• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4500 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۱ آبان

پيرهادي تحليل كرد اگر «قاليباف» نامزد انتخابات شود از تهران مي‌آيد

ضد و نقيض حضور «سردار»

«قاليباف مي‌آيد.» محسن پيرهادي، دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلام در آخرين گفت‌وگويش تحليل كرده كه محمدباقر قاليباف احتمالا از تهران كانديدا خواهد شد تا اگر اين‌بار بخت با او يار باشد، پرچمدار «نواصولگرايي» در «مجلس نو» باشد. پيرهادي درمورد گمانه‌زني‌هايي درباره حضور قاليباف در سرليستي انتخابات مجلس يازدهم از حوزه انتخابيه تهران يا مشهد، توضيح داده كه «حضور يا عدم حضور آقاي قاليباف در انتخابات مجلس، تابع مولفه‌هاي متعددي است، ازجمله اينكه ايشان چهره‌اي ملي است و ممكن است شرايط به‌گونه‌اي پيش رود كه از منظر نخبگان جريان انقلاب، حضور ايشان، ضرورت پيدا كند. از سوي ديگر، تصميم شخصي ايشان، حضور موثر در صحنه انتخابات مجلس و استفاده از ظرفيت سياسي و اجتماعي خود براي ورود جوانان شايسته به مجلس است. برداشت شخصي من اين است كه درصورت نامزدي در انتخابات، ايشان از حوزه انتخابيه تهران به مجلس ورود كنند، اما اينكه تصميم قطعي ايشان چيست، بايد منتظر ماند و ديد و نظر بنده گمانه‌زني است و قطعي نيست.» اين در حالي است كه مرتضي طلايي اوايل مهر ‌ماه به نامه‌نيوز گفته بود كه «قاليباف نامزد انتخابات مجلس نمي‌شود.» علاوه بر آن رضا شيران خراساني، نماينده اصولگراي مشهد در مجلس نيز درباره حضور قاليباف در انتخابات مجلس يازدهم به خبرآنلاين گفته ‌بود: «با قطعيت مي‌گويم آقاي قاليباف نه از مشهد و نه از تهران كانديدا نمي‌شود، چراكه قصدي براي حضور در انتخابات مجلس ندارد.» اما محمد دامادي، نماينده ساري و ازجمله پارلمان‌نشينان نزديك به قاليباف در گفت‌وگويي با «فارس» با دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت هم‌نظر بود و تاكيد كرد كه قاليباف «اگر لازم باشد، مي‌آيد.» با اين حال آن‌قدر اخبار ضد و نقيض درمورد حضور قاليباف متعدد است كه همچنان نمي‌توان با قطعيت مطمئن بود قاليباف مي‌آيد يا نمي‌آيد؟

 

نواصولگرايي؛ له يا عليه اصولگرايي؟

جمعيت پيشرفت و عدالت، تشكلي نزديك به قاليباف و پيرو مانيفست «نواصولگرايي» است و آن‌طور كه دبيركل آن ديروز به «ايلنا» خبر داده «حضور قدرتمند جريان نواصولگرا و جمعيت پيشرفت و عدالت در انتخابات مجلس قطعي است.» او مدعي است كه اين جريان براي «انتخابات مجلس» و البته براي «مجلس و تقويت و اصلاح روند تقنين و نظارت كشور» برنامه دارد. همچنين به گفته پيرهادي اين جريان قرار است در انتخابات آتي، هم رويكردهاي جديد و هم چهره‌هاي جديدي را به جامعه معرفي كند. در اين راستا البته نزديكان قاليباف چندي پيش تارنمايي تحت عنوان «مجلس نو» با آدرس اينترنتي «jahad.net» با شعار «جهاد ادامه دارد...» را راه‌اندازي كردند كه هر كس تمايل داشت براي انتخابات مجلس از طريق اين جريان اقدام كند، مي‌توانست با ورود به اين سامانه و پركردن فرم‌هاي موجود اعلام آمادگي كند. مدتي پيش نيز قاليباف با كساني كه روند ثبت‌نام‌شان در اين تارنما كامل شده‌ بود به صورت زنده و از طريق اينستاگرام گفت‌وگو كرد.

با اين حال اغلب چهره‌هاي نزديك به قاليباف در گفت‌وگوها و اظهارنظرات‌شان تاكيد دارند كه همراه با جريان اصولگرا حركت خواهند كرد. در همين راستا پيرهادي توضيح داده كه «تمام اين فعاليت‌ها، در كنار كنش‌هاي انتخاباتي ديگر اضلاع جريان اصولگرا و در چارچوب شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب رخ خواهد داد و تا اين لحظه، برداشت ما اين است كه شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب، قالب مناسبي براي فعاليت تمام اضلاع جريان انقلابي و اصولگرا است.» با اين حال واكنش طيف‌هاي مختلف اصولگرا كه هر كدام پرچم استقلال بلند كرده‌اند، شبيه به يكديگر است. اغلب آنها خود را ذيل جريان اصولگرايي تعريف كرده و مدعي‌اند در فعاليت انتخاباتي با باقي اصولگرايان همراه خواهند بود اما اين تمام ماجرا نيست و پيش‌شرط‌هايي نيز وجود دارد. چه آنكه پيرهادي تاكيد كرده «تا اين لحظه» شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب را قالب مناسبي براي فعاليت مي‌داند يا سقاي بي‌ريا از اعضاي جبهه پايداري چند روز پيش به تسنيم گفت اگر فهرست انتخاباتي ائتلاف «انقلابي» باشد، آنها را همراهي مي‌كنند.

دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت همچنين به نقش ناطق‌نوري به عنوان چهره‌اي كه بتواند ضلعي از اضلاع رهبري جريان اصولگرا باشد، چندان خوشبين نيست و معتقد است كه او نهايتا مي‌تواند نقش مشاوره‌اي داشته ‌باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون