• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3229 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ ارديبهشت

خبر كوتاه

براي حل بحران يمن، با ايراني‌ها در تماسيم

وزير دفاع امريكا در اظهاراتي درباره بحران يمن گفت كه واشنگتن براي حل بحران اين كشور با ايران از مسير ديپلماتيك در تماس است. به گزارش فارس، خبرنگاري از وزير دفاع امريكا درباره اين ادعا كه كشتي‌هاي ايراني از حركت به سمت يمن برگشتند، پرسيد كه اشتون كارتر گفت: «من قاطعانه اين را تكرار مي‌كنم كه كشتي‌ها (كشتي‌هاي ايراني) برگشتند. اين يك اتفاق خوب است چون به كاهش تنش‌ها كمك مي‌كند و اين چيزي است كه ما تلاش مي‌كنيم به همه طرف‌ها مطرح كنيم كه بهترين مسير است و اين طرف‌ها شامل ايراني‌ها هم مي‌شود». كارتر افزود: «ما با آنها از طريق كانال‌هاي ديپلماتيك در تماس هستيم و از آنها شبيه به همه ديگر طرف‌ها خواسته‌ايم كه بياييد كاهش تنش‌ها را صورت دهيم و ما به اين كار ادامه مي‌دهيم». وزير دفاع امريكا با دفاع از تجاوز نظامي عربستان سعودي به مردم يمن گفت: «ما همچنين از سعودي‌ها در دفاع از سرزمين‌شان حمايت مي‌كنيم». خبرنگاري از وزير دفاع امريكا پرسيد: «آيا شما فكر مي‌كنيد اين تحركات كشتي‌ها (كشتي‌هاي امريكايي) و نيروي دريايي (واشنگتن) در منطقه به تصميم ايراني‌ها (ادعاي بازگشت كشتي‌هاي ايراني) كمك كرد؟» وزير دفاع دولت اوباما اين‌طور پاسخ داد: «من اين را نمي‌توانم بگويم. به خاطر داشته باشيد ما كشتي‌هاي‌مان را به دلايل بسياري در آنجا داريم و ترانزيت و نقل و انتقالات دريايي به صورت روزمره به سمت شاخ آفريقا را انجام مي‌دهيم. ناوهواپيمابر مورد سوال شما ماموريت‌هاي ديگري از قبيل جنگ با داعش دارد و من نمي‌توانم بگويم و من نمي‌دانم دليل آن چه بود ولي دوباره مي‌گويم اين، نشانه خوبي است چون باعث كاهش تنش‌ها مي‌شود.»

 

هشدار جدي ايران به عربستان

يك مقام ايراني به پايگاه المانيتور گفت كه تهران به رياض پيغام داد در صورت ادامه حملات به يمن، «انصارالله از خطوط قرمزي كه براي خودش ترسيم كرده، عبور مي‌كند». به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، يك پايگاه امريكايي از پيغام هشدارآميز تهران به رياض درباره توانمندي انصارالله براي حمله به عمق خاك عربستان سعودي در صورت ادامه جنگ عليه يمن هشدار داد. المانيتور در گزارشي تحت عنوان «مقام ايراني درباره حملات بيشتر به يمن هشدار داد»، نوشت: «ساعاتي قبل از اعلام رسمي پايان «توفان قاطعيت» از سوي عربستان سعودي، حسين اميرعبداللهيان، معاون وزير خارجه ايران با خوشبيني ابراز كرد كه «به خاطر تلاش‌هاي ما در ساعت‌هاي آينده آتش‌بس محقق خواهد شد». در گزارش المانيتور به نقل از يك مقام ايراني كه نخواست نامش فاش شود، آمده است: «اگر جنگ براي روزهاي آينده ادامه مي‌يافت، رسيدن به آتش‌بس خيلي سخت مي‌شد. انصارالله مشتاق بود كه جنگ را وارد عرصه و صحنه ديگر نكند اما اگر سعودي‌ها به اين اقدام (جنگ) ادامه دهند، آنها (انصارالله) از خطوط قرمزي كه خودشان براي خودشان ترسيم كردند، عبور خواهند كرد. اين پيامي بود كه از طريق ميانجي‌ها به سعودي‌ها ارسال شد». اين مقام ناشناس از ايفاي نقش مهم عمان در كاهش اختلافات بين طرف‌ها در يمن خبر داد و گفت: «عمان پيشنهاد ميزباني براي مذاكرات آتي را داد و از سوي ديگر وزير خارجه و تيم او ابتكاري براي ايجاد نقشه راه جهت پيدا كردن راه‌حل در يمن طرح كرد. اين ابتكار به همراه پيغام ايران به رياض فضاي مناسبي براي آتش‌بس ايجاد كرد». در ادامه اين گزارش آمده است: «ايران اين پيغام جدي را به عربستان سعودي داد كه جنبش حوثي‌ها قادر به پاسخگويي به حملات هوايي ائتلاف سعودي از طريق موشك‌هاي ميان برد و راكت‌هاي ضدهوايي به داخل عربستان سعودي است، موشك‌ها و تجهيزاتي كه هنوز از آنها استفاده نكرده است». يك مقام حوثي به المانيتور گفت: «اين قصد و هدف ما نيست كه به سعودي‌ها ضربه بزنيم يا به ايست‌ها و مراكز نظامي داخل عربستان حمله كنيم. ما در سال 2009 اين كار را كرديم و امروز هم قادر به انجام آن هستيم. آنچه ما خواهانيم حركت به سمت مذاكره و خلاص شدن كشور از القاعده است و به همين دليل است كه با وجود جنگ عليه ما، از پيشروي از يك شهر به شهر ديگر بازنمانديم و متوقف نشديم». در ادامه اين گزارش آمده است: «اين پيامي است كه 21 آوريل ايران از طريق يك طرف سوم ارسال كرد؛ در حالي كه مرضيه افخم، سخنگوي وزارت خارجه ايران تاييد كرد كه محمدجواد ظريف و جان كري درباره يمن گفت‌وگو كردند.»

 

علاقه‌مند به ارتباط با ايران هستيم

نايب‌رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي «حماس» تاكيد كرد كه اين جنبش نشانه‌هاي مثبتي از سوي مقامات مصر و عربستان سعودي در زمينه بهبود روابط دريافت كرده است. به گزارش ابسنا به نقل از گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، اسماعيل هنيه در گفت‌وگو با خبرگزاري آناتولي تركيه، خاطرنشان كرد كه حماس علاقه‌مند به برقراري روابط گسترده با كشورهاي عربي در راستاي‌‌ همان سياست كلي خود مبني بر برقراري روابط با تمامي طرف‌ها و تامين پشتوانه عربي و اسلامي براي مقاومت و ملت فلسطين است. وي افزود: درهاي ما باز است و ما از هر گونه تحرك مثبت در زمينه احياي روابط؛ با برادران‌مان در مصر و چه عربستان سعودي استقبال مي‌كنيم. هنيه درباره روابط جنبش حماس با ايران و تاثير موضع اين جنبش در قبال عمليات «توفان قاطع» در يمن روي روابط طرفين اظهار داشت كه موضع حماس در قبال اين عمليات هيچ تاثيري روي روابط اين جنبش با ايران نداشت. وي افزود: موضع حماس، موضعي درست و منصفانه بود كه در راستاي مباني و اصول سياسي اين جنبش در زمينه حفظ وحدت كشور‌ها و منطقه، تقويت ادبيات گفت‌وگوهاي داخلي و تداوم منازعه با رژيم صهيونيستي اتخاذ شده بود. اين رهبر برجسته جنبش حماس خاطرنشان كرد: اين اصول و مباني ما باعث ناراحتي هيچ طرفي نمي‌شود و موضع ما در مسير درست اتخاذ شد و همه طرف‌ها برداشت درستي از اين موضع حماس داشتند. ما علاقه‌مند به ارتباط با ايران هستيم و فكر نمي‌كنم كه اين روابط طرفين تحت تاثير موضع حماس در قبال عمليات توفان قاطع عليه يمن قرار گرفته باشد.

 

عدم راي لازم كنگره براي مسدود كردن توافق هسته‌اي

بيش از نيمي از اعضاي دموكرات كنگره امريكا در نظرسنجي داخلي اعلام كردند كه اين كنگره راي كافي براي مسدود كردن توافق هسته‌اي ايران را كسب نمي‌كند. به گزارش ايلنا به نقل از مجله نشنال، ۸۲ درصد اعضاي دموكرات كنگره امريكا بر اين باور هستند كه اين كنگره راي لازم براي مسدود كردن توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 را به دست نمي‌آورد. در ميان ۸۰ راي انجام شده در نظرسنجي داخلي انجام شده در پاسخ به اين سوال كه «آيا اعضاي كنگره امريكا و مخالف توافق هسته‌اي ايران راي لازم را به دست مي‌آورند؟»، ۸۲ درصد راي منفي و ۱۸ درصد راي مثبت دادند. بسياري از اعضاي دموكرات كنگره امريكا اعلام كردند كه به همراه «نانسي پلوسي» رهبر اقليت پارلمان اين كشور از حق وتو «باراك اوباما» رييس‌جمهوري امريكا براي دفاع از توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 حمايت مي‌كنند. شماري از اعضاي دموكرات كنگره امريكا كه مخالف توافق هسته‌اي ايران هستند، اعلام كردند كه با گذشت زمان از تمايل آنها براي حمايت از اين توافق كاسته شده است. اعضاي كنگره امريكا قرار است دوشنبه درباره لايحه نظارت ۳۰ روزه بر توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 راي‌گيري كنند.

 

هند يك شريك مهم براي ايران است

دينكار پرا كاشي سريواستاوا، سفير هند در تهران در پايان ماموريتش در كشورمان با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ملاقات كرد. به گزارش «اعتماد»، محمدجواد ظريف در اين ملاقات ابراز اميدواري كرد كه مناسبات دو كشور با توجه به روابط ديرينه در تمام ابعاد افزايش يابد و بر اين نكته تاكيد كرد كه هند يك شريك مهم براي ايران محسوب مي‌شود. وزير امور خارجه كشورمان در ادامه بر وجود زمينه براي مشاركت هند در پروژه‌هاي مختلف از جمله توسعه بندر چابهار تاكيد كرد و افزود: توسعه بندر چابهار مي‌تواند به افزايش همكاري‌هاي سه‌جانبه بين ايران، افغانستان و هند كمك كند. دينكار پرا كاشي سريواستاوا نيز با اشاره به ديدار قريب‌الوقوع وزير كشتيراني و حمل و نقل هند براي امضاي يادداشت تفاهم توسعه شهرسازي بندر چابهار، بر افزايش مشاركت شركت‌هاي هندي در طرح‌هاي اقتصادي از جمله پتروشيمي تاكيد كرد. همچنين ديروز، اونگ كنگ يانگ، سفير جديد ترددي سنگاپور در جمهوري اسلامي ايران با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان ديدار و رونوشت استوارنامه خود را تقديم وي كرد. وزير امورخارجه كشورمان در اين ديدار با اشاره به روابط خوب دو كشور، بر افزايش بيشتر روابط در ابعاد مختلف و به ويژه سياسي تاكيد كرد. سفير جديد سنگاپور ضمن ابلاغ سلام گرم وزير امورخارجه سنگاپور به ظريف اظهار داشت: در اين ماموريت به دنبال آن هستم كه روابط اقتصادي با جمهوري اسلامي ايران را بيش از پيش افزايش دهم. يانگ همچنين ابراز اميدواري كرد كه مذاكرات جمهوري اسلامي ايران با گروه 1+5 به نتيجه نهايي برسد تا زمينه براي ارتقاي بيشتر روابط اقتصادي فراهم شود. در اين ملاقات همچنين بر ديدار مقامات دو كشور تاكيد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون