• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4532 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۹ آذر

اخبار جامعه

افزايش بيماران ICU بيمارستان‌ها به دنبال شيوع آنفلوآنزا

گروه اجتماعي| با گذشت يك ماه از ورود موج اول آنفلوآنزا، دبير علمي هفتمين كنگره بين‌المللي مراقبت‌هاي ويژه از افزايش بيماران ICU به دنبال شيوع آنفلوآنزا در كشور خبر داد.

شهرام اميني اشاره كرد كه در برخي از شهرها همچون مشهد حدود ۲۰ درصد بيماران بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه را مبتلايان آنفلوآنزاي شديد تشكيل مي‌دهند و به دنبال اين اعلام، معاون بهداشتي وزارت بهداشت هم خبر داد كه تعداد متوفيان آنفلوآنزاي H1N1 به 81 نفر افزايش يافته است.

اما به دنبال شايعاتي درباره شيوع آنفلوآنزاي انساني به دليل ورود پرندگان مهاجر به كشور، مديركل دفتر حفاظت و مديريت حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست با رد اين شايعات تاكيد كرد: «سازمان دامپزشكي بارها اعلام كرده كه آنفلوآنزاي فصلي كه اكنون در كشور شايع شده، ويروس نوع انساني است و ربطي به آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان ندارد.»

شهاب‌الدين منتظمي به مهر گفت: «چنانچه هشداري از طرف سازمان دامپزشكي در مورد آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان داشته باشيم قطعا طبق ضوابط، مقررات و خواست سازمان دامپزشكي اقدام خواهيم كرد.»

در عين حال با توجه به ماندگاري موج اول بيماري تا پايان آذر ماه سيدرضا غلامي، رييس اداره بهداشت مواد غذايي و بهسازي اماكن عمومي وزارت بهداشت هم از استمرار بازرسي و نظارت بر گرمخانه‌هاي شهرداري‌ها خبر داد و حسين عرفاني، رييس اداره مراقبت مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت در خصوص كنترل بيماري‌ها و بيماريابي در اين مراكز گفت: «يكي از تاكيدات ما وجود تهويه مناسب در گرمخانه‌ها ست. علاوه بر آن بهتر است فرد بيمار تا حد ممكن از ديگران جدا باشد تا انتقال بيماري به سايرين به حداقل برسد. همچنين شست‌وشوي مكرر دست‌ها، استفاده از ماسك‌هاي ساده، مراجعه به موقع به پزشك و... همگي نقش پر رنگي در عدم انتقال بيماري به سايرين دارد. در خصوص شيوع ساير بيماري‌هاي عفوني ميان افراد ساكن در گرمخانه‌ها نيز تمام توصيه‌هاي لازم به مسوولان گرمخانه‌ها داده شده است.»

اما به دنبال اين اخبار، عضو كميته كشوري پيشگيري از آنفلوآنزاي وزارت بهداشت، خبر داد كه همه‌گيري ابتلا به بيماري آنفلوآنزا در سراسر كشور رو به كاهش است و تا دو هفته ديگر فروكش مي‌كند.

مسعود مرداني در گفت‌وگو با ايرنا افزود: «در حال حاضر موارد جديد ابتلا به آنفلوآنزا در كشور كاهش يافته و بيمارستان‌ها مملو از بيماراني است كه در هفته‌هاي گذشته مبتلا به اين بيماري شده‌اند و تحت درمان هستند. دارو هم به مقدار كافي در دسترس است و بايد مردم توجه داشته باشند كه اگر واكسن آنفلوآنزا را براي پيشگيري تزريق مي‌كنند، اثربخشي آن دو هفته بعد خواهد بود.»

 

كاربران در آستانه شب يلدا مراقب خريدهاي اينترنتي باشند

معاون اجتماعي پليس فتا به مردم هشدار داد در آستانه شب يلدا مراقب خريدهاي اينترنتي باشند تا در دام كلاهبرداران نيفتند.

سرهنگ رامين پاشايي در گفت‌وگو با ايرنا افزود: «با نزديك شدن به شب يلدا، ظرفيت فضاي مجازي فرصت مناسبي است تا شهروندان با استفاده از اين ظرفيت، خريدهاي ويژه اين شب را از اين طريق انجام دهند، بر اين اساس مجرمان سايبري از عدم آگاهي كاربران سوءاستفاده كرده و اقدام به كلاهبرداري مي‌كنند. با توجه به اينكه امروزه خريد كالا از فروشگاه‌هاي مجازي افزايش چشمگيري داشته، برخي افراد سودجو و حتي مجرمان از اين بستر سوءاستفاده كرده و با ارايه كالاهاي ارزان‌ قيمت و با تبليغات گسترده كذب، اقدام به كلاهبرداري اينترنتي از شهروندان مي‌كنند. صفحاتي كه به ‌طور ناخواسته هنگام خريد اينترنتي باز مي‌شوند و حاوي تبليغات فروش كالاها به قيمت ارزان هستند، قابل اعتماد نبوده و ممكن است اين صفحات جعلي باشند، از اين رو كاربران به هيچ‌ وجه از اين سايت‌ها خريد نكرده و اطلاعات بانكي خود را در اين صفحات وارد نكنند. كاربران بايد با حفظ هوشياري سعي كنند در صورت امكان از شبكه‌هاي اجتماعي خريد نكرده و از فروشگاه‌هاي معتبر خريد خود را انجام دهند و براي خريد اقلام خود براي شب يلدا به آدرس فروشگاه اينترنتي دقت داشته باشند و با كليك بر نماد اعتماد، اعتبار آن را به صورت مشخص بررسي كنند. همچنين در زمان وارد كردن اطلاعات حساب بانكي خود از اصالت سايت مورد نظر، اطمينان حاصل كنند، زيرا كلاهبرداران اينترنتي با جعل درگاه بانك‌ها و طراحي صفحات جعلي يا همان فيشينگ اقدام به سرقت اطلاعات حساب مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون