• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4500 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۱ آبان

ادامه واكنش‌ها به نقد‌هاي وارده بر شيوه‌نامه انضباطي دانشجويان

تجسس مبناي كار شوراي انضباطي نيست

گروه اجتماعي| هفته گذشته شيوه‌نامه انضباطي دانشجويان تبديل به موضوع انتقادهاي فراوان دانشجويان و فعالان مدني در شبكه‌هاي اجتماعي شد و بحث برخورد با دانشجويان بر مبناي فعاليت آنها در فضاي مجازي را هم پيش كشيد. وزير علوم در واكنش به اين نقدها گفت كه بخش‌هايي از شيوه‌نامه مجددا بررسي مي‌شود اما رييس سازمان دانشجويان مي‌گويد: «تجسس در حريم مجازي دانشجو مبناي آراي شوراي انضباطي نيست.» و از منتقدان خواسته است كه با دقت بيشتري اين شيوه‌نامه را بخوانند.

«بسياري از مواردي كه دانشجويان و غيردانشجويان در مورد شيوه‌نامه جديد مطرح مي‌كنند، ناشي از مطالعه نكردن دقيق دو شيوه‌نامه سال‌هاي ۸۸ و ۹۸ است؛ ناگفته نماند كه شيوه‌نامه سال ۹۸ در واقع جايگزين شيوه‌نامه سال ۸۸ شد. در شيوه‌نامه سال ۹۸ چند گام نسبت به شيوه‌نامه سال ۸۸ رو به جلو آمده‌ايم؛ با نگاه به انتقادات دانشجويان متوجه مي‌شويم شيوه‌نامه جديد با دقت كافي مطالعه نشده است؛ به عنوان مثال، تضييع حقوق زنان و عدم ايجاد مزاحمت در قالب عدم رعايت شوون دانشجويي آمده است.» مجتبي صديقي در مورد موارد آمده در شيوه‌نامه جديد به ايرنا توضيحاتي داد و در مقام دفاع از آن برآمد: «در شيوه‌نامه جديد انضباطي از واژه «احضار» استفاده نشده است بلكه «دعوت به كميته انضباطي» مورد نظر قرار گرفت چرا كه وقتي تخلف دانشجويي قطعي نباشد، براي حضور در كميته انضباطي دعوت مي‌شود.» او همچنين با اشاره به نقدهايي كه در مورد فعاليت مجازي دانشجويان به شيوه‌نامه وارد شده بود گفت: «اصول ۱۶ گانه ابتداي شيوه‌نامه جديد انضباطي، مبناي آراي كميته انضباطي است و بند ۱۵ شيوه‌نامه بر رعايت حريم خصوصي دانشجو تاكيد دارد. افراد در هيچ مورد مجاز به ورود به حريم خصوصي دانشجو نيستند و اگر ادله براساس مواردي از جمله تهيه مخفيانه صوت و تصوير همچنين تجسس در صفحات مجازي باشد، هيچ‌كدام مستند تصميم شوراي انضباطي نيست و اگر حكم هم صادر شده باشد، فاقد وجاهت قانوني است.»

اواخر هفته گذشته منصور غلامي، وزير علوم در جمع خبرنگاران اعلام كرد: «معاونان دانشجويي وزارتخانه‌هاي مذكور براي شفاف‌تر شدن موضوع در حال بازنگري آن قسمت‌ها هستند. وزير علوم ادامه داد: خود من شخصا از دانشجويان نيز خواسته بودم اگر نظري، پيشنهادي دارند به ما منتقل كنند و اگر مواردي در شيوه‌نامه نياز به اصلاح داشته باشد توسط هيات‌هاي بدوي و تجديدنظر اصلاح شود.» صديقي هم با اشاره به وعده وزير گفت: ‌«شوراهاي انضباطي در تلاش هستند درون دانشگاه‌ها موضوع را با رعايت اصل تربيتي و صيانت از محيط دانشگاه تصميم‌گيري كنند و قطعا حفظ حقوق دانشجويان در سرلوحه كارشان قرار دارد. همان‌طوركه وزير علوم هم اعلام كرد از هر نوع نكته جديدي كه مبني بر عملي‌تر و بهتر شدن شيوه‌نامه جديد باشد استقبال مي‌كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون