• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4499 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ آبان

چهار شكايت و يك بازداشت

حسن عباسي پس از حدود 80 روز حبس آزاد شد

حسن عباسي كه مردادماه امسال با شكايت وزارت اطلاعات بازداشت و روانه زندان شده بود، ديروز پس از چيزي در حدود 70 روز از زندان آزاد شد. به‌ گفته مهدي جعفري‌نژاد، وكيل مدافع عباسي، او پس از تحمل يك‌سوم مجازات حبس موضوع محكوميت، مشمول آزادي مشروط قانون مجازات اسلامي شده و از زندان آزاد شده است.

حسن عباسي دي‌ماه ۹۶ در مراسمي با موضوع ۹ دي كه در مسجد حضرت ابوالفضل قرچك برگزار شد، گفته بود: «رفته يك چي‌چي‌نيوز راه انداخته و از بالا تا پايين نظام رو به سخره مي‌گيرد؛ البته وقتي به وزير محترم اطلاعات مي‌رسد با تقديرات ويژه [ياد مي‌كند]. هنوز هم وزير اطلاعات به ما جواب نداده است [پيرو پرسش نمايندگان از ايشان] چرا چي‌چي‌نيوز فلان شده، پسر فلاني در وزارت نفت، به وزير اطلاعات كه مي‌رسد اين‌قدر تقدير مي‌كند. خب آيا ما مي‌توانيم شك كنيم كه وزير اطلاعات پشت سر چي‌چي‌نيوز است؟! چون لااقل دوتا فحش هم به وزير اطلاعات مي‌داد. او كه مقام معظم رهبري‌، مراجع تقليد و همه‌ را به سخره مي‌گيرد!» همين اظهارات باعث شد كه وزارت اطلاعات از او شكايت كند و دادگاه به اتهام «توهين به مسوولان» او را به 7 ماه حبس محكوم كرد. هرچند كه وقتي خبر بازداشت عباسي پخش شد، حسابي به نام حسن عباسي در توييتر ادعا كرد كه اين فعال سياسي اصولگرا با شكايت وزير اطلاعات به بهانه بيان رابطه آمدنيوز و وزير اطلاعات بازداشت و خبرگزاري تسنيم هم مدعي شد كه علت بازداشت او، شكايت وزير اطلاعات از او به دليل سخنراني درباره ارتباطات برخي مسوولان با آمدنيوز است. اما اين ادعا رد و مشخص شد كه شخص وزير اطلاعات از حسن عباسي شكايت نكرده است. اما مديركل حقوقي وزارت اطلاعات، حسن عباسي را به بيان «موارد خلاف واقع متعدد و مكرر» عليه اين وزارتخانه متهم كرد و گفت كه شكايت از او در خصوص ادعاي ارتباط وزارت اطلاعات با آمدنيوز باعث محكوميت او شده است. مديركل حقوقي وزارت اطلاعات توضيح داد: «راي محكوميت نامبرده (حسن عباسي) در مرحله بدوي رسيدگي توسط شعبه محترم رسيدگي‌كننده صادر و راي مزبور باتوجه به تجديدنظرخواهي مشاراليه در مرحله تجديدنظر هم مجددا رسيدگي و محكوميت ايشان با حكم شعبه تجديدنظر رسيدگي‌كننده قطعي شده و قاعدتا حبس ايشان (عباسي) در راستاي شكايت وزارت اطلاعات و اجراي حكم قطعي صادره از مقام محترم صالح قضايي، توسط مراجع ذي‌صلاح صورت گرفته است.»

البته اين نخستين‌بار نبود كه حسن عباسي به مسوولان كشور توهين كرده و در نتيجه آن از او شكايت مي‌شود. او يك‌بار هم در سال 88 به دليل اتهام‌زني به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و حسن روحاني به مدت كوتاهي بازداشت شده بود. همچنين سال 95 هم در سخنراني درباره ارتش گفته بود: «اگر آب كشور را ببرد، ارتش صدايش هم درنمي‌آيد و هيچ موضعي نمي‌گيرد. ارتش بي‌سروصدا فقط در پادگان‌ها حضور دارد، امريكا چنين نيرويي را مي‌خواهد.» حسن عباسي ۱۳ مرداد با شكايت ارتش جمهوري اسلامي ايران در دادسراي نظامي حاضر و به حكم بازپرس بازداشت و 3 روز بعد در ۱۶ مردادماه ۹۵ آزاد و اين پرونده با عذرخواهي حسن عباسي مختومه شد.

عباسي آخرين‌‌بار بابت شكايت معاونت حقوقي دولت در سال ۹۷، هفت ماه حبس گرفت اما اين حكم هيچ‌ وقت اجرا نشد. عليرضا آذربايجاني، معاون هماهنگي و برنامه‌ريزي امور حقوقي دستگاه‌هاي اجرايي معاونت حقوقي رييس‌جمهور مهرماه 97 درباره اين شكايت گفته بود: «در سال ۱۳۹۵ به ‌دليل توهين‌هاي مكرري كه ايشان مطرح مي‌كرد، ناگزير شديم طرح شكايت كنيم كه اين موضوع تحت دو عنوان «نشر اكاذيب» و «توهين به مسوولان» صورت گرفت. اين پرونده در جريان رسيدگي قرار داشت و شكايتي از وزير راه و شهرسازي هم به اين مجموعه اضافه و بعد از تحقيقات مفصلي كه در دادسرا انجام شد، در نهايت در خصوص موضوع «توهين» با كيفرخواست به دادگاه كيفري ارجاع شد.» او در ادامه گفته بود: «حسن عباسي در دادگاه بدوي در ارتباط با «توهين‌‌هاي مكرر» محكوميت پيدا كرد اما در خصوص «نشر اكاذيب» دادگاه بدوي براي ايشان حكم برائت صادر كرد كه با تجديدنظرخواهي ايشان از راي محكوميت، پرونده به دادگاه تجديدنظر رفت و بعد از رسيدگي‌هاي مفصل در نهايت دادگاه تجديدنظر به استناد ماده ۶۰۹ قانون مجازات، ايشان را به پنج فقره حبس 7ماهه محكوم كرد.» آذربايجاني گفته بود: «راي محكوميت از سوي شعبه ۶۸ دادگاه تجديدنظر استان تهران در مهرماه سال ۹۷ و چون در مقام تجديدنظر از راي بدوي صادر شده، راي قطعي و لازم‌الاجراست كه ظرف چند روز ‌آينده اجرا خواهد شد.» البته مشخص نشد چرا اين حكم هيچ‌گاه اجرا نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون