• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4535 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر

دست‌انداز بسترسازي براي دوچرخه‌سواري در تهران

گروه اجتماعي| غيبت دوچرخه‌هاي نارنجي‌رنگ در پايتخت 28 روزه شده است و اين در حالي است كه شايد ابتدا موضوع به ناآرامي‌هاي روزهاي 25 و 26 آبان گذشته پس از تغيير بهاي بنزين مرتبط دانسته ‌شد، اما اظهارنظرهاي بعدي چه ازسوي مديران اين شركت و چه از سوي شهردار تهران چارچوب ديگري براي اين ماجرا ترسيم كرد. اينك با اظهارنظر يوسف حجت، مديرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران بيش از قبل مشخص شده كه غيبت دوچرخه‌ها عمدا از سوي شركت بيدود صورت گرفته است. اين در حالي است كه شهرداري تهران و به‌ويژه پيروز حناچي به عنوان شهردار از بد ورود به اين نهاد تلاش كرد با سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل پاك را بسترسازي كند و بيشتر سه‌شنبه‌ها با دوچرخه به محل كار مي‌رفت تا توجه مردم را به استفاده از اين وسيله نقليه به عنوان يك وسيله مكمل در حمل‌ونقل جلب كند.

گرچه مخالفان توسعه دوچرخه‌راني در تهران از شيب تند خيابان‌هاي شمال شهر مي‌گفتند و سهم اندك دوچرخه در حمل‌ونقل شهري را در غيرموثر بودن سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو برمي‌شمردند اما دوچرخه‌هاي اشتراكي فرصتي براي دسترسي بيشتر به اين وسيله حمل‌ونقل و ارزيابي‌هاي بيشتر فراهم كرده بود تا مديران نيز ببينند مي‌توانند سهم دوچرخه در حمل‌ونقل درون‌شهري را از 2درصد به 4درصد ارتقا دهند. اينك مشخص شده شركتي كه دوچرخه‌هاي اشتراكي را در تهران راه‌اندازي كرده بود انتظار داشته هر روز بين 7 تا 8بار مردم از آنها استفاده كنند تا از نظر اقتصادي برايش به صرفه باشد و درحالي كه اين اتفاق فقط در طول روز يك تا
دو بار رخ مي‌داده جبران آن را از شهرداري انتظار داشته است. براساس گزارشي كه ايسنا منتشر كرده است مديرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران از تلاش شهرداري و مسوولان شركت بيدود براي يافتن راه‌حلي براي رفع مشكلات اين دوچرخه‌هاي اشتراكي خبر داده و گفته است: شركت مربوطه اعلام كرده كه دچار مشكل مالي شده است. حجت در پاسخ به اين سوال كه آيا اين شركت پيش از اجراي اين طرح برآورد مالي نداشته است؟ افزود: ما نيز در اين مورد از مسوولان شركت سوال كرديم و آنها نيز اعلام كردند كه در مطالعات مالي خود اشتباه كردند و حالا در مرحله ضرر قرار دارند. اينك با اظهارات اخير مديرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، اين پرسش به ميان مي‌آيد كه شهرداري تهران براي بسترسازي فرهنگ استفاده از دوچرخه و توسعه حمل‌ونقل پاك چگونه مي‌خواهد اين كار را در ميان شهروندان نهادينه كند. او با بيان اينكه در تهران هيچ مد حمل‌ونقلي بدون يارانه نمي‌تواند به خوبي كار كند به همين دليل شهرداري تهران براي اتوبوس و مترو سالانه يارانه‌هاي زيادي را پرداخت مي‌كند، در پاسخ به اين سوال كه آيا شهرداري به اين شركت يارانه مي‌دهد؟ گفت: بعيد مي‌دانم چراكه شهرداري برنامه‌اي براي ارايه يارانه به دوچرخه‌هاي اشتراكي ندارد. حجت همچنين در اين باره افزود: دوچرخه‌هاي اشتراكي در اين مدت عملكرد خوبي داشتند و در حال برگزاري جلسات مشترك براي تهيه و تدوين راه‌حلي براي رفع مشكلات هستيم. مديرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در مورد سرانجام وديعه مردم كه نزد اين شركت باقي مانده نيز گفت: بايد اين شركت پول را به مشتركان خود برگرداند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون