• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4542 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱ دي

مسووليت خونزدايي از يك لقمه نان

كامل حسيني

مرگ دو برادر كولبر نوجوان در ارتفاعات برفي «تته» و در يكي از مرتفع‌ترين نقطه مرزي كردستان بار ديگر زخم كهنه‌اي را از نو زنده كرد؛ معضلي كه بايد وجدان ما را اعم از مسوولان، سمن‌ها و مردم دوباره تكان ‌دهد و سبب شود كه راه‌حلي نسبتا همه‌گير و تدبيري كارآمد و رهايي‌بخش نسبت به اين وضعيت تاسف‌بار در پيش گرفته شود؛ در غير اين ‌صورت فاجعه همچنان تداوم مي‌يابد و واكنش مردمي كه دست‌شان به جايي نمي‌رسد جز در حسرت و زاري چند روزه اقدامي ديگر از دستان
بر نمي‌آيد تا درنهايت فاجعه و راه‌حلش دوباره در كمال نااميدي به فراموشي سپرده خواهد شد اما قرباني بيشتري را شاهد خواهيم بود. آيا مساله مرگ كولبرها و ساير حوادثي كه در نقاط مختلف كشور رخ مي‌دهند به منزله زنگ بيداري و بازنگري در ميزان حس مسووليت‌پذيري ما نسبت به رفع مشكلات و دفع تهديدها ندارند؟ بر همگان روشن است كه وضعيت ايده‌آل براي مردمان كردستان اين است كه دولت بايد درباره وضعيت مشاغل و ايجاد فضاي مناسب‌تر براي رفع بيكاري و فقر مردمان كردستان تلاش كند اما در صورت عدم تحقق وضعيت ايده‌آل و تعويق برنامه‌هاي اساسي جهت حل ريشه‌اي بيكاري و اشتغال به سبب بحران اقتصادي و... دولت همچنان موظف است كه مثلا براي درنظر گرفتن راه‌حل هر چند موقت «ساماندهي كولبرها» و ساير راه‌حل‌ها هم تلاش خود را تا حد ممكن جهت دفع خطرات احتمالي كه در مسير مشاغل مخصوص (نظير كولبري) پيش ‌خواهند آمد به‌كار گيرد.
به عبارت ديگر دولت براي مشاغلي كه بيشتر در معرض حوادث طبيعي و بحران‌ها قرار خواهند گرفت و نياز به حمايت به‌موقع و سريع دارند خدمت‌رساني نجات‌بخش هرچه زودتر ارايه كند تا كمتر شاهد مرگ يا مشكلات سنگين آنها باشيم. ضمنِ قدرداني از زحمات هميشگي نيروهاي جمعيت هلال‌احمر شهرستان سروآباد، كوهنوردان، مردمان مختلف جهت عمليات جست‌وجو و سپس پيدا كردن جسدها، بايد گفت هنوز كمبودها و محروميت‌هايي از برخي لحاظ همچنان ديده مي‌شود كه مسبب تشديد حوادث و تاخير در نجات و لااقل كندي عمليات جست‌وجوها خواهد شد و اين هم واقعيتي نيست كه نگارنده آن را برملا كرده باشد، بلكه به اندازه كافي واضح و گويا است كه بيشتر شهروندان ايراني از آنها مطلع هستند. در واقع، تخصيص اعتبار و هزينه لازم براي رفع چنين مشكلاتي در وضعيت فعلي مي‌تواند از بروز يا كاهش بحران‌ها جلوگيري كند و از طرفي ديگر تخصيص اين‌گونه هزينه‌ها و بودجه‌ها نه تنها ارزش جان انسان‌ها را در خود منعكس مي‌كند، بلكه اعتماد ميان مردم و دولت نيز از رهگذر اين‌گونه اقدامات روند فزاينده‌اي به خود خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون