• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4519 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ آذر

شكست مدافع عنوان قهرماني در فينال ليبرتادورس

شبي كه مسيح لباس فلامنگو بر تن كرد

سامان سعادت

 

 

شنبه شب هيجان فوتبال در امريكاي جنوبي به اوج خودش رسيد. جايي كه تيم‌هاي فلامنگو برزيل و ريورپلاته آرژانتين در فينال كوپا ليبرتادورس، معتبرترين رقابت باشگاهي جهان بعد از ليگ قهرمانان اروپا به مصاف هم رفتند. اين بازي در ورزشگاه مونومنتال شهر ليما پايتخت پرو و با قضاوت روبروتو توبار شيليايي و در حضور بيش از 80 هزار تماشاچي پرشور برگزار شد. مسابقه‌اي دراماتيك كه در انتهاي آن بخش آرژانتيني ورزشگاه زانوي غم بغل گرفته و در سمت برزيلي‌ها جشن و سرور بر پا شده بود. البته تا قبل از 3 دقيقه مانده به پايان بازي اين قضيه كاملا برعكس بود و هواداران ريورپلاته در حال آماده شدن براي برگزاري دومين جشن قهرماني پياپي‌شان در ليبرتادورس بودند.

هر دو تيم ريورپلاته و فلامنگو با شكست دادن تيم‌هاي هموطن‌شان پاي به فينال مسابقه گذاشته بودند. ريور موفق شده بود رقيب و دشمن قديمي‌اش يعني بوكاجونيورز را در دو بازي رفت و برگشت با نتيجه 2 بر 1 شكست دهد و فلامنگو نيز با پيروزي 6 بر 1 از سد تيم گرميو گذشته بود. مارچلو گاياردو سرمربي ريورپلاته كه فصل پيش موفق شده بود، تيمش را قهرمان امريكاي جنوبي كند در اين مسابقه نيز تيمش را براي برد راهي زمين كرده بود. در سمت مقابل خورخه خسوس نيز اصلا دلش نمي‌خواست بعد از رسيدن تيمش به اين مرحله به راحتي بي‌خيال جام قهرماني شود. نتيجه چنين خواستي در بين بازيكنان و مربيان براي رسيدن به جام، يك بازي سراسر درگيرانه بود كه زمين بازي را بيشتر شبيه به ميدان جنگ كرده بود. بازيكنان دو تيم با تمام توان در نبردهاي تن‌به‌تن شركت مي‌كردند و هر چند دقيقه يك‌بار بازيكني را مي‌ديديم كه روي زمين از شدت درد به خودش مي‌پيچد و كارت زردي در دستان داور بالا رفته است.

در اين نبرد سهمگين اين ريورپلاته بود كه در دقيقه 15 به گل اول رسيد. در اين دقيقه با فرار فرناندز از سمت راست و پاس در عرض او و اشتباه مدافعان فلامنگو رافائل سانتوز بوره موفق شد گل اول تيمش را به ثمر برساند. در ادامه حملات دو تيم روي دروازه يكديگر به گل منجر نشد تا ريورپلاته در آستانه قهرماني قرار بگيرد. اما در دقيقه 89 روي فرار دي‌آراسكائه‌تا و پاس رو به جلوي او گابريل باربوسا ملقب به گابي‌گل توانست گل تساوي را به ثمر برساند تا هواداران فلامنگو در پايتخت پرو و سراسر جهان منفجر شوند. ريورپلاته كه كاملا از خوردن اين گل شوكه شده بود، بلافاصله ضربه نهايي را نيز دريافت كرد. گابي‌گل كه انگار دست سرنوشت او را براي تاريخ‌سازي انتخاب كرده بود روي اشتباه مدافعان حريف كه گيج به نظر مي‌رسيدند، موفق شد در محوطه جريمه حريف صاحب توپ شود و گل دوم را نيز به ثمر برساند. اين گل در دقيقه 92 رقم خورد تا كامبك برزيلي‌ها در فينال رقم بخورد. در دو دقيقه آخر بازي پالاسيوس و باربوسا با دريافت كارت قرمز از زمين بازي اخراج شدند تا شب مشوش مونومنتال تكميل شود. در نهايت با سوت پايان بازي فلامنگو به عنوان قهرمان امريكاي جنوبي معرفي شد.

اين دومين قهرماني فلامنگو در ليبرتادورس محسوب مي‌شود. اين تيم تا پيش از فينال 2019 يك‌بار و در سال 1981 موفق شده بود قهرماني مسابقات را با پيروزي بر نماينده شيلي جشن بگيرد. قهرماني يكي از پرطرفدارترين تيم‌هاي برزيل در جام باشگاه‌هاي امريكاي جنوبي موجي از شادي را در شهر ريودوژانيرو پايتخت اين كشور به راه انداخت. اين پيروزي حتي باعث شد مجسمه مسيح معروف كه بر فراز پايتخت برزيل قرار دارد نيز با استفاده از تكنولوژي‌هاي كامپيوتري پيراهن قرمز و مشكي فلامنگو را بر تن كند. علاوه بر طرفداران برزيلي بخش مهمي از طرفداران فوتبال در آرژانتين كه عمدتا هوادار بوكاجونيورز و اينديپندته بودند نيز به شادي پرداختند. آنها مخصوصا از اين خوشحال بودند كه ريورپلاته نتوانسته پنجمين قهرماني‌اش را در ليبرتادورس جشن بگيرد.

بعد از بازي مارچلو گاياردو كه زمزمه‌هاي حضورش در بارسلونا نيز از سال گذشته به گوش مي‌رسد، گفت: «اين به وضوح احساس درد است. ما فقط چند دقيقه تا رسيدن به قهرماني فاصله داشتيم. ما تا دقيقه 89 قهرمان بوديم اما ما مجبوريم اين را هضم كنيم. من نسبت به بازيكنانم احساس غرور دارم. همچنين اين احساس را نسبت به هواداران ريور كه همراه‌مان بودند نيز دارم. در حال حاضر تنها كاري كه بايد بكنيم، اين است كه غرور خود را احيا كنيم؛ چيزي كه فراتر از شكست‌ها و پيروزي‌هاست.» همچنين مدافع ريور يعني خاوير پينولا نيز كه در كنفرانس گاياردو را همراهي مي‌كرد، گفت: «هيچ حرفي براي توصيف از دست دادن قهرماني در دقيقه آخر بازي ندارم. فصل براي ما تمام شده است و گرچه ما نتوانستيم به بزرگ‌ترين هدفي كه براي خود تعيين كرده بوديم برسيم، اما بايد به سرعت خودمان را براي آينده بازيابي كنيم.»

خورخه خسوس سرمربي فلامنگو نيز كه يك برد هيجان‌انگيز را تجربه كرده بود بعد از بالا بردن جام قهرماني گفت: «اين مهم‌ترين عنوان دوران حرفه‌اي من است. كوپا ليبرتادورس براي مردم امريكاي جنوبي همان جام ليگ قهرمانان براي اروپايي‌هاست. اكنون ما تلاش خواهيم كرد سري‌آ برزيل را نيز تصاحب كنيم.» سرمربي سابق تيم‌هاي بنفيكا و اسپورتينگ ليسبون كه از ماه ژوئن به فلامنگو اضافه شده بود و در پنج ديدار اولش تنها يك برد به دست آورده بود در ادامه صحبت‌هايش بعد از قهرماني افزود: «وقتي تصميم گرفتم به فلامنگو بيايم، بسياري از مردم و همچنين دوستان و همكارانم موافق نبودند. اما من تصميم خودم را گرفتم و حالا اگر بتوانم در جام باشگاه‌هاي جهان هم قهرمان شوم، بهترين سال دوران زندگي‌ام را پشت سر خواهم گذاشت.»

در پايان اين رقابت‌ها فلامنگو به عنوان قهرمان توانست جواز حضور در جام باشگاه‌هاي جهان را به دست بياورد. همچنين گابريل باربوسا كه در فينال دبل كرد، با 9 گل آقاي گل مسابقات لقب گرفت. هم‌تيمي او برونو هنريكه نيز با پنج پاس گل توانست عنوان سلطان پاس گل مسابقات را از آن خود كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون