• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4535 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر

الويري براي سومين بار رييس شوراي عالي استان‌ها شد

حاشيه‌هايي براي يك انتخاب

حميدرضا خالدي

 

 

پنجشنبه و در پايان دومين سال از پنجمين دوره شوراي عالي استان‌ها بار ديگر براي انتخاب رييس و هيات رييسه اين شورا راي‌گيري شد. انتخاباتي كه مانند سال‌هاي گذشته با حاشيه‌هايي همراه بود و به مرحله دوم هم كشيده شد.

بر همين اساس در انتخابات رييس شوراي عالي استان‌ها از ميان ۷۱ عضو حاضر در اين جلسه و ۷۱ راي ماخوذه نهايتا «مرتضي الويري» نماينده مردم تهران و «عليرضا احمدي» نماينده مردم قم كه به عنوان كانديداي رياست ثبت‌نام كرده بودند به ترتيب ۳۵ راي و ۳۴ راي كسب كردند كه به دليل الزام كسب اكثريت مطلق اعضاي شورا براي رياست، اين انتخابات در صحن شورا تكرار شد؛ تكراري كه در نهايت منجر به انتخاب مرتضي الويري با ۴۰ راي در برابر 28 راي عليرضا احمدي شد. ضمن آنكه دو راي سفيد نيز در اين انتخابات توسط اعضاي شورا داده شد.

اما همان‌گونه كه گفته شد، اين دوره از انتخابات شوراي عالي نيز مانند دوره‌هاي گذشته با حاشيه‌هايي همراه بود. حاشيه‌هايي كه بيشتر از سوي رقيب الويري و طرفداران او نشات مي‌گرفت. عليرضا احمدي، نماينده مردم استان قم در شوراي عالي استان‌ها و نامزد رياست سومين سال از دوره پنجم اين شورا كه به‌ شدت از نحوه برگزاري انتخابات عصباني و گلايه‌مند بود در جمع خبرنگاران اين انتخابات مهندسي و مديريت دانست و گفت: وزارت كشور به هيات رييسه شوراي عالي استان‌ها اعلام كرده بود كه اين انتخابات جلسه آينده برگزار شود تا 3 نفر از نمايندگان خوزستان كه به تازگي معرفي شده بودند نيز بتوانند در اين راي‌گيري مشاركت داشته باشند، ولي با اين وجود هيات رييسه شوراي عالي استان‌ها از حضور آنها ممانعت كرد.

احمدي سپس در بيان دلايل خود براي اقدامات صورت گرفته در اين دوره از انتخابات گفت: چهارشنبه شب نيز در شام انتخاباتي كه توسط مجموعه مديريت شهري و شهرداري تهران در اراضي عباس‌آباد برگزار شد، هدايايي غيرنقدي به اعضاي شورا كه در آن جلسه حضور داشتند، اهدا شد كه بهاي آن به بيش از 3 ميليون تومان مي‌رسيد.

او همچنين با طرح ادعاي خود در مورد تخلفات انتخاباتي سال گذشته گفت: در انتخابات سال گذشته هم همين مساله اتفاق افتاد. يعني به هر يك از اعضايي كه در شام انتخاباتي حضور پيدا كرده بودند، يك ميليون تومان بن دادند.

با اين حال مرتضي الويري، رييس شوراي عالي استان‌ها عدم حضور نمايندگان خوزستان در جلسه راي‌گيري را به راي ديوان عدالت اداري مرتبط دانسته و گفت: دو عضو شوراي خوزستان شكايتي به ديوان عدالت اداري داده بودند مبني بر اينكه اين سه عضو نبايد در جلسه شوراي عالي حضور پيدا كنند.

ديوان عدالت اداري هم اين موضوع را تاييد و اعلام كرده بود كه اين سه عضو در جلسه حضور پيدا نكنند و در عوض سه نماينده جديد معرفي شود، اما هنگامي كه اين سه نماينده معرفي شدند، مديركل بازرسي اشكالات شكلي به انتخابات آنها وارد كرد. او همچنين در اين باره توضيح داد: ۱۲ آذر سال جاري مشكلات اين انتخابات برطرف شد، اما ما مهلت ۱۴ روزه‌اي داريم كه صحت‌سنجي اين انتخابات را به عنوان يكي از مراجع تشخيص انجام دهيم. ضمن آنكه بايد منتظر باشيم و ببينيم كه آيا اعتراضي نسبت به اين انتخابات به دست ما مي‌رسد يا خير؟ براي همين از آنجايي كه تا روز انتخابات نتيجه اين بررسي‌ها مشخص نشده، لذا سه نماينده ياد شده در اين جلسه حضور نداشتند.

الويري در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا وزارت كشور نامه‌اي به شوراي عالي استان‌ها ارسال كرده كه انتخابات هيات رييسه در هفته آينده برگزار شود، گفت: تاكنون چنين نامه‌اي به دست ما نرسيده و چنين موضوعي نيز مطرح نشده است .

اما ماجراي هداياي اهدايي به اعضا در شب انتخابات چه بوده است ؟ رييس شوراي عالي استان‌ها در توضيح اين هدايا ضمن تاييد چنين رويه‌اي گفت: ما در طول سال 8 تا 10 دعوت از ناحيه شهرداري تهران، دستگاه‌هاي مختلف داريم و معمولا هم هدايايي به اين اعضا داده مي‌شود. اين هم چيز عجيبي نيست و در طول سال چندين بار به صورت متداول اتفاق مي‌افتد.

او در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه چرا شب انتخابات اين دعوت انجام شده است؟ گفت: تاريخ دعوت را دستگاه‌هاي مختلف مشخص مي‌كنند و اعضاي شوراي عالي هم ماهي يك‌بار دور يكديگر جمع مي‌شوند، بنابراين اين دعوت ارتباطي به موضوع انتخابات ندارد.

الويري همچنين با تاكيد بر صحت برگزاري انتخابات اين دوره نيز گفت: در هر صورت انتخابات پنجشنبه به درستي برگزار شد و هيات رييسه شوراي عالي استان‌ها به مدت يك‌سال به فعاليت خود ادامه خواهد داد.

 

اعضاي هيات رييسه

اما در جلسه انتخابات روز پنجشنبه اعضاي هيات‌رييسه سال سوم نيز مشخص شدند.

بر اساس اين راي‌گيري «عبدالرضا موسوي»، نماينده مردم فارس و «كيومرث خزلي»، نماينده مردم كرمانشاه براي نايب‌رييسي شوراي عالي استان‌ها ثبت‌نام كردند كه نهايتا عبدالرضا موسوي با ۴١ راي به عنوان نايب رييس انتخاب شد.

در گام بعد و در مورد انتخابات سخنگوي شوراي عالي استان‌ها نيز «مرادحسين رضايي»، نماينده مردم لرستان و «مهدي عبدالرزاقي»، نماينده قزوين ثبت‌نام كردند كه نهايتا عبدالرزاقي با ۴٢ راي به عنوان سخنگو انتخاب شد.

همچنين جليل جعفري‌ از زنجان با ۴۱ راي، مهرداد اميني‌زاده از كرمان با ۳۸ راي، عليرضا ايزدي از خراسان‌شمالي با ۳۶ راي، صاحب شريفي‌اسدي از مازندران و عزيز ساراني از سيستان و بلوچستان هر يك با ۳۳ راي علي و محمد‌الله ياري از خراسان‌رضوي با ۲۹ راي به عنوان منشي‌هاي شوراي عالي استان‌ها انتخاب شدند.

 

شايعات بدون سند

عبدالرضا موسوي، نايب‌رييس شوراي عالي استان‌ها اما در گفت‌وگو با «اعتماد»، با رد هر گونه تخلف اثبات شده‌اي در فرآيند انتخابات اين دوره گفت: شايعات زياد است، ولي به شخصه تاكنون هيچ اقدام يا گزارش مستندي در مورد تخلفات احتمالي در خصوص انتخابات شوراي عالي نديده‌ام.

او در پاسخ به اظهارات احمدي كه اين انتخابات را مهندسي شده عنوان كرده نيز گفت: اين طبيعي است كه در هر انتخاباتي، كانديداها به دنبال رايزني براي كسب آراي بيشتر باشند. در مورد انتخابات شوراي عالي استان‌ها نيز اين مساله دور از ذهن نيست، ولي اين رايزني به معناي تخلف و اقدام غيرقانوني تلقي نمي‌شود. البته برخي دوستان از جمله خود آقاي احمدي سال گذشته نيز در جريان انتخابات شوراي عالي، چنين ادعاهايي را مطرح مي‌كردند ولي هيچ‌گاه مستنداتي ارايه نكردند .

موسوي تاكيد كرد: من از آقاي احمدي يا هر يك از همكاران شوراي عالي كه گزارش‌ها و مستنداتي از تخلفات مورد ادعاي‌شان دارند، مي‌خواهم تا ادله‌شان را ارايه دهند تا پيگيري شود.

 

حاشيه بعد از حاشيه

اما در كنار موضوع شايعاتي كه در زمينه انتخابات شوراي عالي مطرح شد، الويري در حاشيه اين جلسه در مورد عضو جنجالي شوراي شهرمشهد اميرشهلا كه چندي قبل از حضور در صحن شورا منع شده بود نيز توضيحاتي را ارايه كرد و گفت: او شكايتي داشت كه البته در دادگاه تبرئه شد، اما دادستان اعلام كرده بود كه تا تعيين‌تكليف پرونده در جلسات حضور پيدا نكند. در اين مورد هم دو ماه است كه حكم اعلام برائت را گرفته‌اند اما هنوز حكم به ايشان ابلاغ نشده كه در اين زمينه با رييس قوه قضاييه نيز مكاتبه‌اي داشته‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون