• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4542 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱ دي

شهردار و رييس شوراي شهر تهران تاكيد كردند

اهالي ري از مشكلات پايتخت آزرده‌اند ولي نمي‌خواهند جدا شوند

گروه اجتماعي

«ري» در آخرين روز پاييز 98 بر سر زبان مديران ارشد پايتخت بود تا آنجا كه يكي در وصفش به كارخانه سيمان ري كه با آن ايران جديد ساخته شد اشاره كرد و ديگري سرازيرشدن مشكلات تهران به سوي ري را ظلم تهران توصيف كرد. مدتي بود زمزمه جدايي ري از تهران دوباره بر سر زبان‌ها افتاده بود چيزي كه محسن هاشمي رييس شوراي شهر تهران در وصف آن ديروز گفت: اهالي شهرري حتي در فكرشان جدايي از تهران را تصور نمي‌كنند. بهانه توصيف‌هاي مختلف از ري وقتي دست داد كه مديران ارشد شهري براي افتتاح 40 پروژه بزرگ به ويژه نخستين پارك ويژه بانوان در ري حضور يافتند. علاوه بر محسن هاشمي، پيروز حناچي شهردار تهران هم در وصف ري به تاريخ اين شهر اشاره كرد. اما فصل مشترك سخنان اين دو علاوه بر جدايي ري از تهران يك معضل بزرگ بود؛ بوي بد.

شهردار تهران در اين برنامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار اعتماد درباره جدايي ري از تهران و موضع‌گيري نهايي و شفاف شهرداري در اين زمينه گفت: اصولا در حوزه كلان‌شهرها مديريت يكپارچه يك اصل است و براي همين تمامي كلان‌شهرها به اين سو حركت مي‌كنند. در واقع هر نوع افتراق در اين زمينه مثل سم است بايد تلاش كنيم اين يكپارچكي را در حوزه نفوذ كلانشهرها دنبال كنيم.

پيروز حناچي شهردار تهران به عنوان يكي از سخنران‌ها و در مقام ارشدترين مدير شهري پايتخت ابتدا به موضوع «كارخانه سيمان ري» اشاره كرد و گفت: ما در ري ظرفيتي داريم كه كمتر به آن توجه شده است درحالي كه مي‌تواند خود به عنوان يك موتور محرك باشد. وقتي كشتارگاه تهران تغيير عملكرد داد و تبديل به يك مكان فرهنگي شد چقدر در آن محدوده تاثير گذاشت؟ ما در ري كارخانه سيمان ري را داريم كه با آن ايران را ساختيم. در سال‌هاي ۱۳۱۲ به بعد خيلي از خانواده‌هايي كه الان اينجا هستند اقوام‌شان در اين كارخانه كار كردند. قرار شده است اين كارخانه تبديل به يك ظرفيت فرهنگي شود كه اميدوارم با حل مشكلات حقوقي بتوانيم اين كار را انجام دهيم.

حناچي از «تمركز‌« به عنوان يكي از مشكلات مديريتي كشور در تهران اشاره كرد و گفت: بخشي از مشكلات ما ناشي از تمركز است به‌طوري‌كه حصول۲۵ درصد درآمد ناخالص ملي و ۲۰ درصد جمعيت در كمتر از دو درصد مساحت كشور واقع شده است . ما از قزوين تا فيروز‌كوه تحت تاثير اين تمركز هستيم . حسن اين تمركز وجود اشتغال در كشور و عيب آن اين است كه با وجود اين حجم بالا، مشكلات قابل مديريت نيست و بايد سياست‌هاي عدم تمركز را در تهران اعمال كنيم . با همين نگاه، بهشت زهرا نبايد ديگر توسعه بيابد و بايد به دنبال گورستان‌هاي ديگري در تهران باشيم. در انتهاي سال وقتي همه براي پاسداشت عزيزان‌شان به بهشت زهرا مي‌آيند تمامي شريان‌هاي منتهي به بهشت زهرا قفل مي‌شود. و اين مشكل‌ساز است. بر همين مبنا ما تلاش مي‌كنيم كه به تمركزها دامن نزنيم.

سال‌هاست كه موضوع متروي شهرري و مشكلات آن يكي از مطالبات شهروندان منطقه 20 است. حناچي درباره سرنوشت مترو در شهر ري گفت: ري تا آغاز دوره ما با يك خط مترو به شبكه وصل بود با راه‌اندازي خط شش اين دسترسي به دو خط ارتقا يافته است كه هم بار خطوط را كم مي‌كند و ان‌شاءالله با افزايش واگن‌ها كه پيگير هستيم اين فشردگي در ايستگاه‌ها به حداقل خواهد رسيد.

شهردار تهران درباره اينكه آيا سهمي از بودجه ناشي از افزايش قيمت بنزين به توسعه شهر و به خصوص توسعه حمل و نقل عمومي اختصاص خواهد يافت يا خير؟ گفت: در اين زمينه نمي‌توانم وعده‌اي بدهم . چون اختياري در اين حوزه ندارم! اما اميدوارم يا از محل كاهش مصرف بنزين يا درآمد ناشي از افزايش قيمت بنزين مبلغي به توسعه حمل و نقل اختصاص يابد. البته رايزني‌هايي در اين زمينه در هيات دولت شده است كه اميدواريم به نتيجه برسد.

 

بوي بد تهران و بي‌دفاع ماندن ري

شهردار تهران در سخنان ديروزش به موضوع پسماند و نقش آراد كوه به عنوان قديمي‌ترين مركز متمركز دفن زباله پايتخت اشاره كرد و گفت: طرح كاپ براي حل مشكل پسماند طراحي شده است. در ابتداي دوره مديريت ما حدود ۷ هزار تن به آراد كوه زباله منتقل مي‌شد كه اين رقم الان با اقداماتي كه انجام شده به 6هزار و 300 تن رسيده است . گرچه ايده‌آل ما اين است كه اصولا زباله‌اي به آرادكوه نرود! ولي در هر صورت ما ناچار به بازيافت زباله از منازل هستيم پسماندهايي مانند شيشه، چوب و فلز بايد از خانه بازيافت شود.

او درباره بوي بد تهران و فرضيه‌اي كه مي‌گويد وضعيت آرادكوه يكي از كانون‌هاي آن است، گفت: معلوم نيست كه منشأ آن آراد كوه باشد اما به هر حال اين كانون آلوده است. البته از زماني‌كه تصفيه‌خانه شيرابه را فعال كرده‌ايم، ۴۰ درصد شيرابه‌ها تصفيه مي‌شوند اما اين كافي نيست. به هر تقدير مشكلي كه ۵۰ سال ساخته شده را نمي‌توان يك‌شبه حل كرد. ايده‌آل ما ۳۰ درصد بازيافت، ۳۰ درصد تبديل به انرژي‌ و ۳۰ درصد دفن است . هدف ما رسيدن به حداقل دفن است كه هدف طرح كاپ است.

رييس شوراي شهر تهران همچنين راهكار موثر اين مشكل را تصويب طرح جامع پسماند به تهران عنوان كرده و گفت: اهالي شهرري از فعاليت آرادكوه ناراحت هستند كه البته براساس طرح جامع پسماندي كه در مراحل پاياني قرار دارد بايد پسماند هر منطقه در همانجا ساماندهي شود و زباله‌گردي از سطل‌هاي زباله و مافياي زباله از بين مي‌رود.

رييس شوراي شهر تهران با اشاره به وضعيت آلودگي هواي پايتخت اظهار كرد: معمولا ميزان آلايندگي شهرري در اوج است و اين مساله مشكلات زيادي را ايجاد مي‌كند كه البته بايد بگويم اين مشكلات ظلم بزرگ تهران به سمت شهرري است و شايد به همين دليل است كه اهالي شهرري تلاش مي‌كنند كه مساله‌ جدايي ري از تهران را پيگيري كنند.

هاشمي با اشاره به مشكلات انتقال پسماند تهران به آرادكوه از طريق شهرري گفت: يكي ديگر از موضوعاتي كه مردم شهرري را ناراحت مي‌كند مساله بهشت زهرا(س) است كه البته اين روزها بحث توسعه بهشت زهرا (س) نيز مطرح است و به نظر مي‌رسد بايد در طرح جامع تهران نقاط ديگري را به عنوان گورستان در نظر بگيريم تا همه اموات تنها در يك پهنه دفن نشوند تا

مشكلات براي اهالي ايجاد نشود.

 

افتتاح 40 پروژه شهري

در مراسم ديروز، ۴۰ پروژه بزرگ مقياس و كوچك مقياس شهري از قبيل احداث بوستان و فضاي سبز، فضاهاي ورزشي، تعريض معابر و اقدامات ترافيكي، پياده‌روسازي، احداث پل‌هاي عابرپياده، پروژه‌هاي زيرساختي مسيل‌ها، زيباسازي شهري، پروژه‌هاي مشاركتي و... با هزينه‌اي بيش از ۶۳ ميليارد تومان به بهره‌برداري رسيد.

فرهاد افشار شهردار منطقه ۲۰ نيز در جريان اين مراسم با تاكيد بر اينكه در اين برنامه اولين بوستان بانوان در منطقه ۲۰ به بهره‌برداري مي‌رسد، گفت: در راستاي توسعه فضاي سبز شهري و بهره‌مندي بانوان از فضاهاي اختصاصي امن و مفرح، بوستان بانوان با امكاناتي نظير مسير دوچرخه سواري، تجهيزات بدنسازي، آلاچيق و المان‌هاي پاركي در اختيار بانوان قرار مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون