• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4498 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ آبان

تقدير كيهان كلهر از شجريان و اداي احترام كاپولا به تهيه‌كننده «پدرخوانده»

احترام جهاني به هنرمند ايراني

گروه ادب و هنر

اداي احترام پراحساس كاپولا به رابرت اوانز

فرانسيس فورد كاپولا ياد همكاري‌هايش با رابرت اوانز تهيه‌كننده پارامونت را گرامي داشت. اوانز كه به عنوان تهيه‌كننده‌اي افسانه‌اي از او ياد مي‌شود و رييس پيشين پارامونت پيكچرز بود، شنبه شب در ۸۹ سالگي درگذشت. او نقش مهمي در خلق فيلم‌هاي كلاسيكي چون «بچه رزمري»، «محله چيني‌ها» و «ماراتون من» داشت. او به عنوان تهيه‌كننده از كاپولا كه آن زمان به عنوان فيلمسازي جوان شناخته مي‌شد، حمايت و به او اعتماد كرد تا بتواند رمان پرفروش ماريو پوزو يعني «پدرخوانده» را روي پرده ببرد. اين دو با هم مقابله‌هاي زيادي هم كردند تا فيلم شكل بگيرد، اما درنهايت فيلمي خلق شد كه هم در باكس‌آفيس موفق بود و هم اسكار را برد.

«گردو» در بخش مسابقه جشنواره «فيلمون» بلژيك

فيلم سينمايي «گردو» در دومين حضور بين‌المللي خود به بخش مسابقه سيزدهمين جشنواره بين‌المللي فيلمون بلژيك راه يافت. اين فيلم به كارگرداني محمدرضا حاجي‌غلامي و تهيه‌كنندگي سيداحد ميكاييل‌زاده در دومين حضور بين‌المللي خود در بخش رقابتي سيزدهمين جشنواره بين‌المللي فيلمون بلژيك براي دريافت جايزه سيفژ با ساير آثار اين بخش رقابت مي‌كند. «گردو» در گونه كودك و نوجوان ساخته شده و مارال سجادي و محمدرضا حاجي‌غلامي نگارش فيلمنامه را برعهده داشته‌اند. فيلم داستان كودكي است كه بابت گناهي كه مرتكب شده حس مي‌كند دست‌هايش در حال سياه شدن است و اين موضوع همزمان با اختلاف پدر و مادرش و جدايي آنهاست. او در سفر به روستايي دورافتاده در كوير همراه با مادرش براي تماشاي خسوف وارد چالش پذيرفتن و باور اين موضوع گناه و جدايي مي‌شود.

كيهان كلهر جايزه مرد سال موسيقي جهان

را دريافت كرد

كيهان كلهر، نوازنده كمانچه و از موسيقيدانان معاصر ايراني جايزه بزرگ موسيقي وومكس، مرد سال موسيقي ۲۰۱۹ را دريافت كرد. برگزاركنندگان رويداد وومكس۲۰۱۹، ضمن ابراز خوشحالي از اهداي اين جايزه به كلهر، اين جايزه را به دليل تسلط و يكانگي مهارت در نوآوري، ايجاد زبان‌هاي جديد هيجان‌انگيز موسيقي و براي رساندن سنت موسيقي كلاسيك ايراني به گوش مردم سراسر جهان به كلهر اهدا كردند. در توصيف هنر اين هنرمند ايراني، قبل از اهداي جايزه، بيان شد: «براي كلهر، كمانچه صداي اوست. هنگامي كه مي‌نوازد انگار زباني كامل ايجاد مي‌كند كه با سراسر مردم جهان از گذشته دور تا آينده ارتباط برقرار مي‌كند. كيهان كلهر در طول زندگي حرفه‌اي خود با بهترين نوازندگان جاي جاي ايران همكاري كرده و موسيقي اقوام كردستان و خراسان را مورد مطالعه قرار داده است و با موزيسين‌هاي ساير فرهنگ‌ها نيز با زبان موسيقي ديالوگ داشته است.»كلهر پس از دريافت جايزه، از محمدرضا شجريان كه با بيماري دست و پنجه نرم مي‌كند، به عنوان استاد بزرگ موسيقي ايران ياد كرد و گفت: «خيلي خوب است كه در طول زندگي حمايت و ديده شويم، من اين جايزه را دستاورد شخصي نمي‌بينم، فكر مي‌كنم تاريخ، كار سخت و تلاش بسياري پشت‌سر اين جايزه است، بنده جامعه موسيقي جهان را نمايندگي مي‌كنم و مفتخر هستم كه نماينده هنرمندان جهاني باشم، به جاي جامعه موسيقي ايراني.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون