• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4528 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ آذر

در نشست رييس كانون صرافان مطرح شد

رمزگشايي از بازگشت نوسان به بازار ارز

يك روز پس از اظهارنظر رييس كل بانك مركزي مبني بر آنكه نرخ ارز تحت‌تاثير شرايط رواني بالا رفته و به زودي به حالت سابق باز خواهد گشت، حالا رييس شوراي عالي كانون صرافان نيز همين موضوع را تكرار كرده و مي‌گويد آنها كه به قصد كسب سود وارد بازار ارز مي‌شوند، متضرر خواهند شد.

بازار ارز كه در سال 97، روند صعودي دايمي را پشت سر گذاشت، در سال جاري با كاهش نسبي قيمت‌ها در كانال 11 هزار تومان باقي ماند و با توجه به مديريت تقاضاي صورت‌گرفته از سوي بانك مركزي به نظر نمي‌رسيد كه اين ثبات در صورت وارد نشدن شوكي جديد با تغيير جدي مواجه شود. با وجود اين
با سهميه‌بندي و افزايش قيمت بنزين در هفته پاياني آبان‌ماه، بازار ارز بار ديگر روند صعودي به خود گرفت و دلار به كانال 13 هزار تومان نيز راه يافت. با اين وجود در روزهاي گذشته و با فروكش كردن موج رواني حاصل از گراني بنزين، نرخ ارز با سرعتي كم بار ديگر روند كاهشي پيدا كرده و دو روز قبل ناصر همتي رييس كل بانك مركزي اعلام كرد كه بازگشت ثبات به اين بازار قطعي خواهد بود.

روز گذشته (چهارشنبه) نيز كامران سلطاني‌زاده رييس شوراي عالي كانون صرافان ايرانيان در نشست خبري خود به اين موضوع اشاره كرد و گفت بازگشت نرخ ارز به قيمت‌هاي قبلي قطعي خواهد بود.

او اعلام كرد نوسانات بازار ارز جدي نيست، اين نوسانات به دليل ورود تقاضاي طبيعي به بازار به خصوص در ايام ژانويه و تامين ارز برخي سفرها است. در عين حال افزايش اخير قيمت ارز را در بخش ديگر مي‌توان ناشي از هيجانات رواني و مقاومت برخي افراد در نگهداري ارزهاي خانگي به دليل شكسته شدن ثبات قيمت در يك مقطع كوتاه دانست اما با برنامه‌اي كه بانك مركزي در اين حوزه تدارك ديده و روند طبيعي كه صرافي‌ها بيان مي‌كنند، اين ارزها به بازار باز خواهد گشت. طي روزهاي گذشته مايحتاج عمومي مردم با افزايش قيمت مواجه بوده و قيمت ارز نيز بين ۴ تا ۵ درصد افزايش يافته كه بيشتر ناشي از جنبه رواني تغيير قيمت بنزين است؛ در حالي كه پس از مدتي قيمت ارز به نرخ‌هاي قبلي باز خواهد گشت و چشم‌اندازي افزايشي براي آن متصور نيست.سلطاني‌زاده تصريح كرد: تمامي نيازهاي واقعي واردكنندگان پس از تاييد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سامانه نيما تامين مي‌شود و نگراني از اين بابت وجود ندارد؛ اين در حالي است كه برخي كالاهاي لوكس و غيرضروري كه در گذشته تامين ارز مي‌شدند، اكنون به دليل ممنوعيت واردات، اجازه ورود و تامين ارز ندارند؛ پس ارز كشور در حوزه تامين نيازهاي ضروري و واقعي، هزينه مي‌شود.

اين تحليل وضعيت بازار، باعث شد تا رييس كانون صرافان به دلالان و افراد عادي كه قصد دارند با ورود به بازار ارز، سرمايه‌گذاري كرده و از اين طريق سود ببرند، يك هشدار جدي بدهد. او با بيان اينكه تغييرات قيمت در دامنه دو تا سه درصدي كاملا طبيعي است، اظهار كرد: عرضه ارز در سامانه نيما و صرافي‌ها بدون مشكل در حال انجام بوده و اين در شرايطي است كه اگرچه صرافي‌ها در پيش‌بيني نرخ ارز دخالتي نمي‌كنند اما مجموعه شرايط حاكم بر بازار حكايت از آن دارد كه افزايش نرخ به صورت جهشي در كار نيست. تجربه نشان داده زمان‌هايي كه ارز در نوسان است؛ اگر برخي از افراد به قصد سرمايه‌گذاري وارد خريد شده و تقاضاي دريافت بدون نياز واقعي ارز را داشته باشند، متضرر خواهند شد.با بهبود نسبي شرايط در بازار ارز و بازگشت ثبات به اين حوزه، به نظر سياست‌هاي محدود‌كننده بانك مركزي در اين بازار نيز كاهش خواهد يافت. يكي از اين سياست‌ها به سقف خريد ارز براي افراد باز مي‌گشت. در ماه‌هاي گذشته بر اساس سياست‌هاي اعلامي، سقف خريد ارز براي هر كد ملي در سال فقط يك بار و تا سقف ۲۲۰۰ دلار تعيين شده بود. سلطاني‌زاده اعلام كرد كه اين سقف به زودي برداشته خواهد شد و سقفي براي خريد ارز باقي نمي‌ماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون