• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4535 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر

چكيده‌اي از حرف‌هاي محمدرضا باطني در جمع ‌عيادت‌كنندگانش:

شور جواني مرا با خانلري در انداخت

گروه هنر و ادبيات

 

 

محمدرضا باطني، زبان‌شناس، نويسنده و مترجم معاصر ايراني اين‌ روزها حال خوشي‌ ندارد و
به همين دليل گروهي از علاقه‌مندانش به نيت عيادت، به ديدارش رفته‌اند. باطني در اين‌ ديدار حرف‌هايي ‌زده كه خواندن‌شان خالي از لطف نيست. گفتني ‌است كه اين چهره فرهنگي، سال‌هاست بازنشسته ‌شده است:

«زمان دانشجويي يك‌ بار پاي من به ساواك باز شد، اصولا در زمان دانشجويي پر شر و شور بودم. به ياد دارم زماني كه در انگلستان تحصيل مي‌كردم، وقتي پرويز ناتل خانلري به عنوان وزير به انگليس سفر كرده بود، به او متعرض شدم و بداخلاقي كردم، چون از شاه و دستگاهش خوشم نمي‌آمد، طبعا از وزيرش هم دل خوشي نداشتم، اما آن موقع جوان بودم و به درستي نمي‌دانستم كه خانلري چه جواهري است و براي فرهنگ كشور چه خدمتي كرده است! از آن زمان ساواك آمار كارهاي مرا داشت، البته بعدها كه به تهران آمدم و خانلري را شناختم با او دوست شدم و در مجله «سخن» مقاله چاپ كردم كه يكي از مقاله‌هايم به دليل حساسيت ساواك بر نامم سانسور شد، زيرا نمي‌خواستند نام مخالفان رژيم در صفحه مطبوعات باشد. زمان تدريس در دانشگاه تهران هم ساواك رهايم نكرد تا اينكه محمد مقدم
پا درمياني كرد و به ظاهر ساواك دست از سر من برداشت. نوشتن آن مقاله باعث شد كه جريان روشنفكري در ايران به دو دسته تقسيم شود و برخي طرفدار «غلط بنويسيم» و بعضي «غلط ننويسيم» بشوند، اما من بعدها به اين فكر افتادم كه لحنم در مقاله درست نبود و يك روز در جلسه فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي كه زنده‌‍‌ياد ابوالحسن نجفي هم بود، در حضور جمع بابت لحن مقاله از او عذرخواهي كردم چون محتواي مقاله درست بود و هنوز هم بر درستي آن اصرار دارم، اما لحن من درست نبود و بالاخره نجفي عمري براي فرهنگ و ادبيات كشور زحمت كشيده بود، بايد شأنش رعايت مي‌شد.

اما محتواي مقاله «اجازه دهيد غلط بنويسيم» درست بود، چون كتاب «غلط ننويسيم» در فضايي نوشته شده بود كه به نظرم مولف به روح زبان فارسي در ميان جامعه توجه نكرده بود و اصرار داشت كه زبان فارسي در يك محيط بي‌روح جريان داشته باشد، در حالي كه برخي اصطلاحات مردم در زبان فارسي به مثابه روح آن است و حتي بعضي اصطلاحات رايج مانند «روي كسي حساب كردن» و «حمام گرفتن» در ميان مردم رواج داشت و به نوعي غلط نبود، اما نجفي اصرار به تصحيح آن داشت. براي همين مقاله «غلط ننويسيم» را نوشتم كه در ميان جامعه بازتاب خوبي داشت. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون