيز به امضا رسيد اما آنچه در عمل رخ داد خروج اين شركت‌ها از ايران پس از نقض برجام از سوي امريكا بود. تا جايي كه بسياري از خودروهاي ايراني نيز براي نهايي شدن و تامين قطعات با مشكلات جدي مواجه شدند.

دولت در هفته‌هاي گذشته، تحولي جدي در بازار خودرو را آغاز كرده كه نخستين گام آن برخورد با برخي تخلفات و بازداشت مديران خاطي بود و بايد ديد آيا اين گام با خروج تعدادي از خودروهاي پرحاشيه از خط توليد همراه مي‌شود يا باز هم اين بازار بايد موقعيت‌هايي پيش‌بيني نشده را پشت سر بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون