• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4496 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲ آبان

آغاز طرح «كاپ» در پايتخت

گروه اجتماعي |صدرالدين عليپور در نخستين نشست خبري خود در جمع خبرنگاران گفت: در سازمان مديريت پسماند اقدامات تازه‌اي آغاز شده و طرحي تحت عنوان كاپ (كاهش آلودگي پسماند) در دستور كار قرار گرفته است.

مدير عامل سازمان پسماند شهرداري تهران با اشاره به زباله‌هاي بيمارستاني و مشكلات زيست‌محيطي آن افزود: دفن زباله‌هاي پزشكي به صورت قانوني با وزارت بهداشت است و شهرداري تهران مسووليتي ندارد، اما شهرداري سيستم دفن و ماشين مكانيزه دارد و با وزارت بهداشت همكاري مي‌كند. او ادامه داد: براي حمل و دفن زباله‌هاي بيمارستاني، شهرداري تهران در قبال هر كيلوگرم زباله ۹۰۰ تومان دريافت مي‌كند و در شهر اصفهان براي دفن زباله‌ها كيلويي ۲۵۰۰ تومان دريافت مي‌شود. عليپور درباره اينكه قرار بود براي زباله‌هاي بيمارستاني، مركز بازيافت جداگانه‌اي راه‌اندازي شود، گفت: پيشنهاد ساخت مركز بازيافت زباله بيمارستاني را داده‌ايم و با يك شركت خارجي قرارداد مي‌بنديم. او افزود: موضوع زباله‌هاي بيمارستاني در حال حاضر بلاتكليف است و هفته آينده قرار است جلسه‌اي با شهردار تهران و وزارت بهداشت برگزار شود.

مدير عامل سازمان پسماند شهرداري تهران گفت: طبق نظر استاندار تهران، وزارت بهداشت مي‌تواند مركز مجزايي براي دفن زباله‌هاي بيمارستاني داشته باشد و در صورت تمايل وزارت بهداشت ما حمل و دفن زباله‌هاي بيمارستاني را به خودشان واگذار مي‌كنيم و در صورت واگذاري بايد متمركز با شهرداري‌ها فعاليت كنند. مديرعامل پسماند شهرداري تهران گفت: در سازمان مديريت پسماند اقدامات تازه‌اي آغاز شده و طرحي تحت عنوان كاپ (كاهش آلودگي پسماند) در دستور كار قرار گرفته است. همچنين صدرالدين عليپور در اين نشست خبري افزود: موضوع پسماند و نظافت شهر از موضوعات اساسي محسوب مي‌شود و در واقع يكي از نشانه‌هاي توسعه هر كشور است. اساسا شهرداري‌ها را براساس موضوع نظافت و جمع‌آوري زباله و پسماند مي‌سنجند. او گفت: يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي اساسي در حوزه محيط‌زيست تهران موضوع زباله و پسماند است و بنا داريم در يك برنامه‌ريزي مشخص و مدون به سمت كاهش آلودگي پسماند گام ‌برداريم. رسانه‌ها مي‌توانند در حوزه فرهنگ‌سازي سازمان مديريت پسماند را همراهي كنند. عليپور ادامه داد: در
سه ماهه گذشته و در دوره جديد در سازمان مديريت پسماند اقدامات آغاز شده و در مراحل اجراي طرح كاپ از تجارب ساير كشور‌ها در حوزه پسماند استفاده شده است. مديرعامل سازمان پسماند شهرداري تهران ادامه داد: در ساير كشور‌ها در حوزه مديريت پسماند و با هدف كاهش آن اقداماتي انجام شده است. اميدواريم ما نيز با استفاده از تجارب ساير كشور‌ها ميزان زباله روزانه در تهران كه ۸ الي ۹ هزار تن است را كاهش دهيم. او با اشاره به مخازن جمع‌آوري زباله در سطح تهران ادامه داد: اين مخازن هم‌اكنون مشكلاتي را براي شهروندان ايجاد كرده است. در واقع ما شاهد زباله‌گردي هستيم كه اين موضوع مورد گلايه شهروندان قرار گرفته است و بايد در اين حوزه نيز اقداماتي انجام دهيم. عليپور گفت: در طرح جانمايي مخازن تفكيك زباله بنا داريم مخازني را در مجتمع‌ها و واحد‌هاي مسكوني و همچنين برج‌ها درنظر بگيريم و اين مخازن به‌گونه‌اي طراحي خواهند شد كه شهروندان مي‌توانند زباله‌هاي ‌تر و خشك را درون آن بيندازند. پس از آن سازمان مديريت پسماند زباله خشك آنها را خريداري خواهد كرد. مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران با اشاره به برخي از اظهارنظرات درخصوص جابه‌جايي سايت آراد‌كوه گفت: جابه‌جايي اين سايت ۵۰ سال پيش توسط تيم امريكايي انجام گرفت و در واقع مواردي از جمله خاك مناسب و دوري از واحد‌هاي مسكوني از موضوعاتي بوده است كه براي انتخاب سايت آرادكوه درنظر گرفته شده بود. هم‌اكنون جابه‌جايي اين سايت سخت و دشوار است، چراكه براي انتخاب محل ديگر دو سال زمان نياز است. علاوه بر آنكه براي راه‌اندازي سايتي مشابه سايت آرادكوه به اندازه يك سال بودجه شهرداري اعتبار نياز داريم. با اجراي طرح كاپ بوي نامطبوع آرادكوه ۷۰ الي ۸۰درصد كاهش پيدا خواهد كرد و اين اتفاق تا سال ۱۴۰۰ عملياتي خواهد شد.

عليپور در نشست خبري افزود: انتقال مركز پسماند و بازيافت آرادكوه امكان‌پذير نيست، چراكه اين موضوع بسيار هزينه‌بر است و شهرداري نمي‌تواند از پس چنين هزينه‌اي برآيد. او ادامه داد: علاوه بر هزينه‌بر بودن وجود مكان براي زباله و ديگر موضوعات به اين وسعت در نزديكي شهر تهران براي ما وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون