• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4515 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ آبان

سومين سفير زن ايران انتخاب شد

فروزنده وديعتي راهي فنلاند مي‌شود

مديركل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه
به عنوان سفير جديد ايران در فنلاند به زودي عازم هلسينكي، پايتخت فنلاند خواهد شد. پيش از اين قرار بود «پروين فرشچي»، معاون وقت سازمان محيط‌زيست به عنوان سفير ايران در فنلاند عازم اين كشور اروپايي شود اما چنان‌كه در اخبار روز گذشته خوانديم، اين قرعه به ‌نام زن ديپلمات ديگر افتاد.

پروين فرشچي 26 تير ماه 97 براي تصدي اين سمت معرفي شد و در سمينار سفرا و روساي نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور هم شركت كرد ولي از رفتن به ماموريت انصراف داد. بهرام قاسمي، سخنگوي وقت وزارت خارجه در اين باره به فارس گفته بود كه «تا جايي كه اطلاع دارم سركار خانم فرشچي به دلايل شخصي و خانوادگي از انجام اين ماموريت منصرف شد.» حالا اما چنان‌كه اشاره شد، به‌ جاي فرشچي، فروزنده وديعتي با پيشنهاد وزير امور خارجه و تاييد رييس‌جمهوري به عنوان سفير جديد ايران در فنلاند انتخاب شده است.

فروزنده وديعتي سومين سفير زن ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي محسوب مي‌شود. او كه پيش از اين نيز در سال 93 به عنوان رايزن دوم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل حضور يافت، دو سخنراني در آن مقطع در سازمان ملل انجام داد و در يكي از اين دو سخنراني، به استفاده از واژه مجعول «خليج عربي» اعتراض كرد. وديعتي همچنين در سخنراني ديگر، در واكنش به اظهارات بنيامين نتانياهو در آن زمان، از برجام دفاع كرد. با اين همه آنچه بيش از اين دو كنش و واكنش سياسي و ديپلماتيك موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت، پوشش اين زن ديپلمات ايراني بود. چنان‌كه همان زمان تصاويري از او در منابع مختلف رسانه‌اي منتشر شد كه او را با پوشش مانتو و روسري رنگي در سازمان نشان مي‌داد؛ موضوعي كه باعث شد رسانه‌ها نوع حضور او در سازمان ملل را «جالب» توصيف كنند.

به هر تفسير اما وديعتي روز گذشته به ‌همراه تعدادي ديگر از سفراي جديد ايران در ديگر كشورها با رييس‌جمهوري ديدار كرد. حسن روحاني با اشاره به انتخاب وديعتي به عنوان سفير جديد ايران در فنلاند، بر استمرار حضور زنان در سطوح مختلف مديريت كشور به عنوان يكي از اصلي‌ترين سياست‌هاي دولت تاكيد كرد. روحاني در اين ديدار، براي سفراي جديد آرزوي موفقيت كرد و از آنان خواست با معرفي توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي كشورمان به سرمايه‌گذاران و بخش‌هاي خصوصي و دولتي محل ماموريت خود، بيش از پيش براي توسعه، تقويت و تحكيم روابط و مناسبات همه‌جانبه با ديگر كشورها تلاش كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون