• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4528 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ آذر

۴۷۸۱ نفر براي يازدهمين انتخابات مجلس نام‌نويسي كردند

هواي سرد كانديداتوري در روز چهارم

با به پايان رسيدن چهارمين روز نام‌نويسي كانديداها براي يازدهمين انتخابات مجلس گويا هواي سرد پاييز بيشتر از هميشه بر حال و هواي وزارت كشور و فرمانداري تهران حكم‌فرما شده است؛ حال و هوايي كه به هيچ عنوان نمي‌توان آن را نه شبيه به دو سال قبل و روزهاي نام‌نويسي براي انتخابات رياست‌جمهوري دانست و نه حتي به 4 سال پيش وقتي كه بازار تغيير تركيب مجلس دهم داغ بود. در طول اين 3 روز كمتر چهره‌هاي سياسي شناخته شده وارد ميدان شدند، حال يا شور خبرسازي است كه قرار است همه سورپرايزهاي خود را براي روز آخر نگه دارند يا هواي سياست آنقدر ناجوانمردانه سرد است كه قرار نيست سرها از گريبان بيرون بيايد و وارد ميدان شوند البته اصولگرايان گويا اين روزها حال بهتري دارند، براي همين دست‌كم حضورشان در اين روزها پررنگ‌تر از جناح چپ بوده است.

پيشتازي پايداري‌ها

سه‌شنبه بود كه مرتضي آقا‌تهراني، دبيركل جبهه پايداري به فرمانداري تهران رفت و آنجا حضورش را براي انتخابات مجلس اعلام كرد؛ حضوري كه گويا حكم رخصت براي سرازير شدن پايداري‌ها به سمت وزارت كشور و فرمانداري تهران براي نام‌نويسي در انتخابات بود. ديروز هم حضور اهالي اين جبهه، چه كساني كه هنوز نام‌شان در اين ليست به چشم مي‌خورد و چه كساني كه مي‌گويند از عضويت در اين جبهه انصراف داده‌اند، مشاهده مي‌شد. در اين ميان حميد رسايي، از جنجالي‌ترين نمايندگان عضو جبهه پايداري در مجالس هشتم و نهم از افرادي بود كه وارد وزارت كشور شد تا بار ديگر شانس خود را براي نماينده شدن امتحان كند. البته او كليدي هم به دست داشت كه آن را مقابل لنز دوربين خبرنگاران گرفته بود تا از اين طريق كنايه‌اي هم به حسن روحاني زده باشد. نكته جالب اينجاست كه حميد رسايي نماينده سابق تهران در جريان انتخابات مجلس دهم ازسوي شوراي نگهبان ردصلاحيت شد؛ او براي انتخابات ميان‌دوره‌اي نيز از اصفهان كانديدا شد و هرچند توانست از فيلتر شوراي نگهبان عبور كند اما ترجيح داد پيش از راي‌گيري از گردونه انتخابات فاصله بگيرد و براي همين انصراف داد. او حالا دوباره پا به ميدان انتخابات گذاشته تا بتواند كرسي 8 ساله‌اش را دوباره پس بگيرد. محمدصادق كوشكي عضو هيات علمي دانشگاه تهران و از چهره‌هاي نزديك به جبهه پايداري نيز براي نام‌نويسي در يازدهمين دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابيه تهران، در فرمانداري تهران حاضر شد. او كه پيش از اين، در اظهارنظري گفته بود «اگر از امريكا خواهش كنيم برخي مسوولان ما را ترور كند، قبول نخواهد كرد» مجلس دهم را به عنوان يكي از ضعيف‌ترين مجالس معرفي كرد و به ايسنا گفت: «مجلس فعلي را شايد بتوان گفت كه ضعيف‌ترين مجالس تاريخ جمهوري اسلامي و به‌مراتب بدتر از مجلس ششم است. مجلس ششم مي‌دانست كه چه مي‌خواهد انجام دهد و در آن قدرتمند ظاهر مي‌شد؛ ولي مجلس كنوني بسيار ضعيف است.

بازگشت احمدي‌نژادي‌ها بدون بهار؟

در روزهاي گذشته احمدي‌نژادي‌ها حضور پررنگي در جريان نام‌نويسي انتخابات داشتند تا جايي كه مي‌توان روز سه‌شنبه يعني سومين روز از نام‌نويسي در انتخابات را روز احمدي‌نژادي‌ها دانست؛ موضوعي كه اين علامت سوال را در ذهن پررنگ كرد كه آيا قرار است «بهاري»ها ليست انتخاباتي معرفي كنند!«بهمن شريف‌زاده» يكي از چهره‌هاي نزديك به حلقه احمدي‌نژاد احتمال ارايه ليست ازسوي احمدي‌نژاد را رد مي‌كند. او حضور هر فردي با عنوان بهار را عاملي براي ردصلاحيت شوراي نگهبان مي‌داند. شريف‌زاده نام‌نويسي كانديداهاي مختلف به عنوان چهره‌هاي نزديك به احمدي‌نژاد را عاملي براي سوءاستفاده از نام احمدي‌نژاد مي‌داند و به اعتماد‌آنلاين مي‌گويد: «آنها اگر نزديك آقاي احمدي‌نژاد هستند طبيعتا جز با برنامه حركت نمي‌كنند؛ يعني كار انفرادي انجام نمي‌دهند، مگر اينكه نزديك ايشان نباشند و بخواهند كار انفرادي انجام دهند. آقاي احمدي‌نژاد هم كه بنا ندارد در انتخابات شركت كند.» او مي‌گويد: «از نظر من آقايان، مخالف تفكر بهار هستند و هميشه هم ردصلاحيت كرده‌اند» شريف‌زاده در پاسخ به پرسشي درباره علت عدم نام‌نويسي بهاري‌ها به‌دليل نگراني از ردصلاحيت شوراي نگهبان، مي‌گويد: «فكر نمي‌كنيم، يقين داريم. من مطمئنم شوراي نگهبان تغيير نكرده است، همان افكار را دارد، همان آرا را خواهد داد و متاسفانه از شوراي نگهبان هم به جايي نمي‌توانيم شكايت كنيم. فقط رد صلاحيت مي‌كند.»

قضات دادگستري در ميدان انتخابات

پس از آنكه روز سه‌شنبه قاضي محمدي كشكولي رييس دادگاه كيفري شماره يك تهران و قاضي دادگاه محمدعلي نجفي در پرونده قتل ميترا استاد، در انتخابات مجلس نام‌نويسي كرد، ديروز نيز «حجت‌الاسلام سيدعباس حسيني حشمتيان» رييس شعبه ۱۱ دادگاه كيفري استان تهران دومين چهره قضايي بود كه با حضور در ستاد انتخاباتي وزارت كشور از حوزه انتخابيه تهران در يازدهمين دوره انتخابات مجلس نام‌نويسي كرد. «مهدي وكيل‌پور» عضو شوراي ائتلاف اصولگرايان و دبيركل حزب توسعه و عدالت نيز با حضور در ستاد انتخابات كشور براي داوطلبي انتخابات يازدهمين دوره مجلس از حوزه انتخابيه تهران نام‌نويسي كرد.

قاليبافي‌ها هم آمدند

«محمدباقر قاليباف» فرمان انتخاباتي‌اش را چندماه پيش وقتي هنوز نام‌نويسي براي يازدهمين انتخابات مجلس شروع نشده بود صادر كرد؛ اسمش را هم گذاشت «مجلس نو»؛ اعلام كرد جوانان اصولگرا پا به ميدان بگذارند و در اين انتخابات نام‌نويسي كنند تا قدم براي تغيير يك مجلس برداشته شود. حالا فارغ از اينكه همه اينها مي‌تواند نشاني از حضور «مرد انتخابات‌هاي رياست‌جمهوري» در ميدان مجلس باشد اما ديروز حضور قاليبافي‌ها آنقدر چشمگير بود كه حتي زمزمه حضور شهردار اسبق و نام‌نويسي او براي انتخابات مجلس به گوش رسيد. رضا شيران‌خراساني، نماينده فعلي مردم مشهد يكي از همان چهره‌هاي نزديك به قاليباف بود كه ديروز در وزارت كشور حاضر شد البته او قصد نام‌نويسي نداشت يا حداقل ديروز عزمي براي اينكار نداشت، تنها افرادي از حاميان قاليباف را براي نام‌نويسي همراهي مي‌كرد. او به خبرنگاران گفت: «حاميان آقاي قاليباف به اندازه يك ليست خوب و كارآمد قرار است در انتخابات حضور داشته باشند.» او در پاسخ به اين پرسش كه آيا قرار است از حوزه انتخابيه تهران به همراه قاليباف در انتخابات نام‌نويسي كنيد، گفت: «امسال قصد شركت در انتخابات از مشهد را ندارم. براي تهران هم تا يار كه را خواهد و ميلش به كه باشد.»

اصلاح‌طلبان در صف آخر نام‌نويسي

2 روز پيش بود كه حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي، دبيركل حزب اعتماد ملي خواستار حضور اعضاي اين حزب اصلاح‌طلب در انتخابات و نام‌نويسي براي اين مهم شد. از سوي ديگر سيدمحمد خاتمي نيز ديروز در ديدار با اعضاي مجمع ايثارگران بر لزوم تشكيل يك مجلسي كه در راس امور باشد تاكيد كرد و گفت: «مجلس مهم‌ترين نهادي است كه از مردم نمايندگي مي‌كند و براي اينكه مجلس در راس امور باشد، بايد شرايطي تحقق يابد: اولا- تنظيم‌كننده سازو كارهايي است كه چرخ مملكت با آن مي‌گردد و قواي مختلف بر مبناي آن فعاليت مي‌كنند و افراد بر اساس آن ارتباط و فعاليت دارند يعني تنها مركز قانون‌گذاري در جمهوري اسلامي است. مجلس حق نظارت و برخورد دارد و اين ويژگي مجلسي است كه در راس امور است؛ به‌خصوص امروز كه جامعه التهاب دارد و اعتمادها لطمه ديده، فراهم آوردن يك مجلس اين‌چنيني كه مردم آزادانه بتوانند نمايندگان خود را انتخاب كنند و نمايندگان خود را در عرصه ببينند، نياز است.» او مي‌گويد: «من فقط ابراز اميدواري مي‌كنم شاهد انتخاباتي باشيم كه مردم بتوانند نمايندگان واقعي خود را انتخاب كنند و آن نمايندگان با شجاعت، كارداني و عقلانيت بتوانند نقش خود را ايفا كنند و مجلس را به راس امور برسانند.» اين‌ پيام‌ها نشان مي‌دهد حرف رهبران اصلاح‌طلب چيزي جز مشاركت در انتخابات نيست اما با اين وجود پس از گذشت 3 روز از انتخابات هنوز خبري از حضور اصلاح‌طلبان در آن شكل و اندازه‌اي كه انتظار مي‌رفت، نيست. ديروز از ميان اعضاي حزب اعتماد ملي، «محمدرضا خباز» از حوزه انتخابيه تهران نام‌نويسي كرد. البته در اين ميدان اعضاي فراكسيون اميد هم حضور پررنگ‌تري داشتند؛ «جلال ميرزايي» نماينده ايلام، «ابوالفضل سروش» نماينده تهران و «بهروز بنيادي» نماينده كاشمر از افرادي بودند كه با گرايش اصلاح‌طلبي وارد ميدان انتخابات شدند. البته شايد اگر قرار باشد يك چهره شاخص را نام ببريم بايد به حضور حجت‌الاسلام «هادي غفاري» اشاره كنيم او كه يك‌بار در انتقاد به شوراي نگهبان براي رد صلاحيتش گفته بود «مرا با 9 متر عمامه رد صلاحيت كردند» ديروز درباره احتمال تاييد صلاحيتش به ايسنا مي‌گويد: «علم غيب ندارم اما تصور مي‌كنم كه تاييد صلاحيت مي‌شوم.» او درباره نام‌نويسي در انتخابات با بيان اينكه با كسي در اين رابطه صحبت‌ نكردم، مي‌گويد: «ديروز دوستانم با من گفت‌وگو كردند و اصرار داشتند در انتخابات شركت كنم البته خود من هم بناي نيامدن نداشتم ولي چندان ميلي به حضور هم پيدا نكرده بودم.»

پايان چهار روز

۴۷۸۱ نفر؛ اين آماري بود كه ديروز ستاد انتخابات كشور از تعداد نام‌نويسي‌كنندگان در 4 روز نخست براي انتخابات مجلس اعلام كرد؛ آماري كه ۸۸ درصد آن را مردان
و ۱۲ درصد را زنان تشكيل مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون