• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4536 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر

روايتي از عدم نام‌نويسي نزديك به 38 نماينده مجلس در انتخابات پيش‌ روي پارلمان

خداحافظ پارلمان

فائزه عباسي

 

 

2 ماه و 7 روز ديگر تا يازدهمين انتخابات مجلس باقي مانده است؛ حالا پس از گذشت يك هفته از آخرين روز نام‌نويسي كانديداها، يك‌بار سرمان را مي‌چرخانيم و به پشت سرمان نگاه مي‌كنيم تا روايت آمدن‌ها و نيامدن‌ها را ببينيم و از سوي ديگر به روبه‌رو خيره مي‌شويم تا ببينيم در مسير پيش‌رو افرادي كه هنوز ميل به خدمت دارند و پا در ركاب انتخابات شده‌اند، چه چيزي در چنته‌ خود پنهان كرده‌اند.

از ميان 16هزار نفري كه در طول 7 روز براي ورود به مجلس يازدهم نام‌نويسي كردند تا عملا هر يك از 290 كرسي مجلس، از هم‌اكنون نزديك به 55 نفر متقاضي داشته باشد، مجلس دهمي‌ها بخش قابل‌ توجهي از آنها را تشكيل مي‌دهند، اما به نظر مي‌رسد برخلاف دوره‌هاي گذشته اين‌بار اقبال نمايندگان براي ادامه راه كمتر شده است. چنانكه در اين ميان، نزديك به 13% نمايندگان فعلي مجلس حاضر به نام‌نويسي نشده و براي حضور دوباره در «خانه ملت» پا پيش نگذاشته‌اند؛ اين بي‌ميلي اما فقط شامل يك جريان و جناح سياسي نبود و از همه جنس، چه چپ و چه راست و چه حد وسط همه را شامل شده است. چهره‌هايي كه برخي شناخته‌شده‌تر و برخي كمتر شناخته شده‌ هستند. آنچه در ادامه مي‌خوانيد، نگاهي است گذرا به كليت اين جماعت حدودا 40 نفره كه عزمي براي حضور مجدد در مجلس ندارند و در روزهاي آينده، اين اوضاع و ديگر احوال انتخابات پيش‌رو را به‌ دقت بيشتر بررسي مي‌كنيم.

 

سرليست‌هاي قم و تهران

سال 94 محمدرضا عارف سرليست اميد در تهران بود تا همزمان علي لاريجاني نيز كه با فاصله گرفتن از منش اصولگرايانه، در طيف معتدلان جناح راست قرار گرفته بود، سر ليست ليست اميد قم شود. حالا پس از چهار سال هر دوي آنها تصميم گرفته‌اند تا ديگر وارد گود انتخابات مجلس نشوند؛ تصميمي كه لاريجاني آن را پس از 12 سال در دستوركار خود قرار داد و محمدرضا عارف نيز پس از 4 سال ترجيح داد كه عطاي انتخابات مجلس را به لقايش ببخشد. البته در اين ميدان نمي‌توان اما و اگرهايي كه حكايت از برنامه‌ريزي‌ها براي 1400 دارد را ناديده گرفت.

 

گرد پشيماني روي تهران

در ميان بهارستاني‌ها كه ديگر تمايلي براي نماينده شدن ندارند و از يازدهمين انتخابات مجلس كناره گرفتند، حوزه انتخابيه تهران پيشتاز بود و از 30 نفري كه سال 94 راهي ساختمان هرمي‌شكل ميدان بهارستان شدند، 20درصد آنها در انتخابات نام‌نويسي نكرده‌اند. پروانه سلحشوري نماينده تهران كه روزهاي منتهي به شروع نام‌نويسي‌ها انتقاداتش به مجلس و جايگاهي كه تضعيف شده، زبانزد خاص و عام بود، در آخرين روز با بيانيه‌اي اعلام كرد كه ديگر قصد ندارد در اين ميدان حاضر شود. اما انصرافي‌هاي تهران تنها به سلحشوري و عارف ختم نشد و «محمدجواد فتحي» كه يك‌بار تيرماه 97 از نمايندگي استعفا داد و دليلش را هم ايراداتي كه به نظام‌ قانونگذاري وجود دارد، عنوان كرد اما در ادامه از اين مسير نيز منصرف شد، حالا دست‌كم از نام‌نويسي مجدد خودداري كرده است. او البته بارها گفته بود كه دلايل استعفايش را به تفصيل در روز بررسي اين مهم در صحن بيان خواهد كرد؛ روزي كه هيچ‌ وقت نيامد و دلايل او همچون رازي سر به مهر باقي ماند.

«علي نوبخت‌حقيقي» يكي ديگر از نمايندگان تهران بود كه به سياق همكارانش تصميم گرفت از نشستن بر كرسي «خانه ملت» فاصله بگيرد. او كه برادر محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه است، در روزهاي انتخابات 94 قرار بود به عنوان سرليست اميد در شهر رشت در ميدان رقابت قرار بگيرد، اما رد صلاحيت «رحيم سليماني‌راد» برنامه‌ها را بر هم زد و شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تصميم گرفت در روزهاي منتهي به انتخابات «علي‌ نوبخت‌حقيقي» را جايگزين سليماني‌راد كند.

«فاطمه حسيني» جوان‌ترين نماينده مجلس دهم بود كه با ليست اميد از تهران وارد مجلس شد، اما پس از 4سال او نيز تصميم گرفته تا رقابت براي نماينده شدن را به ديگران بسپارد؛ شايد به اين دليل كه طعم اين 4 سال چندان به مذاقش خوش نيامده است. «عبدالرضا هاشم‌زايي» نماينده تهران و رييس سني مجلس دهم بود كه او نيز ديگر وارد انتخابات نشد. البته هاشم‌زايي متولد 1323 است و طبق قانون انتخابات افراد براي ورد به انتخابات مجلس بايد زير 75 سال سن داشته باشند.

پايان بيش از يك دهه حضور

«احمد سالك» و «حميدرضا فولادگر» از نمايندگان اصفهان در مجلس دهم هستند كه طيف راست سياسي را هم نمايندگي مي‌كنند. سالك سال‌هاست كه در فضاي سياسي كشور حضور دارد و اولين دوره مجلس شوراي اسلامي را مي‌توان در كارنامه سوابق او ديد. او كه از اعضاي جامعه روحانيت مبارز و البته جبهه پايداري اصفهان است، به عنوان يكي از كليدي‌ترين چهره‌هاي اصولگرا در اصفهان محسوب مي‌شود كه حتي گفته مي‌شود بسياري از ساماندهي‌هاي انتخاباتي و جناحي اصولگرايان در اين شهر از زير نظر او عبور مي‌كند.

«فولادگر» هم كه از مجلس هفتم تا دهم در «خانه ملت» حضور داشته است و سابقه نمايندگي‌اش به 20 سال مي‌رسد، حالا ترجيح داده كه ديگر وارد ميدان انتخابات نشود؛ چنانكه گفته هر آنچه مي‌توانستم، انجام دادم و بايد راه را باز گذاشت تا فكرهاي جوان‌تر و ايده‌هاي جديد‌تر بتوانند در عرصه پارلمان ظهور و بروز داشته باشند.

 

اول استعفا و بعد كنار‌گيري

«محمدقسيم عثماني» نماينده مردم بوكان، 26 آبان‌ماه پس از جنجال افزايش قيمت بنزين پشت تريبون «خانه ملت» ايستاد و بعد از ايراد نطقش و با گفتن اين جمله كه «وقتي آقاي لاريجاني شخصا و بدون مشورت مجلس درباره بنزين تصميم‌گيري و اظهارنظر مي‌كند و انگار نظر ما نمايندگان مهم نيست، به همين دليل حضور ما هم در مجلس معنايي ندارد؛ اصلا براي چه ما در اينجا هستيم.» استعفايش را به هيات رييسه تقديم كرد. او نيز از جمله نمايندگاني است كه ديگر براي نشستن بر صندلي نمايندگي ميل و رغبتي نداشت.

ابتدا نام‌نويسي، بعد انصراف

«حشمت‌الله فلاحت‌پيشه» نماينده اسلام‌آباد غرب و دالاهو كه سابقه حضور در مجالس هفتم، هشتم و دهم را داشت، روزها و ماه‌هاي پاياني مجلس دهم را با انتقادهاي بسياري نسبت به جايگاه قوه مقننه و پارلمان گذراند. او در آخرين روز نام‌نويسي در حالي كه تعدادي از نمايندگان با او همراه شده بودند، وارد ساختمان وزارت كشور شد و در ساعات پاياني از حوزه كرمانشاه نام‌نويسي كرد. اما درست چند روز پس از پايان اين مرحله انتخابات، از حضور در انتخابات انصراف داد و در توضيح اين اقدامش اعلام كرد: «من از ابتدا هم قصد شركت در انتخابات را نداشتم، اما دوستان لطف كردند و به من اصرار كردند كه روز پاياني انتخابات را از دست ندهم و ثبت‌نام كنم و پس از ثبت‌نام درباره اين موضوع تصميم بگيرم. واقعيت اين است كه من در طول اين روزها به اين موضوع فكر كردم و در نهايت به اين نتيجه رسيدم كه دانشگاه را انتخاب كنم.»

 

2 نفر از ليست 4 نفره

سال 94 طيف‌هاي مختلف اصلاح‌طلب در شيراز به اين‌ نتيجه رسيدند كه براي كنار زدن رقيبان بايد به يك نقطه مشترك رسيد و از اين‌رو با ليستي
4 نفره كه اعضاي آن را «بهرام پارسايي»، «مسعود رضايي» «فرج‌الله رجبي» و «علي اكبري» تشكيل مي‌داد، وارد رقابت شدند و از قضا با پيروزي قاطع 4 بر صفر نيز از اين رقابت خارج شدند. حالا 4 سال پس از آن‌روزها اما دو نفر از اين 4 پيروز مجلس دهم ترجيح داده‌اند ديگر در انتخابات مجلس شركت نكنند. فرج‌الله رجبي و مسعود رضايي نظري مشابه ديگراني دارند كه از نام‌نويسي مجدد سر باز زدند. رجبي معتقد است در طول اين 4 سال هر كاري را كه مي‌توانسته، انجام داده است. او به «اعتماد» مي‌گويد بايد اجازه داد فكرها و ايده‌هاي ديگر هم وارد ميدان شوند.

 

كليميان در انتظار نماينده جديد

«سيامك مره‌صدق» از مجلس هشتم تا دهم نماينده كليميان در مجلس بود، حالا پس از 12 سال حضور در «خانه ملت» تصميم گرفته تا از گردونه انتخابات فاصله بگيرد. حال براي فهميدن اينكه نماينده جديد كليميان در مجلس چه كسي خواهد بود، بايد منتظر بمانيم.

البته نمايندگان بسياري هستند كه از كانديداتوري مجدد خودداري كرده‌اند؛ نمايندگاني همچون رضا شيران‌خراساني، اردشير نوريان، عزت‌الله يوسفيان‌ملا، عليم يارمحمدي، عبدالباسط دورازهي، ابوالفضل حسن‌بيگي، احمد بيگدلي، احمد كيخا و... كه در روزهاي آينده از مهم‌ترين‌ اقدامات و علت نيامدن‌شان صحبت خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون