• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4528 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ آذر

قاضي پرونده «طرح و نقشه پناهي» مطرح كرد

رد گم‌كردني متهمان با كارتن خواب‌ها

دومين جلسه رسيدگي به پرونده فساد ارزي گروه «طرح و نقشه پناهي» ديروز به رياست قاضي ابوالقاسم صلواتي برگزار شد. بنابه گفته اميرحسين علايي، نماينده دادستان متهمان اين پرونده به اخلال در نظام ارزي كشور به ميزان
۹ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار متهم هستند. اين پرونده
5 متهم به نام‌هاي يوسف جنت‌مكان، مديرعامل شركت طرح و نقشه پناهي و كوروش مُر، محمدرضا اخوت فرد، علي زرناني و عظيم علي اشرفي دارد كه اتهام مشترك همه آنها مشاركت در اخلال در نظام اقتصادي به صورت عمده و فروش ارز در بازار آزاد و كسب منفعت به ميزان ۹۶ ميليارد تومان است. به گزارش ايرنا، متهمان در آبان‌ماه گذشته به بهانه واردات ورقه داغ‌زني، كاتاليست‌هاي احياي آهن و تثبيت‌كننده رنگ نساجي، ارز دولتي ۴۲۰۰ توماني گرفته‌اند كه در بازار آزاد فروخته‌اند.

در ابتداي جلسه دوم رسيدگي به اين پرونده، قاضي صلواتي از متهم اخوت‌فرد خواست تا ادامه دفاعياتش كه در جلسه قبلي ناتمام مانده بود را مطرح كند. متهم محمدرضا اخوت‌فرد با حضور در جايگاه با يادآوري اينكه تمامي اتهامات را رد كرده است، گفت: «بنده هيچ ‌كدام از اتهامات وارد شده را قبول ندارم. سال ۸۷ براي اخذ وام با زرناني آشنا شدم و پس از رفت و آمدها زرناني به من گفت كه بيا وارد كار خريد و فروش كالا شويم و سپس سال ۸۸ شركت اهورا پرشين آسيا را تأسيس كرديم كه يك سال بعد زرناني از من جدا شد و شركت به من رسيد. در شركت پناهي هيچ سمتي نداشتم و سرمايه‌گذاري نكردم فقط به عنوان دلال و خريد و فروش دانه سويا، ۵۳۷ ميليون تومان به شركت واريز كردم.» او ادعاهاي پيشين خود مبني بر اينكه 4 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري داشته را رد كرد و مدعي شد كه زمان دستگيري فكرش «مغشوش» بوده است.

در اين جلسه، قاضي صلواتي متهم ديگر علي زرناني را هم به جايگاه فراخواند و از او درباره مسووليتش در شركت پرسيد. زرناني توضيح داد: «هيچ مسووليتي در شركت نداشتم. اتهامات را هم قبول ندارم. بنده در كار خريد و فروش لوازم خانگي سنگ ساختماني بودم كه به همين وسيله از طرف يكي از دوستان به نام فتحي با اقاي اخوت‌فرد و اشرفي آشنا شدم كه در شركت آنها با جنت‌مكان وارد كار شديم. حال مي‌بينم كه متهمان ديگر اين پرونده همه اتهامات را به من نسبت مي‌دهند. من كارت بازرگاني ندارم و درباره ارز اطلاعاتي ندارم و فضاي فكري و شغلي من چيزي خارج از اتهامات است.» قاضي در بخشي از اين جلسه به اين حرف متهم زرناني چنين واكنش نشان داد: «شما به يك معتاد هم رحم نكرديد و در ازاي يك وعده غذاي گرم و تراول چك 50 هزار توماني او را به شركت آورديد و مديرعامل كرديد.» و اين متهم در پاسخ گفت: «آقاي نادر نوروزي‌خواه كارمند اشرفي بود و 3 ماه پيش از آن در شركت مشغول بود.»

نوروزي‌خواه با حضور در جايگاه به عنوان شاهد، درباره حضورش در شركت توضيح داد: «آقاي زرناني من را به شركت آورد. من ايشان را دم بانك ديدم و گفت كارت ملي همراه داري؟ گفتم بله؛ من را به دفتر برد و شيشه و مواد من را تامين مي‌كرد و كاري نداشتم چه مي‌كنند در شركت. بعد اشرفي من را به كمپ برد تا ترك كنم. هشت ماه آنجا بودم و هفته‌اي 50 هزار تومان به من حقوق مي‌دادند كه در ازاي آن 500 سفته امضا كردم.»زرناني درباره اظهارات نوروزي‌خواه گفت: «نوروزي‌خواه كارمند شركت اخوت‌فرد و اشرفي بود كه كمپ گذاشته شد. حتي روز آخري كه نوروزي‌خواه را ديدم گفت كه اشرفي او را به شركت‌هاي ديگر برده و برايش كارت بازرگاني گرفته است.»پس از پايان توضيحات زرناني، عظيم علي اشرفي متهم ديگر با حضور در جايگاه درباره سمتش در شركت گفت: «هيچ سمتي ندارم و اتهامات را قبول ندارم. زرناني كارهاي خوب را خودش كرده و اشتباهات را به گردن ما مي‌اندازد.» او به اين سوال نماينده دادستان كه «چرا اموال‌تان را به نام يك فرد معتاد كرده‌ايد؟ مي‌خواستيد از قانون فرار كنيد؟» پاسخ داد: «خير؛ ايشان امين من بود و به دليل چك برگشتي كه داشتم و همچنين اختلافي كه با شركت مهيان پيدا كرده بودم، مجبور شدم اموالم را به نامش بزنم. بخشي از اموالم هم به نام همسر، ساير وابستگان بود كه همگي مستند و مشخص است.»پس از دفاعيات آخرين متهم اين پرونده، وكلاي آنان به دفاع پرداختند. قاضي صلواتي هم با اعلام ختم جلسه، متهمان شركت طرح و برنامه پناهي، خطاب به متهمان گفت: «تا پيش از اعلام حكم نهايي فرصت داريد ارز مورد نظر را به صندوق امانات دادگاه بپردازيد و در اين ‌صورت در حكم تخفيف خواهيد داشت. در غير اين‌ صورت حكم نهايي متعاقبا اعلام مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون