• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4535 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر

در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه مطرح شد

خرج‌هاي انتخاباتي، انتقاد بنزيني از دولت و باقي قضايا

انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نزديك است و به همين واسطه چندان عجيب نيست كه تريبون‌هاي رسمي به‌ويژه تريبون‌هاي نماز جمعه يكي پس از ديگري به موضوع انتخابات پرداخته و خطبا آنچه به صلاح جامعه مي‌دانند، از اين تريبون بيان كنند. در اين ميان خطيبان نماز جمعه شهرها و كلانشهرهاي ايران مساله افزايش قيمت بنزين و اعتراضات صورت گرفته به آنكه در بيش از 100 شهر ايران برگزار شد را نيز فراموش نكرده و عمدتا مشكلات موجود را به دولت دوازدهم نسبت دادند.

آيت‌الله محمدعلي موحدي‌كرماني، خطيب نماز جمعه اين هفته تهران در اين ميان اظهارات رييس‌جمهوري مبني بر بي‌اطلاعي‌اش از افزايش قيمت بنزين را هدف قرار داد و بدون ذكر نام حسن روحاني به انتقاد از او گفته‌هايش پرداخت. او درجريان خطبه‌هايش اصل مساله افزايش قيمت بنزين را رد نكرد ولي بر لزوم اتخاذ تدابير مناسب ازسوي مسوولان مربوطه تاكيد كرد. او گفت: «تصميم گرفتي بنزين را گران كني؛ البته بايد بنزين به قيمت واقعي‌اش برسد، اما بايد با حساب و برنامه باشد، نه آنكه به قول آقايي گفته شد شب خوابيدم و صبح مطلع شدم بنزين را گران كردند. عجب! شما مطلع نبوديد؟ شما از وضع كشور مطلع نبوديد كه حالا مطلع شديد؟ خدا كند دروغ باشد كه من خبر نداشتم! ببينيد از يك خبر نداشتم چه فاجعه‌اي به وجود آمد. چه خون‌ها كه به ناحق ريخته شد. ببينيد چقدر تخريب شد و چقدر جاها را آتش زدند. آن هم به دليل غفلت! آيا اين را مي‌توانيم «چيزي نيست» بگوييم؟ خب اگر مي‌خواستيد تصميم بگيريد، تدريجي قيمت بنزين افزايش پيدا مي‌كرد نه اينكه يك دفعه قيمت آن را را ۳ هزار تومان كنيد.»

 

انتقاد از تصميم‌گيري در اتاق دربسته

خطيب نماز جمعه تهران در ادامه اعتراضات به افزايش قيمت بنزين را «آشوب» خواند و از عدم روشنگري در اين زمينه انتقاد كرد و گفت: «در اين آشوب‌هاي اخير نه روشنگري شد و نه مردم آن طور كه بايد مطلع شدند و نه تدريجي عمل شد. تدريجيت مهم است يعني گام به گام. يك دفعه هزار تومان نشود 3 هزار تومان. بعد از مطلع شدن مردم بايد ۵۰۰ تومان روي بنزين بيايد و به تدريج ۵۰۰ ديگر هم روي آن بيايد. چقدر در جريان اخير توضيح داده شد و چقدر گفت‌وگو شد و چقدر اقناع ملي صورت گرفت؟ يك دفعه بنزين از هزار تومان به سه هزار تومان رسيد. بعدا دشمن سوءاستفاده كرد و بر موج سوار شد. دشمن منتظر اين فرصت‌ها است. بايد تدبير باشد. شما كه دولت تدبير هستيد اين مسائل را با دقت بنگريد. در اتاق در بسته هيات دولت مي‌نشينيد تصميم مي‌گيريد، اين تصميم را حساب كنيد كه چه اثري در جامعه دارد؛ آيا مردم ناراضي را راضي مي‌كند يا خير؟»

 

شركت در انتخابات؛ تكليف شرعي

عليرضا اعرافي، خطيب نماز جمعه قم نيز در جريان اظهارات خود به مساله انتخابات اشاره و با تاكيد بر لزوم مشاركت بالا در شرايط كنوني ايران اظهار كرد: «مشاركت بالا محور بسيار مهم در انتخابات پيش‌رو است، چرا كه مشاركت بالا در انتخابات امنيت ما را ارتقا مي‌دهد. حضور حداكثري امنيت، اقتدار و اقتصاد ما را تضمين مي‌كند و مردم ايران در اين عرصه بارديگر صحنه‌اي افتخارآفرين خلق مي‌كنند.» احمد علم‌الهدي، خطيب نماز جمعه مشهد نيز ديگر امام جمعه‌اي بود كه در اظهاراتش به مساله انتخابات پرداخت و آن را تكليفي شرعي خواند و بيان كرد: ‌«در نظام مردم‌سالاري اسلامي، انتخابات نتيجه رقابت در قدرت نيست، معناي انتخابات اين است كه در اسلام مشاركت سياسي تكليف مردم است، همه مردم بايد در امور سياسي مشاركت داشته باشند و اين فرمايش پيغمبر اكرم بوده كه مورد اتفاق تمام مذاهب اسلامي است. بنابراين مشاركت سياسي براي هر مسلماني تكليف است.»

 

بدگماني مردم؛ نتيجه وعده دروغ

سيدمحمدمهدي حسيني همداني، خطيب نماز جمعه كرج نيز بخشي از اظهارات خود را به انتخابات اختصاص داد ولي كانديداهاي ورود به پارلمان را مخاطب قرار داد و نسبت به ارايه وعده‌هاي دروغ هشدار داد. او تاكيد كرد: «نامزدها از دادن وعده‌هايي كه احتمال تحقق آن وجود ندارد و گاهي خارج از قانون و توان وعده‌دهنده است خودداري كنند، وعده‌هاي دروغ باعث ايجاد بدگماني در مردم مي‌شود و لازمه عقل پرهيز از چنين وعده‌هايي است. نامزدها و هواداران بايد در عمل التزام به قانون داشته باشند و بر همين اساس تصميمات شوراي نگهبان حتي اگر به ضرر آنها بود را بپذيرند و همچنين صادقانه وارد عرصه تبليغ شوند، تبليغات پرخرج يكي از شاخص‌هاي رد صلاحيت نامزدهاست. ضمنا دستگاه نظارتي با دقت تمام تخلفات را رصد مي‌كند.»

 

از عكس من استفاده نكنيد

سيدمحمدعلي آل‌هاشم، خطيب نماز جمعه تبريز نيز بخشي از اظهارات خود را به مساله انتخابات اختصاص داد و بر لزوم رعايت «تقواي انتخاباتي» از سوي كانديداهاي تاييد صلاحيت شده شوراي نگهبان تاكيد كرد. او همچنين گفت: «بايد از بين كانديداها فردي كه اصلح، معتقد به منويات رهبري و متخصص است را انتخاب كنيم.» او همچنين بيان كرد: «آقايان به ما لطف دارند و با من عكس مي‌گيرند، اما خواهش مي‌كنم در تبليغات انتخابات از عكس من استفاده نكنند تا مردم احساس هم نكنند كه من از شخص خاصي حمايت مي‌كنم؛ چرا كه عكس گرفتن به منزله تاييد فرد نيست و بنده چندين ماه است كه شاخص‌هاي نماينده اصلح را مطرح كرده‌ام.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون